Snabbt vektor-skissverktyg?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Okej, nästa grej i serien "krank letar mjukvara som nog inte finns"…

Jag gillar Illustrator. Det är ett vektorritarprogram med en massa trevliga funktioner. Jag gillar att jobba objektorienterat med grafik. Men det är också bloatat så in åt helsike, det tar lång tid att starta och det tar tid och är jobbigt att dela med sig av det man skapat. Det är inte riktigt gjort som skissverktyg.

Jag gillar Google Canvas. Det är online, det går väldigt snabbt att gå till sidan och starta en ny bild och bara skissa fram något. Det är också lätt att dela med sig. Men det är vad jag vet inte vektorbaserat eller objektorienterat, och det är lite för begränsat för mig. Jag saknar framför allt ett textverktyg. Det hade inte skadat med lite former också. Dessutom blir det snabbt rörigt när man börjar få ihop ett par dussin bilder.

Jag gillar Paint. Det tar noll sekunder att starta även när man är i batterisparläge, det har enkla ritverktyg inklusive text. Mina elever har roligt åt mig, men Paint är det skissverktyg jag överlägset oftast använder. Men det är inte online, det är drygt att dela med sig av sina skapelser, och det är verkligen inte vektorbaserat.

Jag tror att ni ser vartåt jag är på väg.

Saker programmet absolut ska ha:
  • Vektorgrafik
  • Textverktyg
  • Frihands-ritningsverktyg
  • Starta lika snabbt som Paint om det är offline, eller vara lika snabbt som Canvas on det är online. Max ett klick eller kanske två för att få en ny rit-yta, inga laddningstider.
  • Möjlighet att dela med sig av det man ritat (helst vill jag ju ha något som är online och som skapar en unik URL för varje bild man skapar, och att man bara kan dela med sig av URL:en rakt av utan att folk får redigeringsrättigheter).
  • Enkel navigering. Jag föredrar Ctrl+scrollhjul för att zooma och hålla ner mellanslag för att panorera, men kan lära mig andra kombos så länge det går smidigt.
Bra-att-ha men inte måste:
  • Andra vektorverktyg,
    • alignment
    • distribution
    • boolska operationer
    • färdiga former (fyrkanter, cirklar, pilar)
    • pen tool, möjlighet att redigera former genom att dra i punkter
  • Oändlig rityta, alltså ingen begränsad artboard
  • Lager?
  • Open source / self-hosting eller åtminstone någon form av indikation på att det inte kommer att stängas ner om en månad när företaget köps upp av google och läggs ner.
  • Integration med Google Drive
Det här är något jag verkligen skulle ha användning för både i jobbet (att kunna skissa saker snabbt är guld i klassrummet) och hobbymässigt (skisser av layouter, rollformulär, logotyper…). Och det snabba skissandet är nog det jag ännu inte lyckats överföra på ett bra sätt från papper och penna IRL till den digitala rymden.

Jag skulle såklart kunna fippla ihop något själv, med något slags enkel hosting och med SVG-formatet som grund. Men det har jag inte tid med… Så helst vill jag hitta något som redan är färdigt och moget, så att säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Några jag kollat på:
  • Vectr: Trevligt, ganska snabbt onlinevertyg. Lite för mycket reklamrutor.
  • Boxy-SVG: Bra på många sätt, antagligen bäst hittills, men ingen gratisversion som låter mig spara i molnet och ingen sharing. Känns bara som tidsfråga innan de gör att man inte kan spara alls utan att betala.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag har aldrig hittat något som jag tycker kan mäta sig med illustrator men du kan ju testa att vektorisera en skiss som du ritat analogt. Tror Adobe har någon telefon-app som folk säger ska vara oväntat bra.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
https://graphite.rs/ passar in på de mesta av både önskemål och krav, det som saknas från listan verkar vara
  • Ingen inbyggd delning eller google-drive integration. Sparar och öppnar enbart filer lokalt.
  • Distribution-verktyg, men har align
  • Boolska operationer
  • Färdiga symboler utöver cirklar och n-hörningar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
https://graphite.rs/ passar in på de mesta av både önskemål och krav, det som saknas från listan verkar vara
  • Ingen inbyggd delning eller google-drive integration. Sparar och öppnar enbart filer lokalt.
  • Distribution-verktyg, men har align
  • Boolska operationer
  • Färdiga symboler utöver cirklar och n-hörningar
Ser om inte annat väldigt lovande ut!

