Nekromanti Sockar och Sugrör

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En av mina polare som jag hoppas spela med i sommar har införskaffat "Scarred Lands"-settingen ifrån Sword & Sorcery. Vad vet ni ärade forumiter om denna värld och detta företag? Och framförallt kan man spela en gnom i världen? Har ni några övriga tips till en D&D-nybörjare?
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Har ni några övriga tips till en D&D-nybörjare?

Skaffa INTE böckerna: sword and fists, songs and silence o.s.v....de är inte ett dugg bra..skaffa hellre motsvarande böcker till er spelvärld, är det forgotten realms som gäller så är Faiths and phanteons ett bra exempel.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Scarred Lands"-settingen ifrån Sword & Sorcery. Vad vet ni ärade forumiter om denna värld och detta företag? Och framförallt kan man spela en gnom i världen?"

Man kan inte spela gnom i den settingen! Bojkott! :gremmad:


Storuggla, upp till gnom
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,660
Location
Uppsala
Om Sword & Sorcery

Det är ett dotterbolag till White Wolf, och till exempel Arthaus som i sin tur är en underdivision till S&S ger ut nyversionen av Ravenloft.

S&S är också de som kommer ge världen Warcraft d20.

Mer än så vet jag inte.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Om Sword & Sorcery

Jag tror inte de rent tekniskt sett är ett dotterbolag, utan bara ett annat namn för samma företag. Arthaus är lite speciellt, och sorterar mig veterligen inte direkt under S&S utan är WWs märke för de produktlinjer som är lite tveksamma ekonomiskt - Aeonversat och Changeling gavs ut under Arthaus ett tag innan de lades ner helt.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Skaffa INTE böckerna: sword and fists, songs and silence o.s.v....de är inte ett dugg bra..skaffa hellre motsvarande böcker till er spelvärld, är det forgotten realms som gäller så är Faiths and phanteons ett bra exempel.
Sword & Fist och Songs & Silence är väl böcker som breddar de existerande klasserna med prestigeklasser och ny utrustning, medan Faiths and Pantheons är en bok om gudar och religioner i Forgotten Realms...

Förstår inte riktigt hur den skulle kunna ersätta de andra böckerna... :gremconfused:


/Lars, trött.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Iofs...

Men faith and phanteons kan fungera på samma sätt om man spelar cleric..lite långsökt i förra inlägget, det får jag medge.

Du har ju rätt i vad sword and fists o.s.v. används till...dock tycker jag inte de gör det på ett bra sätt..
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Scarred lands DM'ar jag nu för tillfället och det är en mörk fantasy-värld som just håller på att hämta sig från en världs-(kosmos-)omfattande katastrof. Det finns många intressanta "twists". Bland annat den att gudavärlden är uppdelad mellan "gamla" gudar (titaner) och "nya" (gudar). Druiderna tillhör titanerna och Prästerna de nya gudarna.

Jag spelleder deras kampanj "The Amphora cycle" som är en ganska bra kampanj i min mening.

Bra kampanjmoduler är i min mening "Burok Torn" samt "Hollwfaust" (En stad som styrs av Neutrala nekromantiker).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka detaljer i världen skiljer sig ifrån andra världar? Vilka raser finns där?
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Alla andra "vanliga" fantasyvarelser finns med (förutom gnomer), men också lite speciella varelser. Exempel på dessa är Slitheren (ett slemt råttfolk, som tillber de destruktiva titanerna) och Asathi (krokodilhumanoider som oxå de är titanernas hantlangare).

Det finns två speciella monsterböcker (en tredje är på väg tror jag) för världen...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det finns två speciella monsterböcker (en tredje är på väg tror jag) för världen...
Och en remake på den första som dels ska fixa till en massa fel och dels uppdatera den till 3.5-reglerna. Den första monsterboken för Scarred Lands var inte direkt toppkvalitet - den skrevs, layoutades, trycktes och allt annat man gör med sina böcker på mindre än två månader, lagom för att komma ut nån vecka innan Monster Manual.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Jodå. Men gnomer finns inte i "naturligt tillstånd" på Ghelspad; de kommer från kontinenten Thermana som är en separat bok.
 
Top