Nekromanti Enkvällsäventyr till Solar System

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tänkte slänga upp ett äventyr som jag tänkte spela med min grupp vid tillfälle- kan ju vara kul om någon mer har lust att spela det, eller tycka om det...

Hoppas det blir rätt forum nu bara...


Solgudens söner


Djungelfantasy för en kväll

- regler från Solar System

”Solgudens söner” eller ”Djungelgudar” är ett äventyr som är tänkt att spelas under en session, inräknat att göra rollpersoner, äta chips och eftersnacka. Reglerna är en nedbantad version av Solar System vilket gör att man kan använda äventyret som en ingång till Solar för nya spelare eller nya spelgrupper.

Alla namn, liksom ja, hela resten av äventyret är helt gripet ur luften och nedklottrat på arbetsveckans sista skälvande timmar… MAO- stå ut med babbel och stavfel…!

Spelgruppen bör informeras om att äventyret bygger på MYCKET medverkan och aktivitet från spelarna före och under äventyret. Spelarna bör uppmanas att hitta på och förändra saker i spelvärlden, och under spel ta över vissa SLP, och även då och då ta över SLs roll som miljöobservatör… ”Okej, ni rusar in genom dörren, rakt in i ett stort jävla badhus, någon som kan beskriva hur där ser ut…?” eller, ”De två vakterna tornar upp sig framför dig, en av dem säger: Du går ingenstans…. Okej vi har en konflikt, vakterna tänker hålla kvar dig här, vilka vill spela vakterna?”

Temat för äventyret är något slags… monoteism mot polyteism, söner mot söner, lojalitet, ära eller vinst.. etc…

Amazonas djungler
I en fantasyvärld far far away ligger ett flertal indianriken på en kontinent täckt av väldiga bergskedjor och dyngsura djungler. I många hundra år levde dessa riken tillsammans i fred och de tillbad alla månens gudar- Djurgudarna, tex Shioowat spindelguden och Donkur Anakondaguden.

En dag fick härskaren för Tenbaindianerna en uppenbarelse och insåg att han var den enda guden, solguden, Bihada. Bihada enade sitt folk, drev Djurgudarna in i djungeln och började ett vildsint och blodigt krig mot alla andra indianriken.

Nu hundratals år senare är Tenbaindianernas rike det största av alla indianriken, det sträcker sig från haven i öst till bergen i väst och täcker stora delar av den väldiga djungeln. Huvudstaden Monamba är en enorm stad som skyddas på alla sidor av svårgenomtränglig djungel. I mitten av Monamba finns den förbjudna Gyllene staden där Bihada (solguden) styr från sin tron. Till sin tjänst har han ett prästerskap- Peratet som styr Gyllene staden och som dessutom förfogar över Bihadas egen armé. Resten av riket är uppdelat i provinser som var och en styrs av Bihadas söner- Eskaterna. Varje Eskat ligger i krig med omgivande indianstammar.

Eskaterna kommer en dag att samlas då Bihada dör och en av Eskaterna kommer att bli den nya solguden. De andra Eskaterna kommer då att kastas i eldarna som brinner i en väldig statys mun i Gyllene staden. Den nya Bihadans egna söner kommer att bli de nya Eskaterna.

Samtliga rollpersoner i scenariot är Eskater.

Djurgudarna är förbjudna i riket men finns fortfarande kvar, utjagade i djungeln. Vissa grupper i samhället tillber i hemlighet djurgudarna. Dessa grupper har slagit sig samman som 77 Gudars armé. Peratet (prästerskapet) har en egen grupp inkvisitorer som jagar Gudarna i djungeln- dessa heter Giovoner och är asgrymma krigare som ju faktiskt kan fightas med gudar…

Det finns flera städer i riket. Huvustaden är miljonstaden Monamba. I stadens mitt ligger en förbjuden stad omgiven av gyllene murar- Gyllene staden. Här bor Bihada. Inga krigare förutom prästerskapets soldater och Giovonerna får komma in i Gyllene staden. Här styr prästerna helt och hållet. Gyllene staden består av ett tusental människor: Stjärnfolk (adel/ släkt till Bihada), Nekroter (tjänare), prästernas soldater och ett hundratal präster och annat löst folk. Det är i stort sett omöjligt att utan Peratets godkännande ta sig in och ut ur staden.

