Marco Behrmann said:
Simon said:
[Det är inte SLPar som är fråntagna rätten att extenda, utan det är att det ska vara spelarnas val, inte spelledarens. ... Men det är spelarna som ska få bestämma ifall en viss konflikt är intressant nog att lägga mer speltid på, eller om hon bara vill acceptera resultatet och gå vidare i spelet. ... utan spelaren som vill döda Jabba the Hutt måste extenda, även om hon vinner första slaget. Detta för att skydda spelledarens investeringar, så att säga, så att när en viktig namngiven SLP går bort så har det i alla fall skett genom en längre och förhoppningsvis maffigt dramatisk scen, istället för ett enkelt futtigt konfliktslag.
Jag skall erkänna att jag inte har råpluggat SS men var står detta?
Okej, det visar sig att jag uttryckte mig lite för kategoriskt, när det gäller att man inte får döda centrala SLPar med ett enkelt konfliktslag. Jag trodde att det var mer uttalat i häftet, men vad det handlar om är "Propriety" med författarens termer, till exempel på sidor 37 och 42. Det är en viktig del av systemets behov av att "ställas in" för varje kampanj, alltså att man pratar ihop sig lite om hur man vill göra med scope och propriety och sånt (sidan 37, som sagt). Ska man kunna ändra någon annans åsikter med ett Övertala-slag? Ska man kunna genomföra månadslånga projekt med ett slag? Ska spelarna kunna kalla scener eller är det strikt spelledarens business?
Det jag nämnde som en regel, om SLPar, är alltså helt enkelt en rekommendation från min sida om en nivå som förmodligen funkar bra som default.
(Det om att det bara är spelledarna som får extenda står i första stycket i "Extended Conflict", sidan 42, ifall det var det påståendet du undrade över.)
Och varför är det spelarna som _enbart_ får välja vad som är dramatiskt viktigt?
Det här med valet att extenda eller inte är ju bara ett verktyg för att styra tempot i spelet. Med en "default-överenskommelse" så är ju spelledaren den som sätter scener, till exempel, vilket ju styr en tämligen stor del av spelet.
I min erfarenhet så är detta, att spelledaren inte bestämmer hur mycket tid en given konflikt ska ta upp, en väldig källa till fräschör vid spelbordet. Det är en bra del av att spelet är "bomb-styrt", eller vad man ska säga, alltså att inte spelledaren har skrivit ett manus man följer i spel. En fiende som spelledaren har förberett i tron att det ska bli nåt slags slutboss kanske med ett slag blir något helt annat, om spelarna bara tar konsekvenserna av det första slaget istället för att förlänga. Och till synes oviktiga bifigurer som bara skulle vara en källa till information kan växa till centrala figurer med starka relationer till rollpersonen, genom en extended conflict med oväntade konsekvenser.
För som det är nu kan alltså inte en SLP välja att försöka döda en rollperson, regelmekaniskt? Eftersom detta kräver "Extended". Eller menar du att SLPn lyckas om spelaren väljer att då inte gå in i extended själv som svar? För som jag läste det så är det så att om SLP säger "Jag vill neutralisera Rollperson" (mål) och spelaren säger "Jag vill undkomma och få SLP att sluta" (mål) så slås ett enkelt slag. Här får då inte SLPn extenda om spelaren slog bättre?
Nu ska vi se, många frågor...
Det här "skyddet" för SLPar, som jag nämnt, är överflödigt för rollpersoner, eftersom spelaren ju alltid kan extenda om hon är missnöjd med konfliktslagets utgång. Det är ju just för att spelledaren inte kan göra samma sak som det här skyddet behövs.
Så, spelledaren kan absolut säga, "commandosoldaterna vill ha ihjäl er allihopa", och sen låta tärningarna rulla. (Jag tycker formuleringen av intentioner görs bäst på spelbordsnivå, snarare än inom fiktionen, även om spelarna pratar om sina rollpersoner i första person. Det är nog också författarens intention, om man kollar på till exempel stycket "Initiating Conflict", sidan 36, och framåt.)
Däremot, och nu kommer vi in på mer åsikter och rekommendationer, så vill jag hävda att det är
bättre för spelet om man aktar sig för att sätta sådana drastiska stakes, så länge det inte eskaleras i en extended. Det är av två skäl. För det första så blir det roligare att spela extended om det finns
utrymme för eskalering. För det andra så kan man se det som att spelledaren fråntar spelarna kontrollen över om det ska bli extended eller inte ifall hon sätter stakes som hon vet att spelarna aldrig kan gå med på att förlora mot, exempelvis att rollpersonen dör, blir av med båda benen eller något liknande, eftersom det är ganska givet att spelarna kommer att extenda om de förlorar. Och det är lite synd. Att förlora konflikter ska vara roligt, utifrån ett publikperspektiv
På sista frågan svarar jag: Det är korrekt uppfattat.
Det är ju som sagt inte
SLPn eller rollpersonen som extendar eller inte, utan spelaren eller spelledaren. Om SLPn i ditt exempel vinner så har rollpersonen blivit "neutraliserad", ifall inte spelaren extendar, och om rollpersonen vinner så har hon kommit undan, och en helt ny situation måste till för att SLPn ska kunna försöka neutralisera henne på nytt.
I ditt exempel skulle jag förresten säga att rollpersonen har två olika intentioner, som jag inte skulle säga kan drivas på samma gång. I fiktionen, försöker rollpersonen komma undan sin fiende, genom att förmodligen fly platsen, eller försöker hon "få SLPn att sluta", genom att vädja, hota, brotta ner henne, eller något annat?