Nekromanti Snittid för inlägg

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
En sak jag har funderat över.. Hur lång tid tar det för er att skriva ett inlägg?
Visst varierar det.. Alltifrån en minut för NT-inlägg (jag måste ju fundera över hur jag ska skriva ämnesraden snitsigt) till några timmar.. Att det drar ut på det kan visserligen bero på att jag chattar under tiden..

Min medeltid för alla inlägg ligger runt 30-60 minuter effektiv tid.. Den längsta tid som det tagit att skriva ett inlägg ligger nog på runt 7-8 timmar (utan pauser).. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag spenderade tiden men om jag utgår från hur det brukar vara så var 50% av tiden den tid det tog att skriva eländet.. 10-20% av tiden gick åt för att läsa om inlägget jag svarade på så att jag inte missförstod och 30-40% av tiden gick åt för att reflektera över mitt egna inlägg och korrekturläsa..

Det vore roligt om man kunde få i profilen en snittid över hur mycket tid man lägger på att skriva ett inlägg.. Det finns ju ett kommando som håller reda på hur lång tid en viss sak tar.. Det känns som om det blir ett litet mått för hur mycket möda man egentligen lägger ner på sina inlägg..

När jag ändå är igång och frågar.. Hur ofta brukar ni korrekturläsa det ni skriver?
För mig varierar det.. Ibland blir det så långt eller jag är så oinspirerad att jag bara korrekturläser lite snabbt.. Ofta så krävs det bortåt 4-5 korrläsningar för att jag blir nöjd.. Det är ofta som jag bara läser 1-2 gånger, postar inlägget, chattar lite, går tillbaka och läser det postade inlägget igen för att jag är så nöjd över det, hittar felstavningar och felformuleringar och går in och ändrar det några gånger till..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är något av en perfektionist (det tog runt 10 minuter att skriva detta inlägg och det korrlästes 3 gånger)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Haha! Jag hatar såna här inlägg! Det känns så osannolikt att någon faktiskt ska vara intresserad av det jag skriver :gremsmile: Men eftersom du frågar så måste jag ju svara.

Nån snittid för inlägg kan jag inte ange. Jag brukar skriva rätt snabbt, antar jag, utan att fundera särskilt mycket över formuleringar och sånt, och eftersom mina inlägg dessutom för det mesta är korta (jag är kärnfull, sägs det) så brukar det gå undan. 5-10 minuter i snitt kanske. Det tar naturligtvis längre tid för längre inlägg.

Korrläser gör jag typ aldrig, vilket förstås är ett problem eftersom att mina inlägg tenderar att vara fullsmockade med retliga stavfel. Men en så stor uppoffring tycker jag faktiskt inte ni på forumet är värda! :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Min medeltid för alla inlägg ligger runt 30-60 minuter effektiv tid.. "

Jo, typ samma här. Trådstartar kan bli lite fetare, dock. Det som tog längst tid var det med ett stridssystem som hette något i stil med 3-2-1, som jag hade uppe ett par dygn och lade ner extremt lång tid, men då hade jag inte tankarna färdigt i huvudet så det var som att bygga systemet direkt på forumet. Jag skrev en massa exempel som jag sedan tog bort och ersatte med spelkonstruktörkommentarer, osv.

"Hur ofta brukar ni korrekturläsa det ni skriver?"

Jag är väl lite ökänd för att jag korrekturläser så mycket och för att det dröjer så länge innan det blir klart. Ändå är det inte direkt stavfel jag letar efter, utan snarare om jag kan omformulera mig för att undvika missförstånd i en klurtråd (eller för att sticka lite mer i någon speciell persons ögon i en diskussionstråd).

Det här tog bara nio minuter. Nä, vänta, nu slog det över till tio. tja, inte värre än så, alltså. (efter förhandsgranskning blev det tolv minuter)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Hmmm... få se nu. Om man räknar din snittid lågt:

3700 inlägg x 30 minuter = 1850 timmar = 77,1 dygn

Om vi räknar bort åtminstone 8 timmars sömn per dygn så blir det 115,6 dagar effektiv tid

//erik. funderar på om detta kan stämma
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Jag skriver mest en massa korta skräpposter så... typ 5-10 minuter i snitt. Osäker på om det där blev angivet i effektiv tid eller ej, jag har en viss förmåga att göra en par saker samtidigt när jag sitter vid datorn. "Skriva inlägg", byta till "skissa d12", "kolla vilka tv-program som går. Starta tv:n", "chatta i vrålrutan", byta tillbaka till "skriva inlägg" så det är rätt svårt att veta.