Genom hela staden Monamba far den enorma Amazonasfloden som tar sig genom hela djungeln. Även inuti Gyllene staden spränger floden fram. Man har i Gyllene staden försökt tygla floden genom att leda in den i raka kanaler, men det har bara gjort vattnet vansinnigt och vilt… Det händer då och då att någon faller i en av kanalerna och slits bort av strömmarna.

Alldeles innanför portarna som leder in i Gyllene staden står två väldiga statyer med evigt brinnande munnar. Människooffer läggs i statyernas händer som via mekanismer förs upp till munnen och kastar in offret i eldarna.

Monamba omges ej av varken murar eller beskydd eftersom ingen armé kan ta sig osedd genom djunglerna.

I Monamba finns det krigiska revolutionärer som framför allt är trötta på alla krig. Dessa håller till i kloakerna och kallar sig Folkrådet.

Äventyret kommer att utspelas inne i Gyllene staden i huvudstaden Monamba.

Allmänt om kulturen
Skriftspråk finns ej. Hästar finns ej, enbart springare, människor som rusar fram och tillbaka med knutna tygstycken som är olika former av signaler. Man slåss med spjut, sköld och slungor. Gifter är mycket vanligt. Kanske finns det magi- upp till spelarna? Med all säkerhet finns det häxdoktorer i djunglerna.

Eskaterna
Eskaterna är Bihadas söner och undersåtar. De har varsin provins och var sin armé. Då Bihada dör ska en av Eskaterna krönas till ny Bihada av översteprästen. De andra Eskaterna offras då rituellt genom att kastas i eld. Den som kröns till Bihada får en Solkrans av guld.

Eskaterna anses vara sin faders verktyg och bör inte ha någon egen vilja. De ska blint lyda prästerskapets och Bihadas minsta vink. Eskaterna är dessutom styrda av ett mycket strikt äro-system. Förslag på regler…:


<ul style="list-style-type: disc">[*]Får ej röra vid en kvinnas hud
[*]Aldrig attackera någon i bakhåll eller ojuste
[*]Om konflikt uppstår med andra Eskater elelr Stjärnfolk ska detta göras upp med duell[*]Får ej använda droger, vin etc.[*]Får ej tala med icke Eskat/ Stjärnfolk som ej står på knä[*]Får ej låta månens ljus röra vid sin hud[*]Måste föra varje handling blicka mot solen och prisa Bihada[*]Får ej ljuga eller förhandla, enbart ge order eller samtala…[*]Förbjudet att känna eller uttrycka kärlek för något annat än Bihada[*]Etc…
[/list]
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Liten ordlista

<ul style="list-style-type: disc">[*] Gyllene staden. Förbjuden sluten stad innuti miljonstaden Monamba. Styrs av prästerna. Genomkorsas av Amazon-floden. Här bor Guden Bihada.[*]Monamba- Huvudstaden. En miljon invånare, omgiven av djungel och fält, genomkorsad av en enorm oändlig flod som far genom hela riket, från bergen. Staden är omgiven av djungler vilket hindrar armeer från att ta sig dit, ett naturligt skydd… bara små vägar leder därifrån [*]Nekroterna- Stjärnfolkets tjänare[*]Stjärnfolket- Adeln: Bihadas (Gud/ konugens) egen familj eller ingifta familjer[*]Bihadas Gud eller kejsaren… Den enda guden… Ska utse sin efterträdare så småningom, någon av sönerna. [*]Eskater Bihadas söner… En av dessa ska efterträda Bihada, och de andra ska då dödas, och den nya Bihada ska ta dessas plats. Eskater ska offra allt för sin gud och ej vara en egen person, de har mycket av europeisk medeltida riddarideal över sig men också asiatiskt uppoffrande av sig själv som person, man är Bihadas och hederns redskap och har ingen egen vilja… [*]Peratet Prästerskapet som styr Akrtas och har en armé av soldater där, ser till att vakta Bihada och är hans närmaste män, uppehåller monoteismen och har även ”häxjägare” (Giovonerna, inkvisitorer som jagar bort de fallna gudarna och dessas halvgudar…[*]Giovoner de häxjägare som dödar och jagar gamla gudarna och dess anhängare, står direkt under Peratet.[*]Folkrådet ett gäng revolutionära i Monamba, som vill störta konungen, de är trötta på alla krig med de gamla gudarna och med andra folksslag[*]77 Gudars armé sammanslutning av präster och folk trogna till djurgudarna, offrar i gränderna, driver tempel och motarbetar kulten runt Bihada
[/list]
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Äventyret
Äventyret inleds med att alla rollpersonerna (Eskaterna) har kallats och tagit sig till Gyllene staden. Giovonerna har nämligen äntligen fångat den mäktigaste av Djurgudarna- Anakondaguden Donkur och Peratet ska under en seglivad process (2-5 dagar…) döma honom till döden. Dessutom ska sönerna redovisa för Bihada om sina olika krigståg mot fientliga riken.

