Nekromanti Social status och konflikter i rollspel

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Spel och spel

Kan man då inte lägga in fakta om hur hög respekt en riddare förtjänar och vem som har högst status av en hövding eller korpral, utan att använda poäng, och dessutom lägga in då hur högt de anses stå i de oilka kulturerna, utan att man nödvändigtvis behöver ha någon form av poäng eller dylik regel för det?

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spel och spel

"Kan man då inte lägga in fakta om hur hög respekt en riddare förtjänar och vem som har högst status av en hövding eller korpral, utan att använda poäng, och dessutom lägga in då hur högt de anses stå i de oilka kulturerna, utan att man nödvändigtvis behöver ha någon form av poäng eller dylik regel för det?"

Då behövs en ämlans massa text. En tabell med siffervärden går faktiskt fortare för att förklara deras inbördes rangförhållanden.

Vilket militärer faktiskt insett - SoldF och Svensk Soldat innehåller båda prydliga uppställningar över befälsrätt och gradbeteckningar per grad och vapenslag. En örlogskapten i marinen? Bara att kolla upp - han har de här gradbeteckningarna och får föra befäl över det här och motsvarar det här i armén...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Steg 2 i debatten

Då det är spelledaren som ger liv åt och formar spel-
världen så anpassar han situationen efter hur inflytelse-
rika rollspersonerna är, och vi har aldrig behövt regler
för detta.
Att det däremot finns detaljerade regler för strid och
dylikt beror på att det är ett moment som behöver
realistiska regler med en tillhörande slumpfaktor.

Att införa regler för att spegla rollpersonernas
sociala status skulle bli väldigt svårt, då det
i min mening skulle kännas som om kampanjvärlden
blev stelare, iaf. för SL.
Dessutom skulle ett sådant regelsystem vara
oerhört svårarbetat om man vill uppnå samma kvalitet
som i en välskött spelvärld - det finns helt enkelt
för många faktorer som spelar in.

För att SL på enklast möjliga sätt skall kunna
ge rollpersonernas sociala status en funktion
i spelet krävs det att han känner sina rollpersoner,
samt att han kommer ihåg vad som händer i spelvärlden
och reflekterar över hur rollpersonernas omvärld
ser på deras handlingar (och tar hänsyn till såväl
positiv som negativ ryktesspridning).

Detta måste dessutom tillämpas på olika sätt beroende på
vilken samhällsklass det gäller.
Om en grupp rollpersoner är älskade av allmogen så betyder
det inte att adeln är särskilt förtjusta i våra små
hjältar.

Till detta kommer dessutom faktorer som rollpersonernas
karisma och utseende.
En "genomgod" rollperson med ett skurkaktigt utseende
har mycket svårare att få det inflytande han egentligen
förtjänar, på grund av de förutfattade meningar som
finns i samhället (gäller även IRL), medan en rollperson
med "hjälte-looken" kan använda sitt förtroendeingivande
utseende.

Det viktiga är inte regler om social status, snarare att
spelledaren har en genomtänkt spelvärld där ovanstående faktorer spelar in.
Om du nu har problem med att införa regler om social
status i ditt rollspel så föreslår jag att du istället
skriver ett kapitel som behandlar just detta ämne, med
spelledartips och exempel.

//Stefan Gunnarsson, även han i Uppsala =)
 

Magna Kartha

Veteran
Joined
4 Jan 2001
Messages
6
Din åsikt om regler!

...efterlyses! Jag har skrivit lite på ett första "rough draft" om regler för anseende och social status. Reglerna är brutalenkla och absolut anpassningsbara. Den som vill får väldigt gärna kommentera och skicka in ändringsförslag eller alternativa modeller.

Debatten har handlat om huruvida man skall lösa frågor om Social Status med enbart spelar-spelledarimprovisation, eller om det är ok att ha regler för detta. Detta är alltså ett försök till regler, för de som vill ha sådana. Jag tror nog att jag är av den falangen som lika gärna har regler för social status som för strid. Dessutom anser jag att inte alla strider behöver lösas med regel heller. Sunt förnuft och god smak som vanligt alltså :)

Reglerna i detta dokument skall passa för de flesta rollspel men är skrivet för mitt eget, Magna Kartha, som exempel.

Peace! :gremsmile: robertsvard@yahoo.com
 
Top