Jobend
Veteran
En slags session zero
Syster Agnes Byrne
- Född: 1887, i County Clare, Irland.
- Uppväxt: Yngsta dottern i en fattig jordbrukarfamilj. Fadern dog i en gruvolycka, modern tog skydd hos kyrkan.
- Kallelse: Agnes gick i kloster vid 17 års ålder. Hon hade då en upplevelse av att ha “sett ljuset bakom slöjan” — en vision hon aldrig glömt.
- Efter kriget (1918): Kyrkan skickade missionärer till USA. Agnes följde med en order till Massachusetts och arbetade bland immigranter och krigsskadade.
Fadern – Eamon Byrne
Eamon Byrne arbetade i en kolgruva utanför Ennis i County Clare. Han var inte mycket för ord, men känd för sin heder, humor och sitt stilla sätt att tala om Gud. Han brukade säga till barnen:"Vi arbetar i mörkret, men det är ljuset som äger jorden."
Eamon var en av de där enkla, varma männen som kunde få ett barn att känna sig trygg bara genom att lägga handen på deras huvud. Agnes följde honom ofta till mässan på söndagarna och älskade hur han knäböjde — inte stelt, utan med en självklar ödmjukhet.
När gruvan rasade och han dog, var Agnes bara åtta år. Hon stod utanför den igenslammade mynningen när de bar ut hans kropp, täckt av kol och stoft. Senare berättade Agnes för sin biktfader att hon, den natten, sett ett ljus vid sängens fotände, varmt och vitt som morgondimma och hört sin fars röst.
Modern – Moira Byrne (född Kelleher)
Moira kom från en fiskarfamilj vid kusten och var en kvinna av tyst beslutsamhet. Efter Eamons död sökte hon arbete hos kyrkan som sömmerska och hushållerska. Hon var djupt troende, men på ett mer jordnära sätt än sin make – hennes tro handlade om arbete, mat på bordet och att be för regn.Moira uppmuntrade Agnes att följa sin kallelse, men varnade henne alltid:
"Gud talar till oss genom ljuset, men det finns andra röster i mörkret. Lova mig att du lyssnar noga på vilken som talar till dig.”
St. John’s Convent, Salem, Massachusetts
Order of the Sisters of MercyGrundat 1874
Klostret ligger i utkanten av Salem, på en liten höjd med utsikt över hamnen. Byggnaden är uppförd i mörkrött tegel med vitkalkade valv kring innergården. På dagarna fylls gården av ljudet från skolbarn som systrarna undervisar; på nätterna hörs bara klockspelet och havets dova sus.
Systrarna lever enkelt – tre mål om dagen, tyst bön vid soluppgång och afton, och en obruten disciplin som minner om deras irländska ursprung. De tjänar både sjukhuset i Salem och den lilla församlingsskolan knuten till St. John’s Parish. Deras arbete leds av Fader Nathaniel Graves, men klostret har sin egen överordnade moder, Mother Deirdre Callahan, en äldre kvinna med ett ansikte fårat av både oro och vänlighet.
Syster Agnes kom till Salem 1919, efter krigets slut. Hon hade arbetat som sjukvårdssyster i fält, där hon såg mer lidande än hon kan tala om. När hon återvände till ordenslivet fann hon tröst i rutinen, men också en slags rastlöshet – en känsla av att någonting oförklarligt följde med henne hem.
Hon är nu ansvarig för besök och missionsärenden utanför klostret – vilket innebär att Fader Nathaniel ofta skickar henne på uppdrag som kräver både tro och försiktighet.
Jag kommer spela Call of Cthulhu solo mellan mina spelpass på söndagar. Jag kommer använda Solo Investigators handbook och diverse andra tabeller för att slumpa fram händelser. Lite om de tankarna beskriver jag i ett annat inlägg här. Inläggen kommer skrivas som en dagbok i "jag-form". Tänkte det kunde vara kul att testa. Kommer stundtals använda AI för att generera en stämningsbild eller två, jag är ingen konstnär. Berättelsen genereras fram efter hand och jag har just nu ingen aning om vad som kommer ske och jag har ingen major plot i bakhuvudet.
Last edited: