Soloregler till Vindsjäl?

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag funderar titt som tätt på hur man kan modifiera rollspelsregler till soloregler. För ett tag sen tyckte jag att just Vindsjäl skulle passa bra för en spelare (arbetsnamnet är Vindsjälv!) En ensam vindsjäl som driver runt och utforskar Agweon. Regelboken har flera bra slumptabeller, men jag undrar om nån har nåt bra tips på orakel eller liknande som man kan använda för att genrera ännu mer äventyrskrokar och ställen att krypa genom! Och hur ska man göra för att tweaka grundreglerna så att de funkar för en ensam spelare?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Tokbra arbetsnamn! (Har själv funderat på att göra soloregler till den kommande engelska utgåvan Windsoul, eventuellt med namnet Windsolo.) Ser fram emot vad du får ihop!

Jag har ju dragit ihop soloregler för Heroes of Cerulea, som i viss mån delar regelmotor med Vindsjäl. Kanske kan det finnas något där som är värt att kika på: Hero of Cerulea
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Tack för tipset!

När jag har spelat solospel har jag stött på lite olika saker som gjort mig osugen på att fortsätta. Det kan vara att det är alltför dödligt eller alltför jobbigt att behöva bläddra fram och tillbaka i flera olika böcker. Tänker följa rådet som många solospelare ger, nämligen skriva ut relevanta sidor och på nåt vis sätta in dem i spiralbindningar så man kan ha en sida uppslagen utan att behöva hålla upp boken. Vad gäller dödlighet är det nog inga problem med Vindsjäl!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Jag har spelat Ironsworn solo. Det underlättar mycket att ha "emulatorn" digitalt, i mitt fall via Foundry. Har även testat Mythic GME på samma sätt. Båda fungerar bra. Vet att de finns i webbvarianter också.
 
Top