Eon Soldarnkarta

LeHdoor Thraan

Veteran
Finns det någon som "byggt på" Soldan och fläsket ut landet med baronier, grevskap, byar, vägar m.m. Skulle vara nyfiken på att få ta del av det om det är okej. 😊

Det fanns en mer detaljerad kart i den boken, det är jag helt säker på, i vanlig ordning är min kart instuvad någonstans bland 1000-tals lösa papper...

Soldarn förresten. Belv aldrig klok på klimatet där. Söder om stäpplandskapet i Asharien men feodalt likt ett europeiskt land. Vad är det för klimat?

Soldarn förresten. Belv aldrig klok på klimatet där. Söder om stäpplandskapet i Asharien men feodalt likt ett europeiskt land. Vad är det för klimat?
Enligt kartfärger och den gamla soldarnboken har jag alltid fått intrycket att det är som frankrike typ, i mina ögon är det väll snarare öknen i asharien som käns lite malplacerad, men å andra sidan finns bergsmassiv som äter fukt där

Sade någon… klimat?

OK, det vi måste börja med att etablera är att mycket av de beskrivna klimaten i tidigare utgåvor av Eon är helt osammanhängande, och därmed diskret retconnas. Särskilt rör detta Asharien och Soldarn, där Soldarn på alla vis beskrivs som om det har ett klimat som skulle passa bättre om det låg norr om Asharien och inte som granne till Västmarks subtropiska träsk och Takalorrs tropiska monsunskogar.

Om man tittar på hur långt norrut Västmark befinner sig så är det någonstans på 25-30 grader norr. På jorden hittar vi framför allt två sorters klimat på denna latitud – ökenklimat på kontinenters västsida och fuktiga subtropiska klimat på deras östsida. Tänk amerikanska sydstaterna, Nordafrika, norra Indien och södra Kina. Soldarn är sannolikt mer åt det fuktiga subtropiska hållet. Det matchar också mycket bättre hur dess grannländer beskrivs. Detta innebär att beskrivningarna av Västmarks matkultur och dylikt behöver ändras en del, och kanske också att föreställningen om exakt vilka träd som finns i dess djupa skogar behöver justeras. Det är inte nödvändigtvis ett stort problem – men det är ett avsteg från äldre material som innebär att det inte går att använda rätt av. Detta gäller dock inte bara klimat, utan även sådant som de generellt låga befolkningssiffrorna som blivit kraftigt korrigerade.

Enligt kartfärger och den gamla soldarnboken har jag alltid fått intrycket att det är som frankrike typ, i mina ögon är det väll snarare öknen i asharien som käns lite malplacerad, men å andra sidan finns bergsmassiv som äter fukt där
Ashariens öken är inte av helt naturligt ursprung.
Den är en konsekvens av sanarialvernas magiska klimatmanipulation – de både drar åt sig mer nederbörd och utarmar livskraften i jorden för att gynna det alviska jordbruket, något som förklarar hur Sunari kan föda så många alver.

Ytterligare en försvårande faktor finns i Mitheraskogen, som är permanent kallare än sina omgivningar. Den borde orsaka ett beständigt högtryck med vindar som blåser ut från land över havet och minskar chansen för nederbörd på samma sätt det sibiriska högtrycket under vintrar i östra Asien. Frågan där blir snarare varför Caserion och norra Asharien inte är torrare.

Back