Nekromanti Snygg kartritning på dator.

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Frivillig bakgrundstext till min fråga:

Jag sitter och ritar en fet karta över min värld som håller på att bli ganska verklig (kartan alltså). Det är en fantasyvärld och jag tänkte göra en karta som ska fungera som stomme till allt man ritar och skriver som har med geografi att göra. Jag har scannat in en handritad karta som jag nu "enhancar" och gör oehört detaljerad och stor (4000x3000). :gremcrazy:

Nu är den frivilliga bakgrunden slut och här kommer mitt problem:

Hur skall jag lyckas göra berg (och kullar) till min karta ? Jag har testat bla med Fractal Terrains och screendumpa och klistra in där det skall vara berg men det blir liksom inge vidare. Finns det filter till Photoshop som man kan fuska med eller kan man trixa till på nåt annat sätt?

Kort sagt: Hur gör man för att få till bergen som på tex mundanakartan?

Ps. Jag började köpa miljontals ton sand som jag tänkte forma till mit landskap i skala1:1 men det blev för dyrt att ta sattelitbilder så jag skippade den iden. Ds.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Den andra länken i Dantes inlägg funkar inte! Alltså den som visar hur han gjorde: Not found står det! Så man får nöja sig med bilden!

var känner jag igen Belfalas ifrån? Belfalasbukten har jag nått minne av, kan dock inte placera det... Har f ö inte spelat Eon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den andra länken i Dantes inlägg funkar inte! Alltså den som visar hur han gjorde: Not found står det! Så man får nöja sig med bilden!"

Jupp. Han länkade i gamla forumet, så "showtreaded.pl" i adressen ska bytas ut mot "showtreaded.php" (alla andra krumeluttar ska vara kvar). Gör man det så kommer man till den andra länken i mitt inlägg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Kort sagt: Hur gör man för att få till bergen som på tex mundanakartan?
Jag har inte sett den kartan, men spontant sett så skulle jag säga att jag föredrar en mer schematisk karta.

Det finns ett rätt trevligt prog som heter Fractal Mapper. Jag vet inte om det är vad du letar efter, men det kan ju vara värt en koll.

Jag började köpa miljontals ton sand som jag tänkte forma till mit landskap i skala1:1 men det blev för dyrt att ta sattelitbilder så jag skippade den iden.
Har du funderat på att göra det i halv skala och använda flygbilder?
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Fätt med snyggt!

Jag kikade runt lite efter sätt att få till snygga landskap och hittade en action till Photoshop som jag tycker (för mitt ändamål just nu ) gjorde SJUKT! snygga landskap.

http://www.geocities.com/mikemc_can/

Kika på det där och imponeras.

SYnd bara att den skapar slumpmässiga former, men det går ju att gå in och ändra så det ska nog inte vara så svårt.

:gremgrin: :gremsmile:
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Galenskap...

Jag vet inte om det kanske är så att jag är trött i ögonen men jag tyckte att det såg konstigt ut på vissa ställen. Vissa berg såg ut som dalar...(?). Dessutom så såg det "kapat" ut. Liksom vissa delar var klippta. Svårt att förklara.

Utöver det så var ju grafiken helt okej, det såg ut som ett "landskap". Men som sagt, något var konstigt.
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Galenskap??

Jo, den är förmodligen inte korrekt uppbyggd. Jag har inte luskat ut hur det funkar ännu, kanske nån som kan sånt här bättre som kan beskriva. Men vad jag menar med "inte korrekt uppbyggd" är att nivån vid "kusten" inte alltid verkar vara samma som nivån "Kullarna". Kustlinjen och höjdkurvorna är placerade oberoende av varandra så kusten kan skära direkt över en bergstopp, det kan nog göra att den ser lite "klippt" ut. Sen finns det många effekter som inte är lika framträdande som inte jag skulle valt. Men annars tycker jag det är den snyggaste hittils. Och den visar ju att man kan skapa riktigt sjyssta "bergsimitationer" i Photoshop framförallt. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Galenskap...

Jag vet inte om det kanske är så att jag är trött i ögonen men jag tyckte att det såg konstigt ut på vissa ställen. Vissa berg såg ut som dalar...(?). Dessutom så såg det "kapat" ut. Liksom vissa delar var klippta. Svårt att förklara.
Jag såg också det. Det ger lite en känsla av att man inte kan fokusera på kartan.

Det kommer sig av sättet man fejkar 3D på. Det finns andra algoritmer som inte ger detta resultat, allt från äkta 3D-rendering till den enklare (men ganska OK i alla fall) "negativ, förskjut, addera (eller subtrahera, det är inte så kinkigt) med original och använd som filter för att generera ljusstyrka i den färglagda kartan"-algoritmen (enklare att göra än att beskriva...).

Det finns också en del program som gör en höjdkarta av en gråskalebild, vilken man sedan kan använda i ett 3D-renderingsprogram, men det blir inte riktigt fantasykänsla på det. Vill man ha fantasy så rekommenderar jag fortfarande Fractal Mapper med lämplig symboluppsättning. Titta gärna på (eller stjäl!) gamla kartor för att få känsla för hur man gjorde och hur de ska se ut.
 
Top