Sneak peek: Cadillac Crazy Cillerz

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Det är trist att jobba på saker i all evinnerlighet utan att någonsin få visa upp något, så nu tänkte jag posta det i allra högsta grad ofärdiga utkastet till 50-tals-Americana-sagoväsenrollspelet Cadillac Crazy Cillerz:

https://docs.google.com/document/d/1n-tOGghznjSw1l0_or6EInxAWPJMvlUTfNx4f5qTaD8/edit?usp=sharing

Det finns nog med regler för att spela det, med lite god vilja, men en hel del återstår fortfarande att göra:
  • En massa beskrivningar
  • Magiregler (detta har jag haft extra svårt med. Det är en lång kravspec med inte helt lättförenliga punkter)
  • Kampanjinstruktioner/spelledarkapitel
  • Världsbeskrivning (det finns en del världsbeskrivning inbakad i reglerna redan, men det skulle behövas ett enkom kapitel).
  • Speltest
Angående namnet: Cadillac Crazy Cillerz har hetat så ända sedan Rising drömde fram spelvärlden i den arla urtid, men det är nog egentligen ett ganska dålig namn. Dels tenderar det kanske att leda tanken fel (dödande är inte något centralt element i spelet), dels vill jag ogärna hamna i juridiskt klammeri med General Motors, som äger varumärket Cadillac. Så förr eller senare får jag väl hitta på något bättre, men än så länge får det stå kvar som arbetsnamn.

Angående språket: Jag har skrivit på engelska eftersom spelvärlden i så hög grad speglar amerikansk historia och amerikanska populärkulturella troper. Det kändes mest passande helt enkelt.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag funderar på valet att placera det hela i en enda stad. Jag tänker att en viktig del av mytologin kring den här tiden är just att vara på drift, att det finns en hel kontinent och en hittills oöverträffad nivå av rörlighet. Ska man vara en beat-poet vill man ju också kunna driva från stad till stad.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag funderar på valet att placera det hela i en enda stad. Jag tänker att en viktig del av mytologin kring den här tiden är just att vara på drift, att det finns en hel kontinent och en hittills oöverträffad nivå av rörlighet. Ska man vara en beat-poet vill man ju också kunna driva från stad till stad.
En inte helt orimlig poäng. Jag har själv umgåtts med liknande tankar.

Dels är det såklart en legacyfråga. Jag vill göra det spel som Rising och jag spånade fram där i början av 00-talet.

Sen, att skapa en hel Cadillac-kontinent har sina nackdelar också. Risken är väl att varje enskild plats blir lite urvattnad. Det blir lätt en älva-version av New Orleans, en älva-version av Los Angeles, en älva-version av Denver, osv. Cadillac City är mer en koncentrat av den amerikanska storstaden in the abstract. Man slipper också konfrontera jobbiga frågor som hur Cadillac-kontinenten är organiserad socialt och politiskt, om det finns en älvapresident, etc. etc. Cadillac City kan ha en politisk hierarki, moderna institutioner osv. samtidigt som älvalandet som helhet förblir älvalandet.

Man får väl också ha i åtanke att beatnikkonceptet bara är en av flera möjliga, och många amerikanska berättelser utspelar sig helt och hållet inom gränserna för en enda stad. Och det går att vara på drift på gatorna i Los Angeles eller New York lika väl som på landsvägen.

Med det sagt: älvalandet finns ju där ute, och det är möjligt att ge det en mer central roll i berättelsen. Jag tänker till exempel placera en stor öken söder om staden dit man kanske kan åka för att ta droger eller bygga kollektiv eller spela hasardspel.

Att mappa den amerikanska historien och kulturen i all sin specificitet mot den här helt påhittade världen är inte den lättaste uppgiften, och det kommer oundvikligen att skarva här och där.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det behövs kanske inte flera städer, det räcker med lite omgivande öknar. Det är ju Älvalandet, man kör omkring lite där ute och sen är man tillbaka i Cadillac City fast kanske en annan del av stan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att man kan göra världen utanför lika hallucinatorisk, en ödemark genomkorsad av motorvägar där man ibland hamnar på någon tillflyktsort – ett slitet motell, en fiskkonserveringsfabrik vid det ändlösa havet, en febrig karneval i dallrande hetta – men inget av det är själva staden.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag tänker att man kan göra världen utanför lika hallucinatorisk, en ödemark genomkorsad av motorvägar där man ibland hamnar på någon tillflyktsort – ett slitet motell, en fiskkonserveringsfabrik vid det ändlösa havet, en febrig karneval i dallrande hetta – men inget av det är själva staden.
Ja, det är bra. Det liknar kanske delvis vad jag tänkt mig (särskilt den där öknen jag nämnde tidigare), men jag tänkte också att Utanför ska innehålla bonnvischan som folk kommer till staden för att lämna bakom sig och att den delvis består av typ byar med lustiga småfolk, slott med inavlade alviska ädlingar och såna grejer.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Allmänt tänkte jag mig väl att Älvalandet är mer konceptuellt än geografiskt organiserat. Så där finns liksom troper i stil med den sömniga småstan med bara en bensinmack, hippiekollektivet i öknen, osv, utan att de behöver ha specifika geografiska lägen eller ens en bestående identitet. Men att där också finns mer renodlade sagoelement i stil med drakar som vilar på guldhögar, för att förankra det faktum att det är Älvalandet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Texten till arketypen "Newcomer" speglar väl lite hur jag tänkt på Älvalandet hittills:

Newcomer
Cadillac City. You know everything about it. You've seen its landmarks and neon streets depicted in glossy magazines. You've heard the old folks dismiss it in sneering tones, and your older siblings have regaled you with tales of its wonders and pleasures. You've seen it in movies, heard about it on the news, and read about it in dime store novels. Now you're finally here. And you're utterly and completely lost.

Fairyland is big, and most of it is a backwater: enchanted woods where nothing ever happens, fairy castles where the courtiers play the same old pranks on each other year after year, misty mountains where trolls and dragons endlessly count the coins in their hoards. You come from somewhere in these backwaters. It doesn't really matter where. What matters is that you got sick of it, and decided to go to the only place in Fairyland where things are actually happening. You've just stepped off the boat or been dropped on a street corner by the guy that gave you a ride. What happens next is up to you.

But you better beware. The city is a labyrinth of temptations and illusions. Few of its natives have the time or patience to mentor some country bumpkin on its ways, and many stand ready to fleece you to the bone. You'll need to learn quickly if you don't want the city to destroy you and be smarter than your countryside home ever required you to be. Are you up for it?
Och här är den ofullständiga texten om "Drömmarnas öken", som inte finns med i det offentliga utkastet:

The Desert of Dreams
The highway leading out southeast from Cadillac City ventures through increasingly arid shrublands, dotted by isolated farmsteads clinging jealously to water rights, dinky saloons where shady business deals are cut far from the nosy crowds of the city, and the occasional commune trying to survive and build Utopia among the rocks and dust.

At some point, vegetation and civilization give way entirely to a vast, lifeless expanse of rock and sand, sweltering under an unforgiving sun. This is the Desert of Dreams. Among its rock formations, shaped by aeons of geological processes, it is easy to feel as one with the living body of the planet. As the sun sets across the plain and the million twinkling stars come out to play, these rocks light up in multichromatic splendor, … [mystic visions]

It is said that at night, dreams come to life in the desert.
 
Joined
2 Jan 2016
Messages
28
Men vafan. Jag hade ju också en ide till ett spel där man åker omkring på 50-talet i cadillacs och lyssnar på rockmusik

(det är dock iförsig det enda som det verkar ha gemensamt)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag tänkte mer specifikt att det bara finns en (relevant) stad, och att saker och ting blir mer primitiva ju längre ut man kommer.
Ja, beskrivningen av Cadillac City som "the only place in Fairyland where things are actually happening" ekar ju onekligen beskrivningen av Bastion som "the only city that matters".
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Tyvärr har jag inget att bidra med:/
Men när jag läser tråden får jag ofrånkomligen låten "A horse with no name" i huvudet. När jag lämnar staden och glider ut i ett hallucinatoriskt ökenlandskap med tumbleweed och en evig solnedgång. Låten är iofs inte från 50-talet, men jäklar vad jag vill spela spelet!
Keep up the good work.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Angående namnet: Cadillac Crazy Cillerz har hetat så ända sedan Rising drömde fram spelvärlden i den arla urtid, men det är nog egentligen ett ganska dålig namn. Dels tenderar det kanske att leda tanken fel (dödande är inte något centralt element i spelet), dels vill jag ogärna hamna i juridiskt klammeri med General Motors, som äger varumärket Cadillac. Så förr eller senare får jag väl hitta på något bättre, men än så länge får det stå kvar som arbetsnamn.
Kanske köra med någon variant av

Vad sägs om Cadillacs & Fairys ?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Kanske köra med någon variant av

Vad sägs om Cadillacs & Fairys ?
Om namnet innehållet ordet "Cadillac" så återstår ju problemet med GMs IP-avdelning.

Vet inte vilken relation teamet bakom Cadillacs and Dinosaurs hade till General Motors, men jag kan föreställa mig att det fanns en samsyn där.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Om namnet innehållet ordet "Cadillac" så återstår ju problemet med GMs IP-avdelning.

Vet inte vilken relation teamet bakom Cadillacs and Dinosaurs hade till General Motors, men jag kan föreställa mig att det fanns en samsyn där.
Fler saker bortsätt från bilmärket heter Cadillac, så det borde inte vara något problem med namnet, så länga man inte använder bilmärket symbol i spel logon
 
Top