Nekromanti Solar System

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Har fått detta rekommenderat för mig som ett möjligt svar på mina tärningspysselproblem :gremgrin:

Eftersom jag är en fruktansvärd gam och dessutom gärna läser om andra människors rollspel, speciellt när jag försöker vänja mig vid ett system, så är den här tråden en öppen inbjudan - har du åsikter om systemet? Länkar till roliga grejer som gjorts med det förut? Crunchiga bitar?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Bra skit! Det finns en hyggligt matig tråd på skrytforumet (dvs. Krönikor och spelrapporter) från när vi spelade en kampanj under hösten 2007, Skuggan av igår.

I första inlägget finns en länk till webbsidan där vi samlade lite smått och gått under spelets gång. Länkarna till vårt crunch verkar inte funka, men det var mest bara översatta grejer från The Shadow of Yesterday.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack för den här tråden!
Jag "håller på" med att läsa Solar just nu. Det vill säga att jag försöker få tid att läsa Solar men ständigt tvingas lägga det åt sidan pga. studier, familjeliv osv. Det jag åstadkommit hittills är att läsa om de tio första sidorna eftersom jag hunnit glömma vad jag egentligen läst till nästa gång jag gör ett nytt försök.

Hoppas dock på matnyttigheter i den här tråden som ska trigga mitt läsande. Förövrigt kan jag säga att det jag uppfattat hittills verkar rock n roll. Det är inte mycket, men bara det att man bygger reglernas premisser utifrån sin setting är ju astufft. =)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Det jag själv gillar mest är att spelarna å ena sidan får bestämma vilka konflikter de vill ta i detalj, å andra sidan bara har möjlighet att definitivt göra sig av med större hot genom att gå in i runda-för-runda-konfrontation. Uppmuntrar verkligen till de där klassiska scenerna där skurken (eller spelarna) får stryk men kommer undan, svärandes blodig hämnd.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
En tanke som slog mig när jag läste vissa av de här trådarna, baserat på nåt Genesis sa om "reverse Keys"...

Varför inte göra alla Keys sådana? Eller ännu hellre, baka ihop Keys och Secrets - den rent mekaniska delen hjälper karaktären som har den, XP-delen hjälper andra karaktärer, förutsatt att de drar in dig i handlingen.

Ett exempel:

Vis Rådgivare: Du är klok och har mycket livserfarenhet. Ta en extra tärning när du hjälper till att göra upp planer, eller att läka någon som tagit social skada. Ge en XP när en annan karaktär söker upp dig för att få råd och stöd.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Okej, har läst igenom systemet nu och har några fler tankar/frågor:

- Brukar ni köra med enbart en skala för "harm" så att man t.ex. får minus på fysiska förmågor om man är socialt skadad? Om inte, tror ni att det funkar bäst med att ha en kopplad till varje pool, eller dela upp i socialt/mentalt/fysiskt (inte nödvändigtvis samma sak)?

- Har nån prövat med alternativa mekaniker för refresh? Jag känner att det är kul att karaktärerna behöver göra nåt för att få tillbaka sina poäng, men refreshmekaniken som den beskrivs i reglerna lämnar mig lite kall. Funderade på nåt i stil med det Måns tydligen använder i Daemon, med fristäder man återvänder till...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Ang Refresh, det blev bra historier av att tillåta refresh så som det står i spelet. Vi körde tom att man fick göra Refresh i flashbacks.

Knappast "realistiskt", men det funkade bra i spelet.

Så som vi spelade var det dock oerhört sällan frågan om "Kan vi klara det här?" eller "Hur skall vi klara det här?"-spel
 
Top