Nekromanti Sneak peak 1.

G

Guest

Guest
Cool!
Och jag som precis läst de två första Theos ockulta kuriositeter från bibblan. Verkligen skön stil.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Bilden är fin men den inger ingen Lovecraftisk skräck precis. Var är terrorn, galenskapen och hopplösheten? Det symboliserar för mycket satirisk ungdomsrevolt för min smak.
Stövelkatten said:
Jag tycker inte att Fagers böcker riktigt spelar på samma teman som andra böcker i mythoset. Man får liksom se den andra sidan av fasaden i dessa och där är det inte samma terror och hopplöshet. Galenskap finns det dock gott om. My Witt är väl kanske det tydligaste exemplet på det... :p
Arfert said:
Fager är en hel del satir. Skräck-satir. Och inte speciellt hopplöst, böckerna handlar ju om kulisser. Dessutom finns det ju redan en massa spel som har hopplöshets-vinkeln. Det behövs inte ett till.
Klaatu said:
Jag har personligen inte funnit Fagers berättelser speciellt satiriska. Däremot kan sättet han skriver på kanske beskrivas som satiriskt. Jag finner Fagers texter betydligt mer "realistiska" och mentalt plågsamma än t.ex. Lovecrafts texter. Men eftersom det är några år sedan jag läste Svenska Kulter litar jag (som alltid) på Arferts omdöme att det blir bra. Med tanke på framsidan var det bara inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Cthulhu fhtagn.
nyvinter said:
Poängen med öppna universum är att andra kan ge egna vinklingar och teman på en gemensam grund. Att se vem som kan apa efter skaparen bäst är tämligen ointressant utanför stilistikklubbar. (Och för andra exempel på vad man kan göra med mytosen: läs https://www.goodreads.com/book/show/1091193.R_sum_with_Monsters )
Klaatu said:
nyvinter: Det känns som om du riktar någon sorts konstruktiv kritik i min riktning men jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga. Rollspel som medium är ju uppbyggt för personliga vinklar och teman. Böcker däremot måste vi dock vara litet försiktigare med speciellt när vissa författare klampar in i andras universum. Jag tror exempelvis alla tycker att August Derleth begick ett helgerån när han delade upp Lovecrafts universum i gott och ont. Hos Lovecraft finns bara ont och mer ont. Så det är inte odelat bra att vissa tar sig för stora friheter eftersom dessa kan tillfoga ett unikt universum oreparerbar skada.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Håller med Stövelkatten - Fager är inte Lovecraft, han använder bara samma mythos. Det är en mer hårdkokt och mörk stil snarare än hopplös kosmisk skräck. Angående bilden så gillar jag motivet och tycker absolut att det passar för Svenska Kulter-stämningen. Däremot är den här serieliknande teckningsstilen inte min favoritstil. Men jag är säker på att det kommer bli grymt i slutändan!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Arfert;n11769 said:
Tecknaren i fråga har också gjort den officiella fager-svenska kulter-serien.
Serie har jag aldrig hört talas om och hittar inget när jag söker. Finns den redan eller är det något planerat?
Stövelkatten said:
Kikade runt lite och lyckades hitta följande;
Serien ska först gå som följetong i "Utopi Magasin" under 2015. (som jag aldrig hört talas om).
Och sen komma ut som album 2016.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En till... det var förresten Fager själv som föreslog illustratören. Så kritik av mig är kritik av honom. ;)
David har förresten jobbat med Bortom tidigare. Och jag tycker han har utvecklats sedan dess.


Robert Jonsson said:
Daniel Thollin har gjort en hel del Bortom-illustrationer, men det var ett tag sedan sist. Han har tecknat mycket serier och blivit mycket skickligare sedan dess. Det syns definitivt i bilderna! :)
Arfert said:
Ja, jag såg först inte att det var samma kille på stilen. Men det var väl 2007 han gjorde bilderna i grundboken.
 

Attachments

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Ännu bättre. Nu börjar det ta sig! Det var åt det här hållet jag förväntat mig från början. :wink:
Arfert said:
Jag har andra bilder i totalt annat stuk också.. det blir en mix på något sätt. :)
 
G

Guest

Guest
Den där sista var ju ruggigt bra!
Tycker om hur han gestaltat den råa vinden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nyvinter här på forumet gjort ett antal bilder som kör på med en mer arty och vansinnig stil. Verkligheten sett genom en kultists ögon. Ja ni hajar.

 

Attachments

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Den var ju fantastiskt häftig! Och jag gillar de senaste Thollin-alstren också!
Arfert said:
Ja jag gillar den stilen. Underlaget var svensk radikal 60-70-talskonst. Väldigt knark:ig. Helt rätt.
 
Top