Varje spelare kommer att ha skapat projekt åt sin rollperson och det gäller att under de kommande två-tre dagarna försöka genomdriva dessa. Äventyret tillhandahåller dessutom ett par händelser/ bomber som spelledaren får slänga in i handlingen vid lämpligt tillfälle, i lagom takt.

Nedan redogörs för en inledande scen som man kan starta från. Därefter bör spelledaren klippa mellan olika scener som antingen rollpersonerna ”kallar” (ber om), eller som situationer som spelledaren bestämmer att en eller flera rollpersoner nu befinner sig i.

Spelare som ej är aktiva i en scen bör aktiveras genom att frågas om råd, få spela en SLP eller få beskriva hur det ser ut i rummet/ på platsen. Dessutom kan spelledaren använda samma SLP med olika rollpersoner, och göra det viktigt och intressant för alla spelare vad som händer i en viss scen.


Göra rollpersoner
Rollpersonerna ska göras tillsammans och alla spelare ska känna till allt och ha åsikter om alla rollpersoner. Tillsammans ansvarar man för att rollpersonerna har band till varandra och konflikter. Under denna process bör spelledaren uppmana spelarna att tillföra saker till världen, miljöbeskrivningar, SLP och även sedvänjor, miljöbeskrivning, kultur, etc. Påminn dem gärna om att detta är ett enkvällslir och att det är fullt tillåtet att dra på lite extra med fantasin…

Varje spelare bör göra en kort beskrivning av vem just denna Eskat är. (Alla Eskater är män…). Utseende, namn, lite personbeskrivning och något om vad som gör just denna Eskat speciell…

Varje spelare ska berätta vilket indianfolk som just den provinsen ligger i krig med och hur detta krig går för tillfället.

Färdigheter
Varje Eskat har tre färdigheter: färdigheten Eskat (etikett, ekonomi, befalla, krigskonst, etc) och två smalare färdigheter (närstrid, slunga, simma, vältalighet, magi etc.) Spelaren får sätta en färdighet på Kompetent, en på Expert och en på Mästare. Valfria färdigheter på medioker (0).

Pooler
Alla rollpersoner har två pooler: Sol (Bihada) och Måne (Djurgudarna). Värdet för dessa båda pooler är 2.

Solpoolen använda för alla handlingar som följer Eskatens hedersregler, allt som hedrar Bihada, allt som motverkar Djurgudarna, lättja, egensinne etc. Ett högt värde i Sol innebär ett sinne fyllt av heder och ära, rosenkindad styrka i sinne och kropp.

Månpoolen används för alla handlingar som går emot Eskatens hedersregler, att ljuga, att älska, plundra, överfalla någon bakifrån etc. Ett högt värde innebär djuriskhet, häxmagi, passion och lågt uppträdande, omoral…

Då en handling utförs är det viktigt att spelaren beskriver hur handlingen görs- eftersom detta avgör vilken pool som ska användas.

