Nekromanti Snuskigt mycket regelfunderingar :-)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag tänker punkta allt det här, för det är ganska mycket:

- Antag att man får två stycken blödningar på 5 och 3, totalt 8. Nästa gång man drar bort blödningstakt, ska man dra bort en från varje sår, eller ska man dra bort från den totala blödningstakten då? Vad händer med en besvärjelse som De Tusen Blödande Såren? Kan man bandagera den, eller är det verkligen tusen blödande sår?

- Vad händer med stridskonster om en schaman, som har en stridskonst, byter kropp till en annan som inte har någon stridskonst? Får han behålla den i den nya kroppen eller försvinner den? Samma sak fast baklänges: Om en schaman tar över en vapenmästare, får han stridskonsten på köpet då?

- Anfallsnivåer vs. Måttning. Kan man välja att parera på nivå 'högt' och få bonusar för det om anfallaren måttar mot ett specifikt del- eller träffområde? T.ex., anfallaren siktar på höger hand och försvararen väljer att parera högt?

- Vad händer när BRYT misslyckas på en rustning? Faller den ihop på marken? Blir den inbucklad så att den inte går att använda mer?

- Om en riddare misslyckas med att skölda bort ett anfall, får han chansen att nyttja SPS efter att han har misslyckats med sköldmanövern?

- Om person A får en extraskada under en strid, och person B misslyckas med sitt VINITslag - vad händer då i nästa runda? Blir båda försvarare...?

- Något brutalt: Person A har stuckit person B med sitt spjut, det gick in i magen. Istället för att göra en ny attack bestämmer sig person A för att trycka in spjutet längre in i kroppen - hur ska man då göra med skada och FC-slag? Mycket konfunderande. Samma sak med svärd och dolkar - det händer ofta i vår spelgrupp... /images/icons/smile.gif

- Har en kropp något 'SKY' som i N2? Jag läste i en artikel att armborstloden kunde gå genom flera led soldater - så... ska man köra på att en kropp har 1T6 i pansar mot stickskada när man ska räkan om den går genom en kropp?

Det var nog allt.
Tack på förhand för svar på mina små funderingar... /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Jag orkar bara svara på den angående Schamanen.
Stridskonsten går nog förlorad i båda fallen och eftersom RÖR dessutom halveras i den nya kroppen så blir han nog en ovanligt klumpig vapenmästare hursomhelst.

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Varför skulle han glömma stridskonsterna?
Det räcker väl med att han blir klumpigare..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"- Antag att man får två stycken blödningar på 5 och 3, totalt 8. Nästa gång man drar bort blödningstakt, ska man dra bort en från varje sår, eller ska man dra bort från den totala blödningstakten då?"

Dra från totala blödningstakten.

"Vad händer med en besvärjelse som De Tusen Blödande Såren? Kan man bandagera den, eller är det verkligen tusen blödande sår?"

Klart den kan bandageras! Det står ju inte att man inte kan det! Och om det verkligen är tusen blödande sår, vem vet? Jag har aldrig orkat räkna utan förvandlar den blödande till mumie.

"- Vad händer med stridskonster om en schaman, som har en stridskonst, byter kropp till en annan som inte har någon stridskonst? Får han behålla den i den nya kroppen eller försvinner den? Samma sak fast baklänges: Om en schaman tar över en vapenmästare, får han stridskonsten på köpet då?"

I båda fallen gäller tabell 11-5. Stridskonster står inte med på den och är inte kunskapsfärdigheter eller mystiska färdigheter, så stridskonsterna följde inte med.

"- Anfallsnivåer vs. Måttning. Kan man välja att parera på nivå 'högt' och få bonusar för det om anfallaren måttar mot ett specifikt del- eller träffområde? T.ex., anfallaren siktar på höger hand och försvararen väljer att parera högt?"

Jag tolkar det så.

"- Vad händer när BRYT misslyckas på en rustning? Faller den ihop på marken? Blir den inbucklad så att den inte går att använda mer?"

Lämplig rem lossnar och rustningen hänger i vägen och skyddar inte mer. Den rasar inte nödvändigtvis ner på marken.

"- Om en riddare misslyckas med att skölda bort ett anfall, får han chansen att nyttja SPS efter att han har misslyckats med sköldmanövern?"

SPS?

"- Om person A får en extraskada under en strid, och person B misslyckas med sitt VINITslag - vad händer då i nästa runda? Blir båda försvarare...?"

Japp, och striden hamnar därmed på öppningsavstånd om inget annat (till exempel person C) är insyltat.

"- Något brutalt: Person A har stuckit person B med sitt spjut, det gick in i magen. Istället för att göra en ny attack bestämmer sig person A för att trycka in spjutet längre in i kroppen - hur ska man då göra med skada och FC-slag. Mycket konfunderande. Samma sak med svärd och dolkar - det händer ofta i vår spelgrupp... "

Tja, B har nog ingen lust att ha spjutet i sig, och är dessutom fullt upptagen med att röra på sig. Nytt slag för skada och FC krävs, om inte B är så utslagen att han inte kan röra på sig. I så fall används regeln om Nådastöt.

"- Har en kropp något 'SKY' som i N2? Jag läste i en artikel att armborstloden kunde gå genom flera led soldater - så... ska man köra på att en kropp har 1T6 i pansar mot stickskada när man ska räkan om den går genom en kropp?"

Nja. Det låter lite överdrivet. En schysst ballista kan nog skjuta igenom flera pers, men då talar vi å andra sidan om ett rejält kaxigt spjut. Dessutom är det lite skillnad på N2s kulor (som rör sig rejält fort) och Eons skäktor och pilar (som rör sig bra mycket långsammare). Jag är tveksam till att en långbågspil eller armborstskäkta kan göra mer än att spetsa en person vid ett föremål som han har direkt kontakt med.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Enligt tabellen för färdigheter som följer med till den nya kroppen följer inte stridskonster med...

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
ooops.. [NT]

Dumma Neogames isåfall! /images/icons/tongue.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Tycker du ska läsa grundboken en gång till. Där står de flesta av svaren bara du kollar tillräckligt noga. Orkar nämligen inte svara.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Latmask :) [nt]

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Det där inlägget var kanske det minst nödvändiga jag sett på länge (det här ej inräknat).

Exterus - Med licens att kobolda
 
Top