Nekromanti [Solar system] Solgudens söner

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
NilsH postade i slutet av förra året ett äventyr till Solar system vid namn Solgudens söner. Eftersom jag har planer på en kampanj med det systemet såg jag en fin möjlighet för mig och mina spelare att prova reglerna. Sen att äventyret var satt i en kool aztec/maya djungelfantasy-värld gjorde naturligtvis det hela ännu bättre.

I går, söndag, träffades vi och gjorde rollpersoner och spelade några timmar. Så här gick det:

ROLLPERSONER

Först pratade vi lite om världen och ritade en rudimentär karta över solens rike och dess provinser.

Berra - Nahal, Norra provinsens herre, 27 år
Den äldsta brodern, fanatisk anhängare av solkulten, har fört krig i de norra bergen och besegrat Blå lämmelns folk, har dödat de flesta vuxna i de besegrade stammarna och tränat deras barn som soldater svurna till solguden. Eftersom befolkningsutvecklingen i bergen nu är så gott som negativ behöver han en ny provins att tämja.
Pooler: Sol 2, Måne 1
Färdigheter: Prins (s) expert, Andebesvärjare (s) mästare, Stridsklubba (s) kompetent, Förhandla (s) medioker
Projekt: Sol - övertyga Bihada om att få byta provins med Tzaltan, Måne - Släppa in terroristen Hunkas Fa i palatset för att pröva brödernas pålitlighet
Spelledarpersoner: Prästen Lugg, lärare, rådgivare, filosofisk samtalspartner.

Judas – Tzaltan, 13-årig krigarpoet, herre över de Västra öarna, härförare för Jadelegionen
Har besegrat Bläckfiskfolket, som dyrkade Tul’Huv väktaren i djupet, och erövrat deras öar fyllda med pärlor och andra rikedomar. För med sig deras överstepräst Tchualli, samt den rituella bläckfiskmasken i pärlemor, som gåvor att offras till Bihada.
Pooler: Sol 1, Måne 2
Färdigheter: Vältalighet (m) mästare, Prins (s) expert, Lönnmördare (m) kompetent
Projekt: Sol – avslöja Nahals lömska intriger, Måne – upprätta allians med Simbadal och Hunkas Fa
Spelledarpersoner: Nitzali – älskarinna och syster, formellt gift med Goltar, en av hans generaler. Hualgu – personlig slav, puckelryggig dvärg, demonbesvärjare från bläckfiskfolket, kan frambesvärja tentakelhövdad padda som Tzaltan skickar på sina fiender.

Rafael – Lalotl, den östra öknens krigsherre, 24 år
En dekadent och lismande figur som inte drar sig för något om det främjar hans intressen. Ofta iförd en färggrann fjäderskrud, har grällt målade långa naglar. Har slutit en pakt med Hålgrävarna, den myrdyrkande stam som befolkar öknen, i syfte att använda dem mot sina bröder.
Pooler: Sol 1, Måne 2
Färdigheter: Gift (m) mästare, Lönnmord (m) expert, Prins (s) kompetent, Närstrid (s) medioker
Projekt: Sol – övertala Bihada att någon av hans bröder personligen skall skickas som understöd till hans provins, Måne – samla in anakondaguden Donkurs säd så att Dlakkhatha kan föda gudens son
Spelledarpersoner: Zockt’la – personlig tjänare, klädd och sminkad som kvinna. Dlakkhatha – Hålgrävarnas drottning, en av Donkurs älskarinnor, Lalotl försöker knyta en allians med henne.

Krister – Kirak, krigsherre av de södra djunglerna, 18 år
Paranoid figur som alltid omger sig med ett antal livvakter som är klädda precis som han, alla bär trämasker (som avbildar solen) så att lönnmördare inte ska finna sitt mål. Han har med sig en massa underliga djur han funnit i djungeln och som djungelfolken lärt honom att tämja. Tyvärr har jag inte hans rollformulär och kommer inte exakt ihåg hans färdigheter och projekt. Jag tror månprojektet handlade om att kidnappa Tzaltans trollkarlsslav för att komma åt bläckfiskfolkets magiska hemligheter.

SCENER

Inledning – jag bad spelarna att beskriva hur deras rollpersoner med följen när de närmar sig staden Monamba, de skiljde sig avsevärt från varandra och bemöttes på ganska olika sätt av stadens befolkning

Banketten – bihada hälsade sina söner välkomna, gåvor presenterades och bröderna passade på att skryta med sina bedrifter och pika varandra för misslyckanden. Donkur, 15 meter lång anakonda, förs in, släpad av inkvisitionens soldater. Anakondaguden sliter sig och dödar några av sina fångvaktare och tar till orda med en nästan mänsklig röst för att håna solguden och befalla människorna att knäböja inför honom. Med sin hypnotiska blick försöker ormen tvinga sin vilja på hovet. Kirak drar sin obsidianeggade stridsklubba för att slå ned ormguden, Nahal vill försöka besvärja ormens ande, Tzaltan håller sig i bakgrunden och skickar fram sina vakter medan Lalotl frigör ett gift från en av sina långa naglar. Vi prövar vår första konflikt – och Donkur vinner. Här glömde jag att nämna möjligheten att göra en utökad konflikt, vilket ju skulle ha gett spelarna möjlighet att fortsätta kampen. Alla – inklusive prinsarna – knäfaller inför Donkur som väser med sin tunga och fortsätter att håna dem och Bihada innan han slår upp portarna med sin kraftiga svans och slinker ut i friheten. Alla är chockerade och Bihada beordrar Firori och inkvisitionen att fånga in ormen. Nahal och Kirak svär att göra det samma.

