Nekromanti sociala konflikter

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
En fråga om sociala konflikter:

A utmanar B på en social konflikt med målet att få reda på vilken natur Bs relation till C har. Med andra ord är målet att avslöja en hemlighet.

Men när tärningarna är kastade så visar det sig att A förlorar konflikten rejält och B får hela 5 övertag.

Så till frågan: vad kan B då göra med sina övertag?

En rimlig tolkning är ju att B ser målet med konflikten som att få A att sluta snoka i B&Cs relation, dvs Mål:Förändra beteende. De 5 övertagen skulle då bli 5 dagars förändrat beteende.

Men som jag tolkar reglerna så skulle då B behöva initiera en ny konflikt efter det att den första är slut för att kunna välja det målet, och övertagen skulle då bli bortkastade.

Så, hur är det tänkta att funka egentligen?


(A,B och C är alla spelarkaraktärer)
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Nu har jag inte speltestat det utan bara läst om det men misstänker att det kanske kan bli konstiga situationer om A startar en konflikt med B där A vill något. Men om B vinner så får denne dessutom välja nått extra.

Tänker typ Bonden (A) ber Baronen (B) att skona hans familj. Bonden har underläge i detta och får avdrag eftersom Bonden är en Bonde och Baronen är en Baron. Så om bonden är desperat och ber Baronen att inte döda dem och på grund av avdrag och annat misslyckas får ju Baronen massor med övertag för att han är orubblig. Men då innebär det inte att han liksom bara "WTF jag tänker inte lyssna på den där lerätaren" utan nu kan han plötsligt ändra om Bondens karaktärsdrag så att denne blir lojal till baronen, eller ger upp tankarna på sin familj å så.

Om baronen vill göra detta så måste han starta en ny konflikt I guess och så får SL och Bonden bedöma vad som är rimligt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Man kan få väldigt konstiga händelseförlopp om man tillåter att en försvarare i en social konflikt kan använda sina Övertag till fasta regeleffekter. Det finns dock tillfällen då det är fullt rimligt och känns onödigt att starta en ny konflikt över men det är snarare det som är specialfallet och upp till SL att bedöma.

Just i fallet ovan skulle jag även föreslå att man inte får utföra ett ytterligare "försök" förrän möjligheterna förändras. Man slår ju inte Genomsöka fem gånger i rad tills man hittar det man tror finns på en plats.
Glork said:
Å andra sidan: Hur många gånger har man inte letat igenom samma j-a låda fem gånger i rad för att hitta sina nycklar/plånbok/det-där-pappret-som-jag-vet-att-jag-lade-här-för-några-dagar-sedan? :)
 
Top