Nekromanti snabbtitt i min förvirrade hjärna

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Tjo!

Jag heter Torbjörn Lindblad, men kallas av allt och alla för Tobbe. Jag är en glad och trevlig 77'a som tycker om att...äsch, nu börjar det låta som en dålig kontakt-annons juh!
I vilket fall som helst, jag är en nästintill fanatisk roll- och figurspelare, och jag har pysslat med detta sedan 86 ungefär. Till vardags är jag en såndäringa odräglig student som huserar på Göteborgs universitet. Där läser jag för tillfället Religion, men jag har även ett par år av historie-studier och lite annat smått och gott bakom mig.

Jag spelar helst Eon, Neotech, D&D och gamla hederliga Mutant 2. Vampire och dylika svarta, svåra spel har jag lagt på hyllan till omvärldens stora förvåning - jag ser ju trots allt ut som en personifiering av arketypen Vampajjer-lajvare (yep, jag och flickvännen skrev artikeln :gremsmile:. Men, men...man ska inte vara alltför förutsägbar :)

Nåväl, det var väl ungefär vad jag hade att pladdra om för den här gången. Den som har lust för det kan ju kasta ett mäjl eller två i min riktning. Adressen är: Krellg@home.se

/Tobbelobbe
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tobbe

Artikeln om Arketyper var skitkul. Jag garvade som fasiken när jag läste den.
Bara så du vet.

Only dead fish float with the stream.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Tobbe

Tackar så mycket! *bockar och bugar* Det känns trevligt att artikeln uppskattades - vi hade iaf jäkligt skoj när vi skrev den :)

Det som är mest skrämmande är att dessa arketyper skramlade vi fram från den närmaste bekantskapskretsen - det säger en del om vad det är för folk man umgås med (och är själv, för den delen :)
Men, för att citera en kompis: "Vi är ju rollspelare, och som sådana så är vi ju trots allt creme-de-la-creme av de socialt missanpassade!" ;-)

/Tobbelobbe - socialt missanpassad, och stolt över det! :)
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Tobbe JAG VILL HA MER!

Tobbe!

Kan du och Stina peta ihop ytterligare en bejublad artikel i samma anda?

Finns det förslag på bra ämnen att ta upp. Vi har ju betat av flickvänners syn på hobbyn, ett "testa dig själv" samt arkityper.

Finns det fler förslag?

Hur manisk man kan bli?

Konstiga saker ANDRA rollspelare har gjort.

Jag har några exempel på detta... Bla hade jag en kopis som ringde mig en gång och var tvungen att prata jättelänge om den fantastiska kampanj denne spelade i. Problemet är att sådant oftast inte är skoj att höra, speciellt om man själv inte har varit med. Kruxet var att killen hade lirat ett AD&D äventyr med sig själv! Han hade ett gäng äventyrare och slog tärning om dessa skulle gå till den högra dörren eller ned för trapopan osv... Hur patetiskt kan det egentligen bli? Jag menar, spela rollspel med sig själv?

En annan kompis hade längdhoppstävling och andra tävlingar med sina rollspersoner. Han slog helt enkelt fram ett gäng rollpersoner och slog tärningar för att se hur långt dessa kunde hoppa. Visst är livet härligt!

Vad tror du Tobbe?



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Tobbe JAG VILL HA MER!

Låter som en bra idé, som definitivt är värd att spinna vidare på - jag har nog en och annan episod på lager för att bevisa att rollspelare innerst inne lider av en grov spel-perversion ;-))

Frågan är bara när jag kan plita ihop nåt. Just nu svettas jag hinkvis över min c-uppsats i religion. Den måste vara klar i början av januari...*svettas lite mer och gnyr förskräckt*

/Tobbelobbe
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Måste bara fråga, Enbart Tobbe nehöver läsa

Tjo!
Vad är det för uppsats du skriver? Vilken religion behandlar du? Undrar bara eftersom jag själv varit väldigt intresserade av religioner och då mest Neopaganistiska sådana.


Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Häxor för hela slanten

Jag skriver om Wicca, närmare bestämt Gardneriansk och Alexandrisk wicca. Det ska bli en historisk översyn, och en noggrannare undersökning av de stundtals ganska maffiga historiska anspråk som både Alex Sanders och Gerald Gardner hade.
Tänk sen om jag bara hade börjat med skrivandet i tid...*svettas ut lite mer ångest* ;-)

/Tobbelobbe
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Wicca

Skitkul, jag skrev ett specialarbete om Wicca på gymnasiet...

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Artikelförslag (plus lätt början)

Du vet att du har spelat för mycket rollspel när...

...du undrar vad hjälten i Die Hard har för färdighetsvärde i Pistol.
...när du avfärdar en politisk diskussion genom att utgå från medeltida feodalism
...när du tycker att det är helkul att läsa en bok full av förkortningar
...när det enda som fyller din hjärna när Obi-Wan Kenobi fyller bioduken är "andra levelns Jedi Knight med lightsaber +2".
...när svengelska är acceptabelt.
...när din svenskalärare aldrig ens hört talas om boken du läser, eller ens författaren.
...när du recenserar en engelsk fantasyroman på en svenskalektion.
...när värken "dagen efter" inte är bakfylla, utan nackspärr efter att ha böjt sig en hel kväll över en liten Warhammergubbe med den finaste penseln och de grövsta svordomarna.
...när ovanstående kväll är en bra definition på en helkväll.
...när du kan rätta din historialärare på historiska smådetaljer som dräkt- och rustningsbruk, men missar de stora händelserna som vilken kung som krigade var.
...när Tolkien är större än Britney Spears.

...nån som orkar fortsätta? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Wicca

Jodå, det är görskoj. Däremot är det svårt som attans - många av de tunga namnen inom wicca är förbaskat bra lögnare alternativt lider av en tämligen förvirrad verklighetsuppfattning, och de stundtals förvirrade idéer de har försöker de få att verka vetenskapligt korrekta. Framförallt så är detta ett problem när man tittar på den historiska biten. Den ena teorin är vildare än den andra, och alla presenteras som vetenskapligt bevisad sanning... Det blir extra svårt när de tenderar att strunta i att ange sina källor.

Men visst är det ett skoj ämne att skriva om, men det är ett av de svåraste ämnen jag nånsin varit med om :)

/Tobbe
 
Top