Sedan följer några scener på spelarnas initiativ där rollpersonerna tar chansen att följa sina projekt. Tzaltan intrigerar med Simbadal och lovar att döda Firori i utbyte mot adelns stöd vid ett eventuellt regimskifte, han försöker också kontakta Hunkas Fa för att göra en liknande allians, slutligen ber han Hualgu att sända demonen för att döda Firori. Lalotl talar med en präst som i hemlighet dyrkar djurgudarna för att försöka finna Donkur eller Månhäxan. Kirak hämtar ekorrar (!) som i sin hemtrakt äter ormar och därför kanske kan spåra Donkur, han skickar också spioner för att finna var Tzaltan gömt trollkarlen. Nahal besvärjer en ande för att vägleda Hunkas Fa in i palatset som en gudasänd domare som skall döma Lalotl.

Solpsalmen – vi slutade med en kort scen där Bihada just ska förrätta solpsalmen då hans hustru och prinsarnas mor Toijada stiger fram och sticker en obsidiandolk i magen på honom för att sen stöta den i sitt bröst. Där bröt jag spelpasset för att få till en liten cliffhanger.

KOMMENTARER

Äventyret är riktigt bra, jag rekommenderar det för alla som vill prova solar system. Reglerna känns bra så här långt, även om det naturligtvis var en del bläddrande i boken och sånt då ingen av oss provat systemet tidigare. Faktum är att det är så här jag skulle vilja att In a wicked age (som jag visserligen bara har spelat en gång) skulle kännas. Jag tror jag ska pröva att kombinera den här oneshot-versionen av Solar system med oraklen från IAWA.

En sak är jag dock osäker på vad gäller reglerna: i vanliga SS är det ju ganska enkelt att bokföra fysisk, social eller mental skada relaterat till de olika polerna. Jag vet inte riktigt hur detta ska fungera med polerna Sol och Måne då de är moralfilosofiska kategorier. Vi har ännu inte haft någon skada, men jag hoppas att det ska vara lätt att tolka med utgångspunkt i situationen.

Återkommer efter tisdag nästa vecka då vi ska spela färdigt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kul att läsa!- och kul att ni testar äventyret... Det blev aldrig så att vi gjorde det, istället körde vi en annan one-shot i solar om ett bröllop i skärgården, kanske ska lägga upp den någon dag

Riktigt häftiga RP ni har trollat fram! En sak som genast slår mig är att det finns så oerhört mycket spel-stoff i den text du lagt fram, i rps bakgrunder etc... Det är kanske för mycket för ett one-shot? Det känns nästan som material till en hel kampanj?

Tycker du att jag borde borde minska ner skapandet av flaggor i framtida one-shots till Solar? Så att det faktiskt går att spela på en kväll... Med grundtanken att det coola material som man ej hinenr använda jobbar mot en, och mot rolighet...

Ska bli skitkul att se hur Sol och Måne fungerar, och skadorna... hmmm, jag tror inte jag tänkte så mycket där- ska bli intressant att se hur ni löser det!

Wicked age har jag varken läst elelr spelat- men det verkar vara många som tycker det är bra- kanske ska kollas upp?

Ska bli kul att läsa fortsättningen!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Här glömde jag att nämna möjligheten att göra en utökad konflikt, vilket ju skulle ha gett spelarna möjlighet att fortsätta kampen.
När vi körde ett annat liknande one-shot sket vi i extended konfilkt, vilket var rätt skönt, när man liksom inte riktigt tänkte sig att investera så mycket i sina rollpersoner- som man gör i en hel kampanj... fast då försökte vi också *klämma* in hela äventyret på just en kväll (med rollpersonsgenerering) - vilket blev rätt stressigt mot slutet av kvällen...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
NilsH said:
En sak som genast slår mig är att det finns så oerhört mycket spel-stoff i den text du lagt fram, i rps bakgrunder etc... Det är kanske för mycket för ett one-shot? Det känns nästan som material till en hel kampanj?

Tycker du att jag borde borde minska ner skapandet av flaggor i framtida one-shots till Solar? Så att det faktiskt går att spela på en kväll... Med grundtanken att det coola material som man ej hinenr använda jobbar mot en, och mot rolighet...
Nja, jag tror inte att det är nån fara. Visserligen finns det mycket material som ännu knappt kommit i spel (en hel del av de slp rollpersonerna har relationer till har t.ex. ännu inte hunnit synas på scen) men jag tror inte att det är något stort problem.

NilsH said:
Ska bli skitkul att se hur Sol och Måne fungerar, och skadorna... hmmm, jag tror inte jag tänkte så mycket där- ska bli intressant att se hur ni löser det!
Jag tror att vi kommer att göra så här: när man tar harm så antecknar man om det är fysisk, mental eller social skada. Om det drabbar sol eller måne beror på vilken slags handling rp försökte sig på när skadan uppkom.

NilsH said:
Wicked age har jag varken läst elelr spelat- men det verkar vara många som tycker det är bra- kanske ska kollas upp?
Det jag gillar med IAWA är oraklen. Jag är inte superförtjust i konfliktresolutionen men eftersom texten inte är glasklar kan jag ha missuppfattat hur den ska fungera.
 
Top