Draugen said:
Det är ingen som har problem med att viktiga SLPs blir övertalade, men de flesta har problem med att deras rollpersoner blir påverkade på samma sätt
Det är ungefär samma sak som att man kan slå på en SLP med ett svärd och han blir då skadad, men när en SLP slår dig, då blir du inte sårad.
Det är ungefär samma sak enligt mig.
MEN, det är viktigt att påpeka att jag fullt ut respekterar dem som inte vill att andra rollpersoner eller SLPs skall kunna manipulera deras rollpersoners åsikter med hjälp av färdigheter, men jag håller inte med.
Just det, det här är ju viktigt. Jag har sett det fungera bra på två olika sätt:
I Solar System, Dogs in the Vineyard och, tror jag, Sorcerer, till exempel. Där kommer man överens om vad som står på spel innan tärningarna rullar utifrån hur dialogen och situationen är. Om du och jag diskuterar eller grälar, och det känns runt bordet som att, nu, nu har vi kommit till den punkten i dialogen där det faktiskt avgörs, lyckas du övertala mig eller inte, och det är dags att slå. Då konstaterar vi gemensamt vad som står på spel, alltså vad som händer om du vinner, typ att jag går med på ditt förslag, och om jag vinner, typ att du accepterar att jag inte kommer att göra som du vill och släpper saken. Sen slår vi, och följer utfallet av slaget.
Det viktiga där är att vi båda är med på att konsekvenserna av en förlust är något vi kan acceptera. Det är i de lägen viktigt att det är tillåtet för mig att säga, "nänä, det där skulle jag aldrig gå med på, det kan du inte övertala mig om på det sättet". För var gränsen går mellan möjligt (acceptera att din plan är bättre än min) och omöjligt (ta pistolen och skjuta min syster, bara för att du vill det) kan bara spelaren avgöra för sin egen rollperson. Vill du slå för att övertala mig om något så kan jag säga, "ledsen, det där går inte", och så får du hitta ett annat sätt att få mig att göra som jag vill.
Det här gör att det fungerar ganska problemfritt att låta sig övertalas av ett tärningsslag, eftersom jag, innan tärningarna rullar säger, "okej, det kan jag gå med på, om du vinner slaget". Man blir alltså inte berövad kontrollen över sin rollperson.
Dessutom ger de här systemen mig valet vid en förlust att eskalera konflikten istället för att ge med mig.
Det andra sättet som fungerar strålande är det som Apocalypse World använder. Där säger du vad du vill att jag ska göra, och sen slår du. Om du lyckas med ditt slag så tvingar det inte mig till nånting alls, men ifall jag gör som du vill så får jag erfarenhetspoäng. Så jag behåller kontrollen över min rollperson, men en morot-och-piska-mekanik gör att det ändå finns en poäng för dig att slå för att övertala mig.