Nekromanti SNES på skärmen!

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Sammanfattat: I första hand är jag ute efter något program som kan komma åt AV-kanalen (eller vad det nu heter, det man ställer in TVn på för att spela spel) eftersom jag har hittat ett Super Nintendo Entertainment System i en skrubb och vill ha upp bilden från den på datorskärmen.

Mer info: Jag har ett TV-tuner kort som tillåter mig att koppla in en antennsladd i datorn och kolla på TV. Jag har använt programmet Showshifter (wikipedia) för detta ändamål, men eftersom det är inte är helt optimalt så undrar jag även om någon kan föreslå bra mjukvara med vilken man kan pausa (och fortsätta titta några minuter efter, så att man kan hoppa förbi reklamen när den kommer) och spela in utan att det drar upp hela datorns mojo.

Eftersom de enda sladdarna jag har som passar till SNES, går in i TV-tuner ingångens antenningång så hoppas jag att det ska gå att få in bilden utan att använda "multi out" på SNES baksida, som jag verkligen inte har någon aning om vad det är.

Anledningen att jag inte använder en emulator: Jag hittade en Game Boy Camera på vinden häromdan, och har insett att den lilla manickens potential är långt ifrån fullt utnyttjad. Jag har nu tagit en del bilder som jag är rätt nöjd med, men eftersom det bara får plats 30 st. bilder i minnet uppstår rätt fort behovet att göra något med dem, med andra ord; få in dem i datorn.

Nu ter det sig så att jag faktiskt har en Game Boy Printer (yes, that’s right, I actually bought one) med vilken man kan skriva ut bilder i storlek med din tummes nagel. Så… Eftersom jag har en scanner kan jag få in bilderna i datorn, men det är knappast ett praktiskt eller högkvalitativt sätt att få in bilderna. Det är som skillnaden mellan dessa bilder(som är väldigt bra trots att de är utskrivna och sedan scannade) och dessa, som är tagna direkt från GBns minne med någon typ av x-change unit. Eftersom jag inte har någon exchange unit, eller någon sladd jag kan använda för att lura GBn att datorn är en printer, så tänkte jag istället försöka använda Super Game Boy till SNES för att få in upp bilderna på skärmen. När de väl är där kan man ju lätt spara dem som jpg eller vad som helst.

Vilken input som helst på området uppskattas!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Sammanfattat: I första hand är jag ute efter något program som kan komma åt AV-kanalen (eller vad det nu heter, det man ställer in TVn på för att spela spel) eftersom jag har hittat ett Super Nintendo Entertainment System i en skrubb och vill ha upp bilden från den på datorskärmen.

Mer info: Jag har ett TV-tuner kort som tillåter mig att koppla in en antennsladd i datorn och kolla på TV. Jag har använt programmet Showshifter (wikipedia) för detta ändamål, men eftersom det är inte är helt optimalt så undrar jag även om någon kan föreslå bra mjukvara med vilken man kan pausa (och fortsätta titta några minuter efter, så att man kan hoppa förbi reklamen när den kommer) och spela in utan att det drar upp hela datorns mojo.

Eftersom de enda sladdarna jag har som passar till SNES, går in i TV-tuner ingångens antenningång så hoppas jag att det ska gå att få in bilden utan att använda "multi out" på SNES baksida, som jag verkligen inte har någon aning om vad det är.
Ett TV-tunerkort hjälper dig inte. Det är i princip en radiomottagare och en dekoder för den modulerade signalen. AV är egentligen inte en kanal (en kanal är en signal sänd på en viss frekvens (egentligen frekvensband), den är en rå signal som går in efter kanalväljaren. TV-tunerkortet motsvarar kanalväljaren i TVn. Låt dig alltså inte luras av att TVn kamouflerar den som en kanal. Vad du behöver är ett kort med Composite-ingång. Du kan antagligen använda Multi Out om du har ett med RGB-ingång också, men jag är inte säker på vad de menar med det.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Attans! Jag som hade hoppats på någon ultrabehändig länk som löste alla mina problem. Jag har ju en RGB ingång, men jag vette sjuttsingen vad jag ska koppla in i SNES Multi Out. Nåja, din förklaring belyser mer än den jag fick av min hårdvaruexpertvän, som var:

http://images1.bilddagboken.se/12/_u3/_u7/_u1/_u3/_u3/u371332/77149_1179581913.jpg

Jag har testat att skriva ut med Game Boy Printern och sedan scannat, men jag kom snart fram till att jag kunde få mycket bättre kvalitet genom att bara lägga Game Boyen i scannern. Här är några exempel för den som är intresserad:

http://images1.bilddagboken.se/11/_u3/_u7/_u1/_u3/_u3/u371332/13253_1179665626.jpg
http://Jambu.bilddagboken.se/index.php?m...SZjdXJyaW1nPTI=
http://Jambu.bilddagboken.se/index.php?m...SZjdXJyaW1nPTQ=
http://Jambu.bilddagboken.se/index.php?m...SZjdXJyaW1nPTEx
http://jambu.bilddagboken.se/p/show.html?id=51709486&t=1179525601&currimg=6
http://jambu.bilddagboken.se/p/show.html?id=51709590&t=1179525601&currimg=22

Av någon gick det inte alls att lägga in själva bilderna i inlägget, trots att jag endast använde bildadresserna, som till den översta länken. Hm...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Attans! Jag som hade hoppats på någon ultrabehändig länk som löste alla mina problem. Jag har ju en RGB ingång, men jag vette sjuttsingen vad jag ska koppla in i SNES Multi Out.
Baggis.

Titta på de här länkarna för pinouts på pluggen (vet inte vilken modell du har):

http://pinouts.ru/Game/snes2video_pinout.shtml
http://pinouts.ru/Game/SnesVideo_pinout.shtml

Koppla Red till Red i din ingång, Green till Green och Blue till Blue. CSync ska gå till sync på RGB-ingången. Ground ska gå till ground (spelar ingen roll vilken ground som går till vilken ground i andra änden, ta en som sitter bra till).

Ljudsignalerna verkar lite skumma i SNES-änden, så om möjligt, ta ljudet från en separat hörlursutgång om den finns. I annat fall är det antagligen bäst att koppla L+R till både Left och Right i andra änden, även om det bara blir mono.

Beskrivningen säger att man behöver en 200uF kondensator i serie på färgsignalerna. Jag är rätt säker på att det är överkurs och det funkar bra ändå. Det är i vilket fall inte farligt att inte ha den, på sin höjd kan du få en halvdan bild och behöva sätta dit den. I så fall, gå till en TV-reparatör och köp en handfull kondensatorer på 200uF (kostar antagligen en tia för allihop...) och sätt en sådan mellan pluggen och den utgående sladden (dvs plugg till kondensator, kondensator till sladd, sladd till andra pluggen). Det spelar ingen roll vilken ände av sladden de sitter i, ta den där du har bäst plats.

Jag vet inte hur din RGB-ingång ser ut, så jag länkar till pinouten på SCART, sedan borde du kunna fixa en övergång mellan SCART och vad du råkar ha hos vilken radiohandlare som helst. Det är input-signalerna du ska koppla till. Använder du SCART så ska ground i SNES kopplas till alla Ground-stift i SCART-änden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scart

Mycket text som kan verka svår, men sätt dig ner och titta på pinoutschemana och läs beskrivningen med dem bredvid dig, så listar du snart ut hur det ska se ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Av någon gick det inte alls att lägga in själva bilderna i inlägget, trots att jag endast använde bildadresserna, som till den översta länken. Hm...
Är nog relaterat till det där felmeddelandet man får upp om att man måste "besöka bilddagboken för att se bilderna"...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Ett TV-tunerkort hjälper dig inte. Det är i princip en radiomottagare och en dekoder för den modulerade signalen. AV är egentligen inte en kanal (en kanal är en signal sänd på en viss frekvens (egentligen frekvensband), den är en rå signal som går in efter kanalväljaren. TV-tunerkortet motsvarar kanalväljaren i TVn. Låt dig alltså inte luras av att TVn kamouflerar den som en kanal. Vad du behöver är ett kort med Composite-ingång. Du kan antagligen använda Multi Out om du har ett med RGB-ingång också, men jag är inte säker på vad de menar med det.
Förtydligande: Om man kan koppla sitt tv-spel till en tv via tv-spelets antennutgång (eller rf-modulator(*)) till tv:ns antenningång så kan man också koppla det till datorns tv-korts antenningång.

Om man däremot har kopplat tv-spelets "video ut"-utgång till tv:ns "video in"-ingång så är det en rå bildsignal. Det är den "kanalen" som brukar heta "AV" eller liknande.

Tv-spelets antennutgång eller rf-modulator sänder på en kanal som man får söka upp på samma vis som när man ställer in en vanlig tv-kanal eller ställer in tv:n (eller tv-kortet) första gången.

I dessa avseenden skiljer sig tv-spelet inte från en vanlig videobandspelare (eller bättre dvd-inspelare) som ju både kan kopplas in via antenningången eller via videoingången.

Dewil

<font size="1">(*) En rf-modulator är en manick som omvandlar en rå bild- och ljudsignal till en antennsignal. Jag minns inte hur det var med Nintendospelen men både C64:an och A500:n levererades med extern rf-modulator eftersom dessa bara kunde leverera ljud- och bildsignaler ut, inte antennsignaler. Det var nämligen först under 1990-talets första halva som det började bli vanligt med ljud- och bildingångar på små tv-apparater. Innan dess var man hänvisad till antenningången.</font size>
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Är nog relaterat till det där felmeddelandet man får upp om att man måste "besöka bilddagboken för att se bilderna"...
Ja, där ser man! Det går bara att gå till själva bildens adress om man är inloggad, eller kanske till och med om man är inloggad som bildens uppladdare. Detta trots att jag ställt in kontot på alla de öppnaste alternativen.

Synd, eftersom det betyder att man inte alls kan använda bilddagboken som en plats att dra sina bilder ifrån. Men de andra länkarna fungerar väl, även om de inte leder till själva bilden utan en plats där bilden, bildnamnet, kommentarer etc. finns?
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Bättre mjukvara sökes

Jag har kopplat Multi Out, som visst var en mycket mer generisk typ av kontakt än jag trodde, till RGB-ingången, och det fungerar!

Faktum är att det verkar gå att använda bara antennsladden också, genom att koppla in den i RF-out, som Dewil pratade om. När jag testade förut fick jag inte fram något alls, men nu finner tv-programmet både en signal som verkar avkodad till att fungera som en tv-kanal, och den sammansatta signalen från RGB kanalen, som är av bättre kvalitet.

Men med framgång uppstår nya problem... Jag har fått upp SNES signal direkt på skärmen, men alla försök till att skapa bevis till detta går rakt åt fanders! En liten fågel (whizzman) viskar i mitt öra att det har med video overlays att göra, men vad det betyder kan jag inte mer än gissa.

Jag har erfarenhet av att samma problem uppstår när man försöker att ta en print screen på en uppspelning i VLC, nämligen att allt inom det område av print screenen som tillhör videouppspelningen blir, typ, genomskinligt. Om en video står i bakgrunden (och spelar på samma video lager?) så syns den genom hålet i bilden, och annars är det svart.

Det är ju inget större problem i vlc eftersom man kan högerklicka och välja att ta en snapshot, eller avbocka "overlay video output" i de allmänna videoinställningarna, men det program jag använder nu, Showshifter, verkar inte erbjuda någon möjlighet att ta snapshots eller liknande, och när jag försöker spela in får jag ett felmeddelane: "The video capture device refused to capture video in: YUY2-384*288."

det jag behöver nu är förslag på program som kan visa och spela in direkt från datorns RGB-ingång, eller ett sätt att direkt våldta det som visas på skärmen, och på så sätt få med även videolager som annars ter sig som genomskinliga. Eller ett sätt att ta bild direkt från videolagret.

Och tack för all den hjälp jag redan fått!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Bättre mjukvara sökes

Jag har kopplat Multi Out, som visst var en mycket mer generisk typ av kontakt än jag trodde
Du tycker inte att ordet "Multi" var en dead giveaway? :gremsmile:

Faktum är att det verkar gå att använda bara antennsladden också, genom att koppla in den i RF-out, som Dewil pratade om.
Japp, hade du talat om att den hade RF ut så hade jag löst det med betydligt mindre text.

Jag har erfarenhet av att samma problem uppstår när man försöker att ta en print screen på en uppspelning i VLC, nämligen att allt inom det område av print screenen som tillhör videouppspelningen blir, typ, genomskinligt.
Du kan stänga av overlays i VLC, vilket är en nödvändighet om du ska köra flera VLC samtidigt, till följd av att någon grävlingspippande grävlingspippare som pippar grävlingar på Microsoft begränsat Windows till en overlay. Ställde till massor av problem för mig. Det är förresten också anledningen till att om man har två grafikkort från olika tillverkare och lägger videofönstret så att de spänner över båda skärmarna så syns bara bilden på ena skärmen.

Om jag minns rätt så finns det flera olika program för att klippa bilder från skärmen. Vissa klarar overlays, andra inte. Prova olika program tills det går. Det finns alltså inget tekniskt hinder som omöjliggör det (såvida du inte kör Vista, där tror jag att DRM-grejorna sätter P för det).
 
Top