Varulv [Snapphanarna] Pre-game

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Hej!

Här kommer en tråd med regler, upplägg och möjlighet att ställa frågor kring dessa!

Spelare
Om jag räknat rätt så är vi nio spelare:
@Vimes
@Andersson
@Impetigo
@BiobunkerVII
@Genesis
@Basenanji
@Sidd
@Octagonal
@Martin3

Perfekt! Om jag missat någon så skynda skynda att upplysa mig om mitt misstag!

Disclaimer: En mörk del av vår historia
Skånska kriget är inte någon rolig historia när en ser i backspegeln. Svenska soldater begick på kungens order folkmord mot sitt eget folk för att kväsa ett uppror, skamligt värre! Så innan vi drar iväg och gör vår egen historieskrivning så vill jag bara påpeka att ja, jag vet om att det här inte är något särskilt lustigt tema egentligen. Vill en fördjupa sig i händelserna efter freden i Roskilde 1658 så finns alla möjligheter till det och det finns all anledning till att behandla temat med allvarsamhet och respekt. Vi kommer dock att spela ett spel som är inspirerat av men inte bokstavstroget vår historia. Vi ska ha roligt och spela ett spel, inte gräva ner oss i skam och sorg, men det är i alla fall bra att ha i åtanke att det vi leker med faktiskt har ett underliggande allvar.

Var och när och varför så!?
År 1658 tar Sverige efter freden vid Roskilde kontroll över över Skåne och bönderna i trakten drar det korta strået. 17 år senare drar det Skånska kriget igång mellan Danmark och Sverige och lokalbefolkningen är splittrad i sin lojalitet. En stor del ställer sig på Danmarks sida och börjar utkämpa ett lågintensivt guerillakrig mot Sverige, dessa är i vår berättelse Snapphanarna. Vårt spel börjar 1675 i samband med krigsutbrottet och slutar som senast 1678.

IRL-tid
Spelet är kraftigt inspirerat av The Resistance och spelas på samma sätt i ett "bäst av 5"-format. Rundorna kommer att variera i tid beroende på hur ni röstar och vad resultaten blir. Vi kommer att hålla ett hyfsat högt tempo och jag räknar med att det som mest blir två veckor IRL Min ambition är att rundor ska påbörjas tidiga förmiddagar och avslutas cirka kl 22:00 kvällstid samma dag. Detta för att varje "runda" kan innehålla flera omröstningar som vardera håller på en dag.

Reglerna
- Ni är nio medlemmar ur Kronobergs regemente som ska ut och göra uppdrag men tre av er är i själva verket förklädda Snapphanar!
- Snapphanarna vet vilka som är Snapphanar.
- Under spelet ska ni genomföra upp till fem uppdragsrundor.
- Lyckas tre av dessa uppdrag vinner Kronobergs regemente, misslyckas tre av dessa vinner Snapphanarna.
- Särskilt för detta spel är att Snapphanarna INTE får kommunicera utanför förutom vid vissa bestämda tidpunkter. Spelledaren kommer då att sammankalla en tillfällig PM-grupp som är öppen under ett visst tidsfönster.

Hur en uppdragsrunda ser ut:

Sätt samman en grupp för uppdraget
- Varje runda inleds med att en av er tilldelas titeln som korpral.
- Korpralen kommer att peka ut ett antal personer ur den totala gruppen som ska åka och genomföra det aktuella uppdraget. Antal specificeras beroende på vilken runda det är och är på förhand känt.
- Därefter följer en omröstning kring förslaget av uppdragsdeltagare.
- Röstas förslaget på uppdragsdeltagare igenom (fler "ja" än "nej") genomförs uppdraget. Gå vi vidare till att "Genomföra uppdraget"
- Röstas förslaget ner (fler "nej" än "ja") sker inget uppdrag och turen går vidare till nästa person att vara korpral och sätta samman en grupp som åter röstas på och uppdragsrundan fortsätter.
- Röstas det "nej" fyra gånger i rad i samma uppdragsrunda vinner Snapphanarna rundan per automatik.

Genomför uppdraget
- Varje spelare som valts ut att åka på uppdrag skickar dolt till mig huruvida de verkar för att uppdraget ska lyckas eller misslyckas.
- Svenska soldater kan endast välja att verka för att uppdrag lyckas.
- Snapphanar kan välja att antingen verka för att uppdraget lyckas ELLER för att sabotera uppdraget.
- Om minst EN person väljer att sabotera uppdraget så misslyckas det, förutom uppdragsrunda FYRA där TVÅ saboteringar behövs för att sänka uppdraget.

Gå vidare till nästa runda
- Turen går vidare till nästa Korpral som tar vid nästa runda.
- Snapphanarna kommer också att kunna vara Korpral.

Specialförmågor
- I början av varje runda uppdragsrunda kommer Korpralen att få ett antal slumpade förmågor att dela ut till sina soldater.
- Vad förmågorna Korpralen "dragit" gör är publikt och öppet för alla, vissa av dem går igång direkt, vissa av dem stannar kvar för resten av spelet.
- Resultatet av förmågorna är inte alltid öppet utan kan vara information som endast innehas av en enskild spelare, som givetvis får berätta om detta i tråden men inte med direkta citat.
- Förmågor måste användas under pågående runda och detta görs genom att de antingen går igång direkt ELLER genom att den som ska utföra förmågan skickar ett PM till mig. Jag förtydligar från runda till runda vad som gäller per förmåga.

