Soloäventyr DnD5?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så jag vabbade med sjuåringen i morse och hon tvingade mig att hjälpa henne göra en rollfigur till DnD5. Nu vill hon spela. Jag vet inte om vi kan få det att funka rent regelmässigt, men jag tror att jag kan förenkla det i språnget så att säga och så får vi se var vi landar. Men jag behöver äventyr. Finns det gratis eller billiga DnD5 äventyr där ute? (Om det är gritty och gore gör inget, sånt är lätt att plocka bort, det jag vill ha är en grund att utgå från).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Det finns en hel massa 1-page-dungeons därute som känns som de borde kunna konverteras! Enklare monster, skicka med en helare som är ganska kompetent, och bara att köra!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Är det någon gång man kan testa att improvisera så är det när man kör med yngre barn! De brukar bry sig noll om (komplexa) regler, kontinuitet och logik. För inspiration kan man fråga barnet nu och då vad hon tror finns där framme / vem hon stöter på. Jag menar det kan vara en orch som rider på jultomten och som visar sig vara kompis med hennes sjöjungfrumamma! Det är kanske inte som en vanlig spelledarupplevelse, men ibland önskar jag verkligen att min vanliga spelgrupp kunde vara lite mer som barnen!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det någon gång man kan testa att improvisera så är det när man kör med yngre barn! De brukar bry sig noll om (komplexa) regler, kontinuitet och logik. För inspiration kan man fråga barnet nu och då vad hon tror finns där framme / vem hon stöter på. Jag menar det kan vara en orch som rider på jultomten och som visar sig vara kompis med hennes sjöjungfrumamma! Det är kanske inte som en vanlig spelledarupplevelse, men ibland önskar jag verkligen att min vanliga spelgrupp kunde vara lite mer som barnen!
Been there, done that. Nu gäller det att spela rollspel med regler och värld. Ungen bestämde fö igår att hon ska börja spela med min vuxna spelgrupp när hon fyller tio. Så vi måste träna!
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det någon gång man kan testa att improvisera så är det när man kör med yngre barn! De brukar bry sig noll om (komplexa) regler, kontinuitet och logik. För inspiration kan man fråga barnet nu och då vad hon tror finns där framme / vem hon stöter på. Jag menar det kan vara en orch som rider på jultomten och som visar sig vara kompis med hennes sjöjungfrumamma! Det är kanske inte som en vanlig spelledarupplevelse, men ibland önskar jag verkligen att min vanliga spelgrupp kunde vara lite mer som barnen!
Här skriver jag lite om när jag spelade på detta sätt med mitt barn.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det blev inget med det här, direkt. Vi spelade ett möte Lost mines och ett möte Death house, och sen kom vi av oss.

Jag blev dock sugen på att göra ett nytt försök att köra DnD solo med mitt barn. Det visade sig att hela TSRs HHQ-serie fanns på archiv.org. Jag har laddad ned alla och läst Wizard’s Challenge. Den kan beskrivas som ett deckaräventyr utan ledtrådar med en helt katastrofal struktur, där viktigt info är spridd lite random över hela modulen. Nåväl, ska läsa någon av dem andra också och rapportera tillbaka här i så fall.
 
Top