Orchson
Veteran
Efter mitt inlägg i "fusk" så började jag att fundera lite.
Sociala färdigheter, vad skall de vara bra till? Jag menar inte att de inte har någon plats i spelet, för det är de som är viktigast i mina ögon.
Men däremot är det en hel del färdigheter som jag närmast tycker att man borde avskaffa helt.
Exemplet jag kan ta är övertala, ljuga och liknande färdigheter. Om rollpersonen skall övertala någon, så kan han i normala fall bara slå ett slag mot övertala så är det kirrat. Jag gillar inte det sättet att spela. Det är ju rollspel, och skall inte då spelaren egentligen övertala spelledarpersonen själv? Jag tycker det, och så brukar jag också spelleda. Jag vill gärna veta vad andra tycker om det här systemet. Jag brukar göra så att spelaren får övertala spelledarpersonen, eller spelaren, och sedan kan man modifiera rollpersonens färdighetsslag beroende på om övertalningen lät rimlig eller inte.
Dessutom ser jag hos många nyare spelledare att de bara kräver slag mot övertala om spelaren ljuger för någon, eller om en spelledarperson ljuger för någon. Det är lite felaktigt tror jag. Alla övertalningar borde slås i sådana fall, för man lyckas inte automatiskt övertala någon bara för att det är sant. Om man till exempel påstår att en drake åt upp ens läxa, så lär det inte låta trovärdigt alls, men tänk om det faktiskt hänt på riktigt? Kommer personen som hör det att tro på det bara för att man själv vet att det är sant? I think not.
Hur låter det?
Sociala färdigheter, vad skall de vara bra till? Jag menar inte att de inte har någon plats i spelet, för det är de som är viktigast i mina ögon.
Men däremot är det en hel del färdigheter som jag närmast tycker att man borde avskaffa helt.
Exemplet jag kan ta är övertala, ljuga och liknande färdigheter. Om rollpersonen skall övertala någon, så kan han i normala fall bara slå ett slag mot övertala så är det kirrat. Jag gillar inte det sättet att spela. Det är ju rollspel, och skall inte då spelaren egentligen övertala spelledarpersonen själv? Jag tycker det, och så brukar jag också spelleda. Jag vill gärna veta vad andra tycker om det här systemet. Jag brukar göra så att spelaren får övertala spelledarpersonen, eller spelaren, och sedan kan man modifiera rollpersonens färdighetsslag beroende på om övertalningen lät rimlig eller inte.
Dessutom ser jag hos många nyare spelledare att de bara kräver slag mot övertala om spelaren ljuger för någon, eller om en spelledarperson ljuger för någon. Det är lite felaktigt tror jag. Alla övertalningar borde slås i sådana fall, för man lyckas inte automatiskt övertala någon bara för att det är sant. Om man till exempel påstår att en drake åt upp ens läxa, så lär det inte låta trovärdigt alls, men tänk om det faktiskt hänt på riktigt? Kommer personen som hör det att tro på det bara för att man själv vet att det är sant? I think not.
Hur låter det?