Jobend
Veteran
För ett tag sedan skrev jag en tråd där jag pratade lite om solospel:
Det resulterade i att jag köpte Solo Investigators Handbook. Ganska trevlig bok i stora drag, bra tabeller som genererar en bra story, även om det stundtals blir lite styltigt.
MEN
I boken står det att äventyret pågår tills dess att karaktären är galen eller död, vilkt än inträffar först. Tycker det är lite tråkigt och banar inte direkt väg för karaktärsutveckling. Så jag skulle vilja använda reglerna i Brindlewood bay för att ta reda på när ett äventyr är klart, utan att veta utgången på förhand, sk. ”play to find out”. Evocative clues - > Theorize -> Avslut på storyn eller nya komplikationer.
I början av en solo-story slår man för komplexitet (2T4+2) Spann 4-10, snitt 6-7
Under solospelet samlas ledtrådar och en teori läggs fram.
När jag tycker att jag har en teori som håller, slås 2T6 + (antal ledtrådar) – Komplexitet. Sedan gäller standard PBtA:
10+ Precis så är det, spela ut slutscenen
7-9 Du har rätt, men slumpa eller välj komplikation
6- teorin är fel, Sanningen är värre, mörkare och mysteriet fortsätter.
Har testat en vända och gillade det verkligen. MEN
Jag har spelat Brindlewood Bay EN gång och har inte tillgång till regler utan körde lite från minnet.
CoC har jag spelat en handfull gånger.
Till er som har mer gedigen erfarenhet av båda spelen, vad vill ni tillföra, dra ifrån och för övrigt förkasta?
Hallå!
Jag spelar i en pågående episk kampanj om Törnetroneni Symbar sedan 2021 vilket är en fantastisk upplevelse.
Mellan spelpassen vill jag ibland mildra abstinensen med lite solospel.
Har testat och gillar Ironsworn och 4 against Darkness.
Har sett att det finns soloregler till Väsen som jag tänkte testa. Har testat en "Alone against..." till CoC även om det mest kändes som ett äventyr i Magnamund.
Sneglat på Kutulu och funderar på om någon kört detta solo? Några justeringar som gjordes då? Beefa upp karaktär mm.
Någon som sitter på andra guldkorn att köra solo så tveka inte att...
Jag spelar i en pågående episk kampanj om Törnetroneni Symbar sedan 2021 vilket är en fantastisk upplevelse.
Mellan spelpassen vill jag ibland mildra abstinensen med lite solospel.
Har testat och gillar Ironsworn och 4 against Darkness.
Har sett att det finns soloregler till Väsen som jag tänkte testa. Har testat en "Alone against..." till CoC även om det mest kändes som ett äventyr i Magnamund.
Sneglat på Kutulu och funderar på om någon kört detta solo? Några justeringar som gjordes då? Beefa upp karaktär mm.
Någon som sitter på andra guldkorn att köra solo så tveka inte att...
Det resulterade i att jag köpte Solo Investigators Handbook. Ganska trevlig bok i stora drag, bra tabeller som genererar en bra story, även om det stundtals blir lite styltigt.
MEN
I boken står det att äventyret pågår tills dess att karaktären är galen eller död, vilkt än inträffar först. Tycker det är lite tråkigt och banar inte direkt väg för karaktärsutveckling. Så jag skulle vilja använda reglerna i Brindlewood bay för att ta reda på när ett äventyr är klart, utan att veta utgången på förhand, sk. ”play to find out”. Evocative clues - > Theorize -> Avslut på storyn eller nya komplikationer.
I början av en solo-story slår man för komplexitet (2T4+2) Spann 4-10, snitt 6-7
Under solospelet samlas ledtrådar och en teori läggs fram.
När jag tycker att jag har en teori som håller, slås 2T6 + (antal ledtrådar) – Komplexitet. Sedan gäller standard PBtA:
10+ Precis så är det, spela ut slutscenen
7-9 Du har rätt, men slumpa eller välj komplikation
6- teorin är fel, Sanningen är värre, mörkare och mysteriet fortsätter.
Har testat en vända och gillade det verkligen. MEN
Jag har spelat Brindlewood Bay EN gång och har inte tillgång till regler utan körde lite från minnet.
CoC har jag spelat en handfull gånger.
Till er som har mer gedigen erfarenhet av båda spelen, vad vill ni tillföra, dra ifrån och för övrigt förkasta?