Förhandsgranskar gör jag tills alla fel är borta, räcker vanligtvis med en genomläsning. Jag skriver bra mycket bättre svenska i inlägg än när jag chattar eller skriver engelska repliker till d12. :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
De flesta inlägg jag skriver (till exempel det här om jag inte blir påhoppad av en hel armé av musor inom de närmaste fem minuterna) är ganska korta och tar ett par minuter att skriva. Ibland får jag för mig att skriva ett något längre inlägg, men då brukar jag göra det i en texteditor istället för direkt i ett inläggsfält, för att inte få inlägget uppätet av onda andar i cyberrymden. Dessa inlägg skrivs sällan i en sittning, så det kan vara svårt att bedöma hur lång tid de tar. Jag korrekturläser nästan aldrig, förutom att jag ofta läser igenom meningarna direkt efter att jag skrivit dem. Jag chansar på att jag inte skriver fel så ofta att folk irriterar sig på det. Långa inlägg är återigen ett undantag: de blir korrekturlästa.

Sådär, det var fyra minuter av mitt liv jag aldrig kommer att få tillbaka!

/tobias
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
jag ta itne så myklet tid på varje inägg.. jag brular kuna samanfata vad jag skricer i 2tre menningar. förhandganskning är för fjolor. :gremblush:P
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu framställer du ju oss andra tjommar i dålig dager. 30-60 minuter för ett normalt inlägg känns ju som ohemult mycket. Jag lägger sällan ned mer än kanske 5-10 minuter på ett inlägg. Men sen kan man å andra sidan kolla in de forum där jag förekommer flitigast och den typ av inlägg som jag oftast skriver. När såg ni senast ett regelsystem eller en spelvärld skriven av mig? Jag använder helt enkelt inte forumet som ett skyltfönster för mina rollspelsskapelser, inte för att jag har gjort särskilt många men ändå. :gremlaugh:

Jag har nog som mest lagt ner ungefär en timme ineffektiv tid på ett inlägg men då är det oftast ganska långt. Kanske på ungefär en A4-sida. Men antalet sådana inlägg som jag producerat utgör en väldigt liten andel av den totala mängden. Det är för övrigt sällan som jag skriver ett inlägg utan att ha några som helst tidigare funderingar kring vad jag ska skriva. Huruvida jag orkar förhandsgranska eller ej beror nästan helt på hur långt inlägget är. Tycker jag att det är för långt orkar jag inte och tycker jag att det är för kort så känns det onödigt. Det måste alltså vara precis lagom.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Skräp deg!

Ska du skirva inägg får du bane meg räspekterna oss anra formiter! Korläs!!! Jag blr förnamad på såfan skkit!1 Be om usäkt!

/7erik. arh
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Korrläsning är för verkligheten

Här på internet kan man särskriva och felstava till hjärtans lust så då korrläses inte annat än mail till viktiga personer. Jag brukar nog ta ungefär 10 ggr tiden det tar att skriva inlägget ifråga till reflektion, mest för att formulera mig rätt då jag har en tendens att ibland ersätta de ord jag borde skriva med ord som låter lika och ha relativt ointuitiva meningsuppbyggnader vilket främst visar sig i chatter där jag själv ibland undrar hur folk förstått vad jag menar men jag antar att chatvana helt enkelt läser och förstår på ett sätt jämfört med dem som enbart är vana att läsa böcker och tidningar.

Det var länge sen jag gjorde måt omoget här på forumet så håll till godo:
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Orättvist! [ot]

Känns som jag kommer bli känd som den som jagar inläggssnitt här på forumet. Jag är ju så mycket mer än så. Blöder inte jag också när någon hugger en dolk i min rygg? :gremfrown:

//erik. ett till från 1,0
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: OT/NT

Who's the biggest fool. The fool or the fool who follows? :gremtongue:

Nej men allvarligt. Det var just det här jag menade. Jag kan inte skriva en kort kommentar utan att folk tror att jag jagar inlägg. :gremfrown:

Edit: Dessutom kan man ju fråga sig vad snittfunktionen har för funktion i sådana fall? Det klart den skapar en någon form av hetsjakt bland forumiter. Eller?

//erik. grattis till det 2000:e inlägget btw
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, oftast så tar det kasnek ca. 5 min ett tänka ut ett svar från det att man läst själva ilägget tills det att man har skrivit klart... Är inte nån sondär sonm brukar spruta ut meningar & sånt.. Gillar mer när det är kort & kärnfullt.

Hur ofta brukar ni korrekturläsa det ni skriver?
Jag försöker korrläsa iaf.. Men alltsom oftast så lyckas det smita igenom nått stavfel..
 
Top