Solo Call of Cthulhu Jack Delaney

Jobend

Veteran

Jack Delaney – privatdetektiv, Arkham, Massachusetts​

Född 1886 i Boston, uppväxt i de trånga kvarteren runt South End. Fadern var järnvägsarbetare, modern sömmerska. Jack var aldrig särskilt duktig i skolan, men han hade en blick för människor och en instinkt för när någon ljög. När kriget bröt ut i Europa såg han sin chans till något större, ett äventyr, tänkte han.

Han tog värvning 1916 och skickades till Flandern. Där, bland lera, gas och artillerield, lärde han sig snabbt vad verkligt mod och verklig meningslöshet betydde. Han överlevde slaget vid Passchendaele men kom hem med ett ärr längs vänstra sidan av halsen och en dov, ständig ringning i öronen. Värre än så var minnena av de som inte kom hem.1762204185733.png
Efter kriget drev han ett tag omkring: arbetade som säkerhetsvakt, gjorde småjobb åt en privatdetektiv i Boston. När den mannen dog i levercirros tog Jack över delar av klientkretsen och flyttade till Arkham, där hyran var billigare och folk alltid tycktes ha något att dölja.

Nu driver han Delaney Investigations från ett kontor ovanför en frisersalong på East Main Street. Han tar de jobb han får: otrohetsfall, bedrägerier, ibland indrivningar åt folk han helst inte umgås med. Han dricker mer än han borde och sover mindre än han vill, men något i honom vägrar ge upp,kanske för att han fortfarande söker det där äventyret, men med öppna ögon den här gången.
Jack bär sin kostym som andra bär ett pansar, skrynklig, men alltid på. Den gamla trenchcoaten har sett bättre dagar, men den skyddar mot både regn och nyfikna frågor. Hans hår är mörkt med några envisa grå strån vid tinningarna, och ögonen, grågröna, har den där tomma vaksamheten som bara män med för många nätter i skyttegravarna får, den sk. "tusenmilablicken". En cigarett hänger ofta i mungipan, ibland tänd, ibland bara som vana.

På sitt skrivbord i det lilla kontoret ovanför frisersalongen ligger alltid tre saker: en flaska bourbon med en etikett som delvis lossnat, ett fotografi av hans gamla regementskamrat Eddie Malone (den enda han inte lyckades få hem), och en anteckningsbok med repad svart pärm där han samlar både fallanteckningar och små, oförklarliga notiser.

Jack har svårt för auktoriteter och en ännu svårare relation till sömn. Han håller sig igång med kaffe, cigaretter och ett märkligt behov av att se saker till sitt slut, även när klienten redan gett upp. Han har en moral, men den är kantstött, en slags trött heder: Man gör det rätta när man kan, och försöker leva med resten.

När det gäller vänner har han få, men de han har litar på honom med sina liv.
På Arkham Police Department finns ett par kontakter som ibland tipsar honom om jobb eller varnar honom när något luktar för mycket problem.

Hans vardag är enkel: kaffe på Velma’s Diner vid åttatiden, dagens första cigarett på vägen till kontoret, och ibland en kvällspromenad längs Miskatonic River när han inte står ut med tanken på att gå hem till den tysta lägenheten.

måndag 2 mars , 1921 15:36
Regnet har hållit i sig hela dagen.
Det är ett jämnt, tröttsamt regn som gör gatorna till speglar och får gaslyktorna att darra i sitt eget sken.
Dagen går långsamt, det är till och med som om klockan på väggen går långsamt.
Sitter och går igenom en hög med gamla aktmappar för att få tiden att gå, affärerna går inte lysande direkt. En och annan otrohetsaffär blir man inte fet på.

Vad var det för ljud, något prassel?

Det visar sig att någon har skjutit in ett kuvert under min dörr. Ett gulnat kuvert av en grov papperstyp som luktar lite udda.
Någon har skrivit med ostadig handstil:
Mr. J. Delaney

Ingen avsändare eller något annat kännetecken. Det är postat här i Arkham iallafall.

Innuti ligger ett ark, vikt tre gånger;
Mr. Delaney

Ni känner mig inte, men jag tror att vi delar ett problem. De döda finner ingen ro i Arkham.
Något rör sig där inget borde röra sig.
Jag ber er, kom till St. Mary’s kyrkogård ikväll. Kom ensam.

En vän

Jag fick läsa det två gånger.
Samtidigt mullrar åskan långt bort, som ett eko från en annan tid. Så dramatiskt och passande till detta mystiska brev.

Igen idé att slå dank, jag ska bege mig till St. Mary's.
Bara det här regnet kunde upphöra.
Tittade precis ut och jag tyckte jag såg någon på andra sidan gatan, det kan ha varit en man av kroppsformen att dömma men i nästa ögonblick var personen försvunnen. Det var säkert den personen som lämnade brevet.
Ska bara läppja lite på min Bourbon och ta en cigg till, sen åker jag.