Just nu är gränssnittet väldigt cluttered men jag ser att de har "Panel options" som "coming soon" och jag antar att det betyder att man kommer att kunna typ gömma saker man inte har användning för, och kanske låta verktygspanelen uppta två kolumner istället för att ha en inkonsekvent scrollbar som får gränssnittet satt hoppa runt.

Om inte annat gillar jag deras node graph-tänk; jag vet inte om Graphite kommer att bli mitt snabbskissverktyg men när det mognar lite tror jag att det kan bli given del av min verktygslåda. Jag är en sucker för non-destructive workflows!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Okej, jag har en potentat: Canva. Det finns som ni ser betalvarianter, men de lägger inte till speciellt mycket jag bryr mig om. Jag lär inte komma över 5gb nån gång snart liksom.

Och med den här url:en kan jag automatiskt skapa en ny "whiteboard", vilket är vad man vill välja om man vill ha en oändlig rityta.
  • Vektorgrafik JA
  • Textverktyg JA
  • Frihands-ritningsverktyg JA
  • Starta lika snabbt som Paint om det är offline, eller vara lika snabbt som Canvas on det är online. JA
  • Möjlighet att dela med sig. JA
  • Enkel navigering. JA

  • Andra vektorverktyg,
    • alignment JA
    • distribution JA
    • boolska operationer NEJ
    • färdiga former (fyrkanter, cirklar, pilar) JA
    • pen tool, möjlighet att redigera former genom att dra i punkter NEJ, överlag är det typ bara att glömma att redigera saker man ritat.
  • Oändlig rityta, alltså ingen begränsad artboard JA
  • Lager? NJAE, de har en "layers panel" men den visar bara alla objekt och man kan ändra ordning på dem men det är inte lager i traditionell mening.
  • Open source / self-hosting eller åtminstone någon form av indikation på att det inte kommer att stängas ner om en månad när företaget köps upp av google och läggs ner. NJAE eller ja, jag tror att de funnits sedan 2012 iaf. Oklart hur länge verktyget funnits och funkat. Det finns en app, men den är rätt kass – det är inte en native app, utan verkar mest vara en chromium-wrapper kring hemsidan. Den funkar inte offline överhuvudtaget, så jag ser inte riktigt poängen.
  • Integration med Google Drive NEJ
Jag är också inte helt överens med att man bara får exportera SVG-filer om man pröjsar. Jag betalar inte 120 dollar per år för SVG-stöd. Men PDF-export finns, och man verkar få vektorformat då så… Det är nog rätt lugnt.

Det finns lite för få keyboard shortcuts, verkar det som – jag hade velat ha en som gick direkt till frihands-ritarverktyget.

Men ja, preliminärt tror jag att det här är det minst dåliga alternativet jag hittat (och good enough, tror jag, för att jag inte ska känna mig tvungen att bygga något eget).
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Också: Method Draw.
  • Vektorgrafik JA, en fork av SVG-edit
  • Textverktyg JA
  • Frihands-ritningsverktyg JA
  • Starta lika snabbt som Paint om det är offline, eller vara lika snabbt som Canvas on det är online. JA
  • Möjlighet att dela med sig. NEJ, om man inte manuellt laddar ner bilden och laddar upp den någonstans typ
  • Enkel navigering. JA

  • Andra vektorverktyg,
    • alignment JA
    • distribution NEJ
    • boolska operationer NEJ
    • färdiga former (fyrkanter, cirklar, pilar) JA
    • pen tool, möjlighet att redigera former genom att dra i punkter JA
  • Oändlig rityta, alltså ingen begränsad artboard NEJ
  • Lager? NEJ
  • Open source / self-hosting eller åtminstone någon form av indikation på att det inte kommer att stängas ner om en månad när företaget köps upp av google och läggs ner. JA, har öppen källkod och finns på GitHub.
  • Integration med Google Drive NEJ
Så… Mindre kraftfullt på vissa punkter (delning, kollaboration), mer kraftfullt på andra (redigera dragna linjer).

Just nu tänker jag lite "Method i klassrummet, Canva om jag ska samarbeta / skissa upp en design med kamrater".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
https://inkscape.org/ är det enda jag känner till som liknar kravspecen.
Instämmer. Den är bra, fri och open source. Jag använder den mycket.

Bra plus med den är att man också kan köra den via kommandoargument, så, tex, om man har en shitload filer i ett format som man vill konvertera till ett annat så är det bara att göra en batchfil, dra igång den och köra över natten.
 
Top