Nekromanti Snabbt humoristiskt orch-spel

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Jag har funderingar på att konstruera ett snabbt och humoristiskt spel där man spelar Orcher. Snabbt i den bemärkelsen att det ska vara snabbt att lära, snabbt att skapa karaktärer och snabba regler. Min målsättning är även att SL-rollen ska växla mellan olika personer, då är det en extra stor fördel med ett snabblärt system och värld (spelet max 30 sidor) som alla har lätt att lära. Det humoristiska i spelet ska inte vara saker i stil med tecknade filmer (Toons, mm) eller att man spelar totalt bisarra saker (som att man spelar en läskburk). Det roliga ska i stället vara att man spelar riktigt elaka, fega och usla varelser, som kan tänka sig att slå ihjäl de andra karaktärerna när skatten väl är funnen. Detta kommer medföra ganska hög omsättning på spelarkaraktärer, då är det bra med snabbskapade karaktärer.
För att ändå möjliggöra att spelarnas orcher blir mäktiga, hade jag tänkt mig ett ranksystem, där nyskapade karaktärer startar på rank 10 (springpojke) och orchhövdingen har rank 1 (hövding). Man stiger i rank genom spelande (t ex slå ihjäl sin befälhavare), och inte genom poängsamlande. Ju högre rank man har när man dör, desto mer poäng får man när man skapar sin nästa karaktär för.
För att göra spelet lite mer varierat, hade jag tänkt mig att rucka på den gängse (min) bilden av hur orcher är. T ex ska de även kunna bli utmärkta på att spela flöjt, eller en kunnig historiker.
Jag hade inte tänkt mig någon utförligare beskrivning av världen, därför är det utmärkt med en fantasyvärld som de flesta förhoppningsvis har erfarenhet ifrån. Det gör att de olika SLarna får använda sin fantasi och skapa världen efterhand. Olika tips och idéer ska jag dock presentera. Och förstås beskrivningar av en del varelser, orcher av olika rank, osv. Detta gör även att sidantalet går att hålla ner betydligt, vilket medför att det går snabbare att lära.
Exakt när SL-växlande skall ske har jag inte bestämt än. Kanske när en karaktär dör, tar dess spelare över som SL. Eller när ett äventyr/uppdrag är över, tar en ny SL vid. Att byta SL regelbundet kan ha flera fördelar:
1. Den som brukar vara SL (jag) får möjlighet att spela
2. Det blir betydligt större variation på äventyr, beskrivningar, mm.
3. Det blir större gemenskap, en känsla av att vi har skapat världen tillsammans.
Det kommer givetvis att medföra vissa nackdelar också, t ex att ovana SL kan ha svårt att hitta på äventyr. Jag ska därför erbjuda extra många tips för äventyrskapande, dessa tips ska vara koncisa och lätt att används.
Alla utvecklingspoäng (t ex erfarenhetspoäng) fås genom att göra fula saker, sist följer en exempel-lista.
Om det redan finns något liknande spel så varna mig, jag har ingen lust att utveckla något som redan finns! Vad tror ni annars?

Poängen nedan bör ses som rekommendationer till SL, poängen kan alltså variera efter omständigheter. För att döda en medspelare eller annan person som karaktären känner bör det finnas motiv. De kan vara enkla som att komma ett visