Solo Call of Cthulhu möter Brindlewood Bay

Jobend

Veteran
För ett tag sedan skrev jag en tråd där jag pratade lite om solospel:

Det resulterade i att jag köpte Solo Investigators Handbook. Ganska trevlig bok i stora drag, bra tabeller som genererar en bra story, även om det stundtals blir lite styltigt.
MEN
I boken står det att äventyret pågår tills dess att karaktären är galen eller död, vilkt än inträffar först. Tycker det är lite tråkigt och banar inte direkt väg för karaktärsutveckling. Så jag skulle vilja använda reglerna i Brindlewood bay för att ta reda på när ett äventyr är klart, utan att veta utgången på förhand, sk. ”play to find out”. Evocative clues - > Theorize -> Avslut på storyn eller nya komplikationer.

I början av en solo-story slår man för komplexitet (2T4+2) Spann 4-10, snitt 6-7
Under solospelet samlas ledtrådar och en teori läggs fram.
När jag tycker att jag har en teori som håller, slås 2T6 + (antal ledtrådar) – Komplexitet. Sedan gäller standard PBtA:
10+ Precis så är det, spela ut slutscenen
7-9 Du har rätt, men slumpa eller välj komplikation
6- teorin är fel, Sanningen är värre, mörkare och mysteriet fortsätter.

Har testat en vända och gillade det verkligen. MEN
Jag har spelat Brindlewood Bay EN gång och har inte tillgång till regler utan körde lite från minnet.
CoC har jag spelat en handfull gånger.

Till er som har mer gedigen erfarenhet av båda spelen, vad vill ni tillföra, dra ifrån och för övrigt förkasta?

Det låter som en enkel och bra mekanik. Brindlewood Bay står på att läsa-listan, så det har jag dålig koll på. Om du vill få in mer Cthulhustämning kanske Sanity eller ett slag på Cthulhu Mythos också kan påverka teori vs avslut. Eller ryms det redan i insamlandet av ledtrådar?

Det låter som en enkel och bra mekanik. Brindlewood Bay står på att läsa-listan, så det har jag dålig koll på. Om du vill få in mer Cthulhustämning kanske Sanity eller ett slag på Cthulhu Mythos också kan påverka teori vs avslut. Eller ryms det redan i insamlandet av ledtrådar?

Sanity används som vanligt och något som heter "Mython points", ej att förväxla med färdigheten Mythos finns med i Investigators handbook.
Nästan alla tabeller i handboken är av "eskalerande grad" och ju fler mythos point du får, desto värre blir resulteten av slagen
Så ganska snabbt spårar situationen ur, som sig bör. Ganska enkelt och elegant i min mening.

Back