Jag ska slå fram komplexitet för detta äventyr och det gör jag med 2T4+2: 5

Måndag eftermiddag​

måndag 16:35
Story Direction: På väg till kyrkogården stöter du ihop med en bekant som är relaterad till mysteriet. Det är värre än du befarat.
Jag parkerar min bil vid järngrinden till St. Mary's Cemetary i norra Arkham. Det har börjat regna och regnet gör gravstenarna blanka. ja de delarna som inte ä täckta med mossa då. Grindens gångjärn jämrar sig lågt när jag passerar. Grusgången knastrar svagt under min steg.
"J-Jack?" hör jag från ett skjul. Jag vänder mig hastigt om. En man lösgör sig från skuggorna. Det är Fader Elias Blackwood. Han är i 50-årsåldern och ser just nu minst tio år äldre ut.
-"Fader Blackwood" svarar jag, "Vad kan jag göra för er?"
För några år sedan hjälpte jag fader Blackwood med en privat angelägenhet...
"Jack, varför är jag inte förvånad att just DU dyker upp här just NU"
-"Jag förstår inte Fader Blackwood, vad menar ni?"
Fader Blackwood skrattar torrt "Man kan ge sig den på att Jack Delaney dyker upp där det finns problem"
-"Problem fader?, Nu föstår jag inte" Försöker jag.
Oracle question: Handlar det om gravplundring?: No
4 Verb: "bow", "play", "amuse", "show"
"HA! Så ni menar att ni inte är här för gravarna?"
-"Fader, jag fick en lapp, det är allt jag vet"
"En lapp?"
-"En lapp. Någon bad mig komma hit just ikväll"
Jag och fadern står kvar ett tag och småpratar när ytterligare en röst gör sig hörd
"Mr. Delaney?"
Jag och Fader Blackwood vänder oss om. Där står en man i modern kostym med en lång rock över. Han tippar på hatten och presenterar sig som
"Porter Caffey", "Trevligt att ni kom så fort Mr Delaney"
-"Mr. Caffey, vad gör jag här. Jag antar att det var ni som lämnade lappen?"
"Det stämmer, men kom, låt oss sätta oss någonstans varmt. Fader, ni är naturligtvis välkommen att följa med"
Fader Blackwood gör en stel och nästan omärkbar bugning.
Vi rör oss bortåt kyrkan som är öppen och vi slår oss ner i en bänkrad.
Porter Coffey beättar att han är fältarkeolog knuten till Miskatonic University och att han har upptäckt saker som oroar honom, saker han tror är kopplade till ett antal tomma gravar här på kyrkogården. Fader Blackwood blir med ens mycket uppmärksam på vad Mr, Caffey säger.
Mr. Caffey håller en läderportfölj tätt mot bröstet som om den vore ett spädbarn. Han knäpper upp portföljen och tar fram ett benfragment. Det är långt, ser uråldrigt ut och är poröst.
Mr. Caffey talar lågt, spänt: “Jag har gjort utgrävningar under Arkham i månader. Först i smyg, sedan helt i hemlighet. Jag trodde att jag följde spåren efter koloniala begravningsfält… men det var något mycket äldre.”
Jag säger lågt "Du menar de öppna gravarna?"
Mr. Caffey nickar långsamt, som ett barn som erkänner skuld. “Gravarna är inte målet. De är… föda. De vandrar i natten Jack. De har gjort det i århundraden. Men något har förändrats. De har blivit djärvare. De har börjat… ta kroppar innan jorden lagt sig till rätta.”
Blackwood sväljer djupt. “Ghouls…”
Mr. Caffey rycker till, som om ordet skar genom honom. “Ja. Eller något som stämmer alldeles för väl med myterna. Och jag har bevis.”

Han lutar sig fram, nästan viskande: “Det är en specifik kropp de letar efter. Någon som begravdes för två dagar sedan. En man vid namn Henry Malloy.”
Jag är förvirrad och Mr. Caffey ser det på mig så han skyndar vidare med sin berättelse
“Malloy var assistent i mina utgrävningar. Han hittade något nere i tunnlarna. Något han inte borde ha rört. Och nu vill de ha tillbaka det.”
Jag frågar Mr. Caffey vad et var som Malloy hade hittat och tagit med sig
-"En sigillsten. Något som höll dem… tillbaka.”
Han öppnar portföljen igen — och i en liten vadderad låda ligger en flat sten täckt av repor, nästan som bitmärken.
Mr. Caffey fortsätter “Så länge den här är ovan jord… kommer de komma. Och de kommer börja med Malloys kropp.”

Plötsligt hör vi ett ljud utifrån, det låter nära, precis utanför kyrkan.

Ett lågt, gutturalt kväkande

Back