Nekromanti Soldaters grundutbildning

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Hej, i regelboken finns det en fin lista över färdigheter som en officier lär sig under de fyra år som denne går sin utbildning. Vad jag skulle vilja veta är hur lång en vanlig menigs grundutbildning är och vad denne lär sig.

Tack på förhand.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Det står i regelboken vilken grundutbildning en menig soldat har.
Kolla på rollen Soldat eller vad det nu heter, och där står det väll vilka färdigheter de får.
Vad gäller tid så skulle jag gissa på 2-4 år, jag är inte så insatt i militärutbildning :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hej, i regelboken finns det en fin lista över färdigheter som en officier lär sig under de fyra år som denne går sin utbildning. Vad jag skulle vilja veta är hur lång en vanlig menigs grundutbildning är och vad denne lär sig."

På rak arm, en vecka max. Han lär sig hälsa på befäl, se skillnad på befäl, rengöra sitt vapen, gå i formation eller rida i formation och that's about it.

Att öva med sitt vapen är slöseri med tid och pengar, ansågs det (i fall jag minns rätt). Dessutom byggde dåtidens slag på infanteri i formation, där individens träffförmåga var oviktig.
Allt förutom det soldaten lär sig i grundutbildningen lär han sig vid förbandet och i strid. Dock lär han sig nog inte att skjuta, såvida inte regementschefen är en rik typ som av någon anledning vill offra en liten förmögenhet på krut och kulor.


Storuggla, krassa klubben
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
På rak arm, en vecka max. Han lär sig hälsa på befäl, se skillnad på befäl, rengöra sitt vapen, gå i formation eller rida i formation och that's about it.
Oj, då var jag ca. en massa veckor fel... :gremblush:
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Japp, jag hittade SLP-info om soldater på s.148 och det kan man ju utgå ifrån. Tack för tipset *dunkar mig i huvudet för att jag inte tänkte på det själv*
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Oj, då var jag ca. en massa veckor fel... "

Hehe, jag drog den siffran rakt ur ars... axelväskan ja. Baserat på min egen rekryttid (3 veckor), snittsiffran för infanterister i Napoleons armé och det faktum att befäl måste utbildas grundligt, en skytteslusk ges mycket kortare utbildning. Det och en hord med anekdotiska bevis :gremwink: Artilleriet kräver mer utbildning, kanske två extra veckor. Men annars så går det fort som attans, en soldat äter ju en massa och kostar en hord pengar. Att spendera flera månader i träning? No way, det kan han lära sig under resans gång, så att säga. Detta gäller speciellt om det är brist på folk i uniform, då sjunker kvalitén markant. :gremsmile:


Storuggla, Nelson rockar
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Re: Hur långe tränas de då? [ANT]

Står inget där om hur länge de tränas, kanske i någon historiesektion i boken.

Nu när jag fått mig en funderare, så har jag för mig att i första utgåvan av Western så stod det något om en soldats träning etc... men jag är inte 100% säker på detta. Om jag ids ska jag gräva fram dem ur förrådet och ta en titt :gremgrin:
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Till att borja med sa beror det pa NAR i tiden du undrar over soldaternas utbildning, under inbordeskriget var en hel del man frivilliga och fick kanske en-tva manaders utbildning innan de skickades ut i kriget. Som frivillig under inbordeskriget skrev du pa ett tjanstgoringskontrakt pa antingen ett ar, tre ar eller till kriget tog slut. Om du menar en reguljar yrkessoldat annars sa har jag for mig att du skrev pa ett tjanstgoringskontrakt pa antingen fyra eller fem ar, men en hel del deserterade innan tjanstgoringstiden var over.

Vad galler tiden for att fa dina fardigheter till att bli tillrackligt kompetenta for att kunna kalla dig soldat sa betvivlar jag starkt att du lar dig allt detta pa en vecka, du kanske kan fa ihop grunderna, typ UTB 1 i alla relevanta fardigheter. En mer rimlig siffra ar tva-tre ar.

En valdigt viktig del ar att folk oftast definierar en soldat som en valdigt duktig skytt och ingenting annat. Men du maste lara dig att marschera langa strackor (som infanterist), kunna rida i formation (kavallerist), kunna satta upp en forlaggning, bygga varn och en massa annat som tillhor det dagliga livet.

Det har ar i alla fall mina asikter,

M.v.h. Red Dust (som befinner sig i England, darav den konstiga stavningen).
 
Top