Snabbutmaning: Knyt ihop scenario till 6-årskalas

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag behöver hjälp att knyta ihop ett antal delar av ett scenario till min dotters 6-årskalas. Jag har följande:

- Gästerna har uppmuntrats att klä ut sig till en favoritfigur från en bok eller film.
- Efter tårtan kommer jag ikläda mig rollen som den tiotusenåriga rymdresenären Appap Sanoj (just det! Pappa Jonas baklänges!). Han besöker kalaset och berättar att Drottning Flamingo av Den förtrollade skogen behöver hjälp att återställa ordningen i sitt rike.
- Kissepaus och sedan ger vi oss av. Eventuellt fastnar Appap Sanoj i asfalten på vägen till Den förtrollade skogen.
- Sällskapet träffar Drottning Flamingo (en utsmyckad uppblåst badleksak). Hon berättar (via Appap Sanoj) att häxan Pomperipossa har ställt till med oreda så att en massa figurer från olika berättelser har försvunnit och det har också dykt upp en massa bokstäver i skogen.
- Sällskapet behöver hitta figurerna (7 laminerade, numrerade a4-ark med bilder av figurerna och deras namn utskrivna, men med en bokstav borta!) och alla bokstäverna (7 stycken). Exempelvis finns ett ark med en bild av Mio, men istället för ”Mio” står det ”Mi_”. Bland bokstäverna finns ett O.
- När allt är funnet förklarat Drottning Flamingo att sällskapet behöver lägga figurerna i rätt nummerordning. Därefter behöver de para ihop rätt bokstav med rätt figurnamn.
- De utplacerade bokstäverna bildar, i rätt följd, ordet ”GROTTAN”. Min dotter vet att det finns en grotta i skogen och beger sig förhoppningsvis dit (annars hjälper Appap Sanoj till med rälsen).
- I grottan finns en snäcka med en karta i. Kartan visar ett kryss på en blomsteräng utanför vår trädgård. På kartan står också texten ”Skatten finns där blommorna blommar (men bara en skatt var!).
- På blomsterängen finns godispåsar gömda.

Jag har alltså utmaningarna klara för mig, men vet inte riktigt varför figurernas bokstäver leder till en karta som leder till en skatt. Varför har det blivit så? Idéer från vana scenarioförfattare?

Deadline 14.00, då kalaset börjar!
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Bokstäverna kanske i själva verket är hjälpredor av något slag, som bara antagit dessa former, och försöker leda gästerna till deras rättmätiga öde?
Svinbra! Varje figur har en magisk bokstav och Pomperipossa har skiljt de magiska bokstäverna från sina ägare. Om de paras ihop igen kommer bokstäverna visa sin uppskattning!
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Hm, Pomperipossa vill att sagofigurerna ska delta i hennes sagor och hålla på och vara med i barnens? Därför har hon stulit delar av deras namn så att hon därigenom kan få makt över dem och tvinga dem att göra som hon vill.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Hm, Pomperipossa vill att sagofigurerna ska delta i hennes sagor och hålla på och vara med i barnens? Därför har hon stulit delar av deras namn så att hon därigenom kan få makt över dem och tvinga dem att göra som hon vill.
Yes! Vi har ett motiv! Bra fluff!
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Tror att Drottning Flamingo skall fråga barnen om de har någon aning om varför bokstäverna bildar ordet GROTTAN.
Inte säker på att sockerstinna barn tänker på att bilda ord av bokstäver som tydligt ser ut att användas till något annat (att fylla ut namnen)


Ett tips från ett 5 eller 6 års kalas som jag hade som de nu 14 åringarna pratar fortfarande om var att skatten försvarades av ett grönt monster vars ända svaghet var grädde.

Pappa = jag var klädd i gröna regnkläder och mask försvarade godiskistan. En hög med små papptallrikar med grädde på som de fick kasta på mig stod uppradade.
En halv minut medan barnen undrade om de verkligen fick det .....med stora ögon
Hustrun kastade första tallriken för att visa att man fick.....ännu STÖRRE ÖGON...
Sedan började kastandet.......
Det tyckte det var skitroligt.....

Bara ett tips.....till en annan gång. Din historia är underbart gjord...."tumme upp"
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Tror att Drottning Flamingo skall fråga barnen om de har någon aning om varför bokstäverna bildar ordet GROTTAN.
Inte säker på att sockerstinna barn tänker på att bilda ord av bokstäver som tydligt ser ut att användas till något annat (att fylla ut namnen)


Ett tips från ett 5 eller 6 års kalas som jag hade som de nu 14 åringarna pratar fortfarande om var att skatten försvarades av ett grönt monster vars ända svaghet var grädde.

Pappa = jag var klädd i gröna regnkläder och mask försvarade godiskistan. En hög med små papptallrikar med grädde på som de fick kasta på mig stod uppradade.
En halv minut medan barnen undrade om de verkligen fick det .....med stora ögon
Hustrun kastade första tallriken för att visa att man fick.....ännu STÖRRE ÖGON...
Sedan började kastandet.......
Det tyckte det var skitroligt.....

Bara ett tips.....till en annan gång. Din historia är underbart gjord...."tumme upp"
Bra grej med gräddmonstret! Verkar väldigt kul!

Appap Sanoj är förberedd på att guida ganska hårt. Jag har övat in dramatiska flämtningar i samband med att jag uppmärksammar dem på nästa steg.

Exempel
”Ja, där är ju Hermione, men… *flämt* DET SAKNAS EN BOKSTAV!”
”Ja, titta nu är alla bokstäverna på plats, skönt, men vänta lite nu… *flämt* DE BILDAR ETT ORD!”
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Har du tillgång till fler statister? Har gjort något dussin liknande till mina kids, har varit uppskattat med någon som kan vara antagonist :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Har du tillgång till fler statister? Har gjort något dussin liknande till mina kids, har varit uppskattat med någon som kan vara antagonist :)
Just det! En mamma frågade lite försiktigt om vi ville ha hjälp och om hon skulle klä ut sig. Kanske att hon får rollen som en avlägset skrattande Pomperipossa. Eller har du en annan idé?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Just det! En mamma frågade lite försiktigt om vi ville ha hjälp och om hon skulle klä ut sig. Kanske att hon får rollen som en avlägset skrattande Pomperipossa. Eller har du en annan idé?
Jag är av uppfattningen att något bör vara lite läskigt/spännande. Det ska såklart inte vara ett dussin vettskrämda gråtande barn som kommer ut ur äventyret men iaf lite spänning. Kanske en stalker-Possa som lurar i buskarna och som ni måste akta er för genom att smyga och distrahera? Kanske en häxa i grottan som är läskig men kan besegras med skratt och sång? Eller gåtgissning? Jag kastar ut förslag bara. :)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Tänk att få vara liten igen och ge sig ut på äventyr mot hemska trollpackor. Lösa mysterier och få skatter....
Allt planerat och styrt av en lekledare.

Hmm.........
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag är av uppfattningen att något bör vara lite läskigt/spännande. Det ska såklart inte vara ett dussin vettskrämda gråtande barn som kommer ut ur äventyret men iaf lite spänning. Kanske en stalker-Possa som lurar i buskarna och som ni måste akta er för genom att smyga och distrahera? Kanske en häxa i grottan som är läskig men kan besegras med skratt och sång? Eller gåtgissning? Jag kastar ut förslag bara. :)
Riktigt bra! Jag har fått med mig mamman på att vara Pomperipossa. Idén att hon bor i grottan är så himla bra! Det knyter ihop berättelsen och blir en bra final!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Damn, missade deadlinen. Men lycka till Appap Sanoj!
 
Top