I övrigt gäller standardregler kring citat och kommunikation, inget direktciterande och endast kommunikation i tråden så länge jag inte meddelar något annat.

Om ni spelat The Resistance så kommer ni att känna igen er men jag utlovar en del ändringar som förhoppningsvis kommer att ge er en ny (om än otestad för balans mer än i mitt huvud) upplevelse!


Hur funkar det här då i stora drag?
Det gäller för Kronobergs regemente att lista ut vilka Snapphanarna är och undvika att skicka dessa på uppdrag. Snapphanarna försöker i sin tur hålla sig okända och vill vinna tillräckligt förtroende att få åka på uppdrag och sabotera minst tre av dessa i rad. Det är nästan omöjligt att vara helt säker på vilka som är Snapphanar och vilka som inte är det, så även om du känner dig "påkommen" ge inte upp!

Har ni frågor? Ställ dem här! Är det här helt obegripligt? Googla fram regelboken till the Resistance och läs den, den är kort och säkert mer pedagogisk än vad jag är! Imorgon börjar spelet! :)
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Inga frågor! Men jag gillar förmågor och nerf på hanarnas kommunikation för att balansera (original-Resistance är ju viktat till sabotörernas fördel och forumvarianten med dold kommunikation än mer så).
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Härligt! En fråga:
Hur går omröstningarna till?
Är en omröstning klar så snabbt alla lagt en röst eller är det som en ”vanlig” varulvsdag? I det senare låter det som att det kan bli väldigt många omgångar… När jag spelat resistance kan det bli upp mot 20 omröstningar. Det är ganska många dagar.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Jag har massor med frågor, men tror det ger sig när vi nackar de första uppstudsiga bönderna.
Dansken luktar røvbanan!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Härligt! En fråga:
Hur går omröstningarna till?
Är en omröstning klar så snabbt alla lagt en röst eller är det som en ”vanlig” varulvsdag? I det senare låter det som att det kan bli väldigt många omgångar… När jag spelat resistance kan det bli upp mot 20 omröstningar. Det är ganska många dagar.
Den är en varulvsdag lång. Vi har cappat ner från fem till fyra omröstningar per runda men ser vi att det drar iväg kommer det en errata under spelets gång!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
@Sidd
@Basenanji
@BiobunkerVII
@Genesis
@Andersson
@Martin3
@Vimes
@Octagonal
@Impetigo


När ett förslag röstas ner förlängs givetvis rundan något. Nu lade jag på 14.5 timmar men frågan är om det är för långt?
Jag har några förslag på varianter:

1) När ett förslag röstas ner och korpral avslutar röstningen förlängs rundan till 12:30 följande dag.
2) När ett förslag röstas ner och korpral avslutar röstningen avslutas rundan samma dag kl 22:00 om rundan avslutas innan kl 18:00, avslutas röstningen efter klockan 18:00 bryts rundan istället 12:30 följande dag.

Jag skulle för snabbheten i spelet föredra 2) men det kanske känns tight att i värsta fall få fyra timmar på sig att agera? Vi ska inte påverka spelet som pågår så vi gör såhär att om någon motsätter sig 2) då den ser att det kommer att vara svårt att passa in i livspusslet så går vi på 1). PM:a mig om 2) känns ogörbart. Dessa regler slår i så fall igenom från och med nästa avslutade omröstning (lyckad eller misslyckad sådan).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
@RasmusL härligt spel det här! Hur fungerar det med antal personer på uppdrag, ökar antalet personer med +1 per uppdrag?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
@RasmusL härligt spel det här! Hur fungerar det med antal personer på uppdrag, ökar antalet personer med +1 per uppdrag?
Ja! Det här borde ha framgått!

Antal spelare som skickas:
3
4
4
5
5

Runda 1 är alltid 3 spelare, runda 4 alltid 5 spelare.
I runda 2, 3 och 5 kommer jag att låta slumpen bestämma i vilken ordning dessa antal placeras!

Så ni vet att i nästa runda är det 4 eller 5 spelare, blir det 5 har ni alltså 4 spelare i runda 3 och 5!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Slumpen har nu slutgiltigt kollapsat ner till följande antal deltagare per uppdrag:

R1: 3 soldater
R2: 4 soldater
R3: 5 soldater
R4: 5 soldater (krävs två snapphanar som saboterar för att misslyckas)
R5: 4 soldater
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
@RasmusL: Om jag använder förmågan Oklart ledarskap, hur påverkar detta turordningen? Fortsätter den till nästa person efter mig, eller till nästa person efter den jag tog makten från?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
@RasmusL: Om jag använder förmågan Oklart ledarskap, hur påverkar detta turordningen? Fortsätter den till nästa person efter mig, eller till nästa person efter den jag tog makten från?
Den fortsätter till nästa person efter dig. Den tidigare turordningen bryts.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Obs att nästan alla förmågor i spelet kan användas bara en gång och sedan är förbrukade! Skiljer sig något från detta kommer det att vara tydligt uppmärkt.
 
Top