Projekt

Varje spelare ska komma på två Projekt till sin rollperson, ett Solprojekt och ett Månprojekt. Projekt är något som rollpersonen vill uppnå under sin vistelse i Gyllene staden, som går utanför den officiella anledningen att besöka Bihada.

<ul style="list-style-type: disc">[*]Projekt får ej vara passiva (att hålla sig gömd, att inte berätta att man vet något etc)- de måste vara aktiva (ha ihjäl Guntus, stjäla tillbaka min ring från Ogar). [*]Varje projekt måste vara knuten till minst en specifik namngiven person, antingen någon från SLP-listan, en annan rollperson eller en ny påhittad SLP.
[/list]
Då rollpersonen gör något i äventyret som syftar till att uppfylla ett visst projekt får han öka den aktuella poolen med 1. Då hela spelargruppen är överens om att en rollperson uppfyllt sitt projekt får han öka aktuella poolen med 5.

Solprojektet kan vara mer eller mindre hemligt, men det ska vara svårt att uppnå: Få Bihatas lov att sluta fred med ett indianfolk, avslöja någon präst som tillbedjare av Djurgudarna etc.

Månprojektet måste vara hemligt och ska innebära total katastrof om det avslöjas: Mörda en annan Eskat, Söka upp kulten till Murmeldjurets gud och offra en jungfru, ligga med sin älskade tjänarinna etc.

Varje spelare ska hitta på minst en ny SLP som ej finns med i äventyret och på något sätt koppla sin karaktär till denna.

Spelarna ska bestämma de olika Eskaternas inbördes hack-ordning och relation till varandra.

Frivillig regler
Varje gång en rollperson samlat ihop 5 poolpoäng av en viss sort får han en av följande hemligheter, beroende på vilken pool han samlat:

Månens hemlighet. 1 bonustärning på alla månslag. 1 minustärning på alla solslag.

Solens hemlighet. 1 bonustärning på alla solslag. 1 minustärning på alla månslag

Om rollpersonen samlar flera hemligheter tar dessa ut varandra… Alltså: Om en rollperson har två Solens hemligheter och en månens hemligheter så innebär det totalt 1 bonustärning på solslag och 1 minustärning på månslag.

Dessa hemligheter går ej att välja bort, man måste ta dem.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Endgame
Spelgruppen kan antingen välja att spela tills det känns som ett bra ställe att sluta, eller använda sig av regeln Endgame.

Endgame innebär att spelet drar mot sitt slut så fort någon uppfyllt sina mål, då vi har en vinnare, eller någon mål gjorts omöjliga. Den spelaren får då genast kalla en gemensam scen där alla rollpersoner är närvarande och spelaren får då ta över lite av spelledarens berättarmakt för denna scen. Det är nu upp till gruppen att avsluta historien snyggt. Om det finns mycket tid kvar när man når Endgame så kan man låta all rollpersoner få varsin individuell scen innan den gemensamma scenen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
SLP

<ul style="list-style-type: disc">[*]Bihada Solguden[*]Toijada Solgudens hustru och Eskaternas mor[*]Månhäxan Ledare för 77 Gudars armé och en av Anakondaguden Donkars älskarinnor[*]Donkar Anakondaguden, en enorm orm[*]Shoiwata Peratet (prästernas) överstepräst och den som utser den nya Bihada. [*]Fiirori Giovonernas ledare, en ruskigt grym krigare[*]Moonsa Nekroternas chef[*]Simbadal En av Stjärnfolkets mest hyllade filosofer och politiker, vill minska ner på krigen[*]Hunkas Fa Ledare för folkrådet och en eftersökt terrorist
[/list]

Spoiler

[*]Bihada kommer ner igen till den avslutande ritualen. Toijada sticker en förgiftad dolk i honom och tar sedan sitt eget liv. Bihada förs dödligt sårad till sin egen kammare. [*]Giovonerna uppmanas hitta vem som ligger bakom och Eskaterna förhörs. [*]Överstepräst Shoiwata hämtar med Giovonernas hjälp in rollpersonerna till Bihadas sjukbädd. Han förklarar att kungen snart kommer dö och att en ny Bihada måste utses under natten. Detta bör Eskaterna själva resonera om eftersom Bihada inte hunnit nämna sin efterträdare. Fram till dess får ingen av Eskaterna lämna Gyllene staden och de kommer att bevakas av var sin väldig Giovan. [*]Larmet går om att en armé finns vid stadens portar. Simbadal uppmanar Eskaterna att mäkla fred men blir brutalt tystad av Fiirori. [*]Donkur tar sig fri med hjälp av Månhäxans magi, han kastar sig ner i kanalerna och börjar därifrån mörda människor i Gyllene staden. [*]Månhäxans ses i staden och ett stort jaktuppbåd samlas. [*]Månhäxan söker skydd i en av Eskaternas rum. Hon är svårt sårad. [*]Simbadal ber om hjälp att döda Fiirori, som tack kan han uttrycka folket och Stjärnfolkets stöd då ny Bihada ska utses.[*]Tjänare sätter sig upp mot rollpersoner[*]En Eskat snubblar på en hemlig kult av Djurgudarna[*]Den fientliga armén stormar in över staden och ett väldigt slag inleds. [*]Anakondaguden och Månhäxan kallar till sig Djurgudarna som kommer genom djungeln med anhängare och bryter upp stridigheterna.[*]Anakondaguden kräver Solkransen och att krönas till ny Bihada…
[/list]
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,667
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Vad kul! Mycket bra initiativ. Jag ska förmodligen dra igång lite solarspelande i januari, kanske kan detta bli en bra ingång för vår spelgrupp.

Berätta gärna hur det gick efter att ni spelat.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Lysande spelvärld! De fåtal gånger man ser mesoamerikanskt influerade kulturer i fantasy brukar det vara som gravplundrare eller som utomstående besökare; mycket mer sällande är man själv en del av det indianska samhället.

Det enda jag möjligvis skulle kunna kommentera är de olika titlarna, typ Nekroter, som låter lite väl indoeuropeiskt i mina öron för att passa i en sådan värld. Det kanske bara är jag som tänker på sådant?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ja, alltså namnen är ju helt tagna ur luften, det blev lite väl ansträngande halv tre en fredageftermiddag på jobbet att leta upp inka-namn och så, men visst blir det mycket fetare om man byter ut namnen! Det ska jag lätt göra när jag kör det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ska absolut berätta hur det gick, kan dock dröja allt mellan till på torsdag och ett år... Tänkte nämligen så att jag gör det här äventyret och har som ett ständigt ess i rockärmen... Allt för många gånger i mitt liv har gruppen suttit och hängt framför en teveskärm/ datorskärm och ätit chips istället för att spela då en i spelargruppen i sista stund avböjd medverkan för kvällen... Nu kan man ju bara dra fram det här äventyret istället och köra som faen! Har redan funkat fint med ett liknande äventyr som jag gjorde efter samma modell för ett tag sedan. Det utspelade sig på ett bröllop i Stockholms skärgård och var (vilket spelarna ej visste) ett skräckäventyr inspirerat av Risings eminenta tråd om skräck-spelledande...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ändringar/ tillägg

Två regeltillägg:

Till skillnad från vanligt Solar så kan man bränna hur mycket pool man vill på varje slag, oavsett i vanlig eller extended konflikt...

Rollpersonerna har inte 2 i både poolen Sol och Måne, utan måste välja vilken de har 1 i och vilken de har 2 i. På så sätt tvingas spelaren välja om rp:n är mest hederlig eller mest en ful fisk...

Spoiler
Ändring av händelsen då Gudens fru, rps moder dödar Guden och sen sig själv. Låt henne istället försöka döda sig själv. RP kan alltså påverka. Detta gör att den rp som har ett projekt kopplat till henne fortfarande kan uppsöka henne i fängelsehålan etc. Guden/ koungen är ju döende men inte död på ett tag ännu, vilket gör att en rp kan sitta vid hans sjuksäng och prata/ driva sitt projekt...
 
Top