Nekromanti Snart kan alla rita

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Det är dyrt med illustrationer, men nu kanske Google har början på lösningen för alla rollspelskreatörer. På webbsidan www.autodraw.com kan även den som ritar mindre bra få till fina teckningar. Man ritar helt enkelt sin krattiga version av till exempel ett tufft svärd, så visar Autodraw en lista med liknande bilder i överkanten. Som ett slags autocorrect för teckningar helt enkelt.

Än så länge är de förbättrade bilderna inte mycket mer än clip art tyvärr. Men det är inte svårt att tänka sig en utvecklad produkt som ger mer användbara illustrationer på sikt.

Adobe har haft en liknande idé tidigare - med foton som bas - men jag hittade tyvärr inte länken till den.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Väldigt coolt är det med alla nya tekniska grejer som blir möjliga hela tiden.
Men dåliga nyheter för illustratörer..
Och det ästetiskt-konstnärliga värdet av spelet lär sjunka lite. För de som tyckte det var värdefullt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Jag tänker att det kanske kan bli lite som i musikvärlden? Förut var man tvungen att kunna spela ett instrument för att kunna göra musik - nu räcker det att äga en dator och ett program. Men bara för att alla kan göra musik väldigt enkelt, så betyder det ju inte att kvaliteten är på topp. Men fortfarande bättre än inget. Och för den som är ambitiös/intresserad går det att bli riktigt duktig, utan att behöva lära sig fingersättning, stämapparater och noter.

Det är nog inte hemmafixarna som hotar musikernas jobb, snarare illegal nedladdning. Däremot kanske en hemmaklippt GoPro-film kan få ett ljudspår som någon kompis har staplat ihop av några coola beats. Inte så originellt alltid, men på det hela taget ändå ganska kreativt.

Sedan är det ju svårt att bedöma hur långt Autodraw och liknande tjänster kan komma. Och hur lång tid det i så fall tar att nå dit.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Hmm. Jag försökte mig på ett självporträtt, men AutoDraw visade en ko, Eiffeltornet och en groda. Vill minnas att jag såg bättre ut än så när jag senast kollade mig i spegeln. Jag är väl kanske inte så bra på att rita. :|
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det är lite med teckningar och eiffeltornet som med mat och kyckling. Allt kan se ut som ett eiffeltorn :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Efter, öh,. en del experiment kan jag åtminstone konstatera att de rollspelsillustratörer som fokuserar på att rita hel- eller halvnakna tanter inte behöver frukta för sina jobb nångång snart. Jag menar, det där programmet kände ju inte ens igen en helt vanlig snopp, much less något så komplicerat som en snippa eller en tutte.

//Krank, undersöker de viktigare aspekterna
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Cool idé men ser inget syfte eller egentligt användningsområde av det förutom att visualisera att ett program försöker tolka bilderna som ritar. Vilket den verkar rätt kass på, den fattade inte min pansarvagn.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Det är ju som att spela pictionary med datorn, men där datorn är jättedålig på att gissa.
Vet dock inte varför man skulle ge sig på att försöka rita det man vill ha snarare än att söka efter öppet tillgängliga bilder istället, speciellt när man troligtvis är medveten om sin oförmåga att rita (vilket ju har varit själva skälet till att använda tjänsten).
 
Top