Nekromanti Sociala färdigheter

Orchson

Veteran
Efter mitt inlägg i "fusk" så började jag att fundera lite.
Sociala färdigheter, vad skall de vara bra till? Jag menar inte att de inte har någon plats i spelet, för det är de som är viktigast i mina ögon.
Men däremot är det en hel del färdigheter som jag närmast tycker att man borde avskaffa helt.

Exemplet jag kan ta är övertala, ljuga och liknande färdigheter. Om rollpersonen skall övertala någon, så kan han i normala fall bara slå ett slag mot övertala så är det kirrat. Jag gillar inte det sättet att spela. Det är ju rollspel, och skall inte då spelaren egentligen övertala spelledarpersonen själv? Jag tycker det, och så brukar jag också spelleda. Jag vill gärna veta vad andra tycker om det här systemet. Jag brukar göra så att spelaren får övertala spelledarpersonen, eller spelaren, och sedan kan man modifiera rollpersonens färdighetsslag beroende på om övertalningen lät rimlig eller inte.
Dessutom ser jag hos många nyare spelledare att de bara kräver slag mot övertala om spelaren ljuger för någon, eller om en spelledarperson ljuger för någon. Det är lite felaktigt tror jag. Alla övertalningar borde slås i sådana fall, för man lyckas inte automatiskt övertala någon bara för att det är sant. Om man till exempel påstår att en drake åt upp ens läxa, så lär det inte låta trovärdigt alls, men tänk om det faktiskt hänt på riktigt? Kommer personen som hör det att tro på det bara för att man själv vet att det är sant? I think not.
Hur låter det?

Krille

Super Moderator
"Exemplet jag kan ta är övertala, ljuga och liknande färdigheter. Om rollpersonen skall övertala någon, så kan han i normala fall bara slå ett slag mot övertala så är det kirrat."

Det finns en baksida av Övertala som de flesta glömmer bort. Varför kan inte skurkarna få slå för Övertala på samma sätt? Och är det inte rollspel i allra högsta grad att rollspela att man tror på spelledarens lögner?

I övrigt har jag alltid kört enligt de principer du drar upp.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Orchson

Veteran
Huvudet på spiken

Precis det jag menar. Det är väldigt ojämt. Den där karaktären som man ofta ser i film, eller läser om i böcker. Den som till exempel övertalar Jean D'arc i filmen, eller kanske till och med the emperor i Star wars... Man kan inte ha med dem, för spelarna köper inte bra sammansatta lögner och övertalningar, för de har räknat ut hur det ligger till, men det fungerar inte åt andra hållet, vilket är lite underligt.

Would'nt you say?

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Övertala

IRL-kunskaper ska inte påverka RPns kunskaper, är det jag kör efter.

Har du 0 i läkekonst så har du ingen aning om hur du ska få såret att sluta blöda. Ja, du vet faktiskt inte ens vad som händer om det blöder - så du skiter bara i det. Så kör jag. Vad spelaren än säger att han gör åt sin skada frågar jag vad han har i läkekonst, för har han 0 så kan han inte göra något.

Alltså måste du ha tränat länge och väl på att övertala som RP för att lyckas bra med det, det spelar alltså ingen roll hur psykologisk och kvicktänkt du är i verkligheten. För det är ju ändå det attributen är till för! En del roll och en del spel. Har en karaktär PSY 3 så borde man inte kläcka så smarta idéer när man spelar. Har man PSY 18 så kan SL gott och väl ge en massa vinkar och tips om vad han borde göra, om han inte kommer på det själv.

Alltså anser jag att övertala är en mycket bra färdighet, med tanke på att man kör aktivt motstånd mot PSY.

Det är ett ganska enkelt tankesätt som, enligt mig, gör att man får ut mycket mer av rollspelet, med tanke på att man använder alla färdigheter.

Det där med hur bra lögnen är tycker jag ska fungera så här:
Först kollar man ungefär vad karaktären har i PSY, har han PSY 3 så får han inte ens tänka efter utan får 1: säga det första han kommer på (spelaren alltså) eller 2: stå och fundera utan att spelet "pausas".
Har man PSY 18 så kan man gott och väl få en liten paus och tänka efter vad man ska säga innan man säger det.
Sedan kollar hur man trovärdigt det är. Svårigheten kan, när jag spelleder, variera från Ob1T6 till Ob5T6, ibland över, men inte ofta.
Är man en bra lögnare men fortfarande dum symboliseras ju det med att övertala är högt medan PSY är lågt. Det blir nästan perfekt tycker jag.

Dessutom måste man sätta poäng på övertala /images/icons/wink.gif.
Diplomati är också en liknande färdighet. Du kan vara hur bra som helst på att förmilda och förvränga saker åt det bra hållet IRL utan att kunna det som karaktär, alltså... FC is the only solution.

Jag har börjat slå extremt mycket sådana slag legit, för att spelarna ska förstå hur viktiga sådana färdigheter egentligen är.

Karaktären är ju trots allt inte en själv...

IMHO alltså... /images/icons/wink.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Utopi

Warrior
Re: Övertala

Om man blir stoppad av 10 st troll som vill ha 100 silver st för att man ska passera deras bro, om man inte vill betala är detta då dimplomati lr övertala?... möjligen svärd. Enlight me....(svara inte du pluto, dig kan jag höra sen:)

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by utOpiA on 2001-06-07 12:31.</EM></FONT></P>

Tegrevan

Veteran
Slår...

...färdighetsslag när det är till någon nytta, alltså när det är osäkert om SLP skulle köpa lögnen eller inte. Och tvärtom, det är inte säkert att SLP:n kommer med en bra lögn bara för att det är en SLP och genom mig som SL har kunskap den inte kunde ha haft annars. De enda undantag jag gör är om en spelare kommer med en mycket bra lögn, då får de eventuellt en mdofikation på Övertala-slaget, men jag slår ändå. Det är som tidigare påpekats den trögtänkte krigar-RP:n som är i situationen och inte Mellanösternmedlaren som spelar RP:n, och därför är det också mot rollpersonens värde det bör slås färdighetsslag...

//Tegrevan

Orchson

Veteran

Rimligtvis övertala eftersom du köpslår med trollen, hotar de däremot att banka skiten ur dig om du inte pröjsar så är det väl snarare diplomati. Kanske till och med en kombination. Du kanske kör på att låtsas vara utfattig och då slår du mot skådespel, fast om du gör det hamnar du nog i trollets mage.

Orchson

Veteran
Men...

... Är inte rollspel just det, att spela en roll. Om karaktären har 15 i övertala så får man försöka spela den mer lismande, mer självsäker. Det är ju inte så att man helt lamt kan sitta och säga att: Ja, jo, men draken käkade faktiskt upp läxan, på riktigt.
Och sedan slå ett slag mot övertala och då tror motparten på det man säger. För hur du än gör så lär det aldrig låta trovärdigt. Det är ju inte så att värdena skall ta över rollspelandet eller? Har man till exempel mycket i aggression, så får man väl skrika och gorma, så som någon lättretad faktiskt beter sig. Om man har mycket i generositet, så får man se till att kräkas upp guld och annat bjäfs på tiggare.
Om man helt litar på färdigheterna, så är det plötsligt rollpersonen som spelar spelaren, och inte tvärt om. Det blir lite för likt ett rollspel där det bara är att peka klicka på rätt färdighet, och så fungerar det.
Eller har jag fel?

Vindhand

Myrmidon
Re: Men...

.. Är inte rollspel just det, att spela en roll. Om karaktären har 15 i övertala så får man försöka spela den mer lismande, mer självsäker.

En del av rollspelet är IMHO möjligheten att spela en karaktär vars förmågor skiljer sig från ens egna. Även en spelare som är kass på att övertala borde få en chans att spela en karaktär som inte är det. I rättvisans namn så måste ju spelaren sägas ha en viss nakdel... karaktären har levt där hela sitt liv och borde ha en mycket bättre förståelse för hur lokalbefolkningen funkar än spelaren som upplevt det hela några få dagar, effektiv tid.

Det finns många sätt att lösa detta. Som någon sade kan man låta folk försöka så gott de kan och sedan slå ett färdighetsslag, kanske modifierat efter försöket. Det är enkelt för spelledaren och låter både spelarens rollspel och karaktärens kompetens spela in.

Man kan också göra tvärtom och slå ett slag varefter man ger spelaren ledtrådar till vad som skulle kunna vara en bra övertalning (t.ex: "denna stadsvakt verkar vara en moralisk och snäll person, du kanske kan vädja till hans sympati", eller "folk här skulle nog bli impade och litet skrämda av dina kontakter med greven"). Ledtrådarna simulerar då den insikt i hur folk funkar som gör karaktären till en bra övertalare. Det kräver litet mer jobb från spelledaren i.o.f.s men resultatet kan bli coolare...

En tredje lösning är att helt enkelt låta övertalningen ske "off camera". Då hoppar man helt enkelt över att spela ut övertalandet och ersätter det med en sammanfattande beskrivning av hur bra det gick. Litet tråkigt kanske, men det går snabbt och kräver inget av spelledaren eller spelaren än litet förmåga att bortse från "klippningen" :)

Det finns så många sätt att hantera detta på att det IMHO vore litet synd att helt strunta i karaktärens förmågor...

Vindhand

Myrmidon

"hallå, så bra att vi hittade er! Vet ni om att de byggt en färja ett par km nedströms? När den tas i bruk i morgon kommer ingen vilja passera er bro längre. För en liten slant kan vi berätta var den ligger och hur den försvaras..."

/images/icons/smile.gif

qass

Veteran
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
10 troll

Alternativ nr. 3 låter ungefär som självmord tycker jag.

Stötte jag på tio troll, oavset sort, skulle jag illa kvickt springa därifrån.
Tyck att jag är feg om ni vill, men ett visst mått av självbevarelsedrift
har jag.

Mattias, som absolut definitivt borde plugga till sin disk. mattetenta

Orchson

Veteran
Eureka?

Hm, jag gillade det där med att ge tips. För jag tycker definitivt att man ska spela ut övertalningen trots att karaktären är bättre än vad man är själv. Men ett lyckat slag mot övertala kan i stället ge information om hur man skulle kunna övertala. Ju bättre slag, desto bättre information. Tack så mycket.

Roblin

Warrior
Övertala vs. Diplomati

Min uppfattning:

Diplomati är i ett större samanhang. Bosnien, Mellanöstern...
Övertala är mindre skala. "Mamma, jag vill ha glass..."

Jämförelse:

Diplomati - Strategi
Övertala - Taktik

Om det säger något.

-roblin-

Orchson

Veteran
Re: Övertala vs. Diplomati

Diplomati: Att mildra en dålig nyhet/förstärka en bra nyhet.

Övertala: Förmågan att genom tal eller skrift få andra att göra somman vill.

Roblin

Warrior
SL - den stora bluffen!

Varför kan inte skurkarna få slå för Övertala på samma sätt?

Klart de får, det går till på samma sätt som vi har pratat om tidigare, bara att i det här fallet (med SLP) så slår man innan, spelledaren får sedan avgöra hur bra han vill ljuga för spelarna. Logiskt? Dumt?

Och är det inte rollspel i allra högsta grad att rollspela att man tror på spelledarens lögner?

Spelare tror ofta på spelledaren, utom när det är ärkeondingen som talar, men det hade ju bara varit dumt att göra det. För honom eller henne behöver man inte slå på övertala =) .. Hade varit lite lustigt om SL säger att "ni tror visst på honom, jag slog" .. så fungerar det inte.. =)

En grej till förresten, en del märkliga människor har fått för sig att det är smart att använda färdigheter såsom bluffa och övertala, spelare emellan!!!

kommentar, gör ni så??

-roblin-

Roblin

Warrior

Diplomati: Att mildra en dålig nyhet/förstärka en bra nyhet.

Det ser jag bara som en del, man kan även försöka få någon att göra nått man vill, men genom att vara lite diplomatisk antigen försöka få det som skall ske att verka mindre illa än det är, eller på ett fint sätt hota med repisalier och på så sätt få en grupp människor att göra det man själv vill, samtidigt som de tror att de väljer själva.

-roblin-

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-06-07 15:35.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
Re: SL - den stora bluffen!

"En grej till förresten, en del märkliga människor har fått för sig att det är smart att använda färdigheter såsom bluffa och övertala, spelare emellan!!!"

Tja, varför inte? Jag har faktiskt funderat på det i alla fall. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Roblin

Warrior
Re: SL - den stora bluffen!

Tja, varför inte? Jag har faktiskt funderat på det i alla fall. =)

Hrmm... jag tror nog det är bättre om spelaren själv går på nått som en medspelare säger. =)

Jobbigt med färdigheter av typen Bluffa och Förföra... kan bli en så tryckt stämning vid perfekta slag och dylikt.

-roblin-

Roblin

Warrior

Nej nej nej =)

Jag vill fortfarande ha det till att Diplomati skall användas i stora sammanhang, mellan stater vid krig eller i politiska drabbningar och liknande tillställningar

Medan övertala fixar in en på ställen eller sr till att man får åka gratis på vagnen till grannstaden.

Hårddraget, men ungefär.

-roblin-