Soldat på häst med spjut

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Tänk dig att du är en medeltida soldat som rider på en häst och slåss med ett spjut.

Hur förvarar du ditt spjut när du rider till och från striden? Har du någon sorts hållare eller hölster på sadeln, eller måste du hålla det i handen?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,053
Location
Göteborg
Tänk dig att du är en medeltida soldat som rider på en häst och slåss med ett spjut.

Hur förvarar du ditt spjut när du rider till och från striden? Har du någon sorts hållare eller hölster på sadeln, eller måste du hålla det i handen?
I handen eller på en förrådsvagn. Detta gäller alla stångvapen, det går inte att ha dem "på ryggen" som i vissa datorspel...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hästburen soldat under medeltiden? Antagligen låtit väpnaren släpa på den, tillsammans med allt annat som skall tas hand om.

Men enbart en häst och ingen väpnare? Någon form av hållare, för att sätta bakändan av spjutet i, och sedan hålla i det. Hållaren är max en decimeter djup, och är enbart för avlastning, men gör den snabbt tillgänglig (samt flyttbar om man skall rida under något).

Har man mer än en häst, så att man rider på en, och packning på den andra, så kanske fästa spjutet där.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,559
Location
Uppsala
I handen eller på en förrådsvagn. Detta gäller alla stångvapen, det går inte att ha dem "på ryggen" som i vissa datorspel...
Men det borde gå att spänna fast på riddjuret ifråga? Som minimum en enklare klyka eller liknande som kan ge lite avlastning.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,053
Location
Göteborg
Men det borde gå att spänna fast på riddjuret ifråga? Som minimum en enklare klyka eller liknande som kan ge lite avlastning.
Som Lupus skriver kan du stödja bakändan mot något, kanske stigbygeln om du inte har något annat.

Men annars... tänk så här: om det hade varit möjligt så skulle någon kommit på att göra det under de tusentals år som kavalleri med spjut var en grej. Har någon kommit på det? Nej. Då är det sannolikt inte möjligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Det här är den enda variant jag hittar när jag googlar, och det ser vansinnigt instabilt ut:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
Som Lupus skriver kan du stödja bakändan mot något, kanske stigbygeln om du inte har något annat.

Men annars... tänk så här: om det hade varit möjligt så skulle någon kommit på att göra det under de tusentals år som kavalleri med spjut var en grej. Har någon kommit på det? Nej. Då är det sannolikt inte möjligt.
...men om jag spelar in en video där jag visar hur jag smidigt kan dra mitt spjut från ryggen? Funkar det med svärd så! ;)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,989
Location
Umeå
Rider man ens till och från slagfältet på stridshästen om man också måste ha med sig alla vapen? Var har man resten av alla prylar? Jag skulle nog tippa på att man går bredvid hästen med spjutet över axeln.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Intressant :) (y)

Den första bilden visar tydlig hur spjutet har en ögla i änden som fästs vid stigbygeln. En hållare av något slag borde också funka bra i den änden. Öglan runt armen frigör handen, och båda behöver lossna för att spjutet skall falla till marken. Men antagligen obekvämt nog att man hellre lämnar ifrån sig spjutet om man har möjligheten och inte måste ha det väldigt nära till hands.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,192
Jag skulle tro att tjänstefolket tar hand om det. En medeltida soldat rider inte, det gör riddarna. Riddare har råd med tjänstefolk.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,962
Om man skrittar fram och tillbaka til striden borde man väl kunna ha spjutet i en liten rem på ryggen. Är det ett kortspjut vi snackar om eller är det en pik?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,053
Location
Göteborg
Den första bilden visar tydlig hur spjutet har en ögla i änden som fästs vid stigbygeln. En hållare av något slag borde också funka bra i den änden. Öglan runt armen frigör handen, och båda behöver lossna för att spjutet skall falla till marken. Men antagligen obekvämt nog att man hellre lämnar ifrån sig spjutet om man har möjligheten och inte måste ha det väldigt nära till hands.
Det ser ut som en lösning för att kunna byta vapen under ett slag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Jag gillar varianten när han har spjutet fastklämt under benet, och tänker att det vore praktiskt att ha det så om man dessutom har någon sorts spänne som håller det på plats.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,851
Location
Ludvika
Jag gillar varianten när han har spjutet fastklämt under benet, och tänker att det vore praktiskt att ha det så om man dessutom har någon sorts spänne som håller det på plats.
Ja, jag tror det skulle vara min favoritlösning också. I synnerhet om man har någon slags urgröpning i sadeln för det, och någon slags skydd på spetsen. I alla fall för långtransporter när man inte räknar att hamna i bråk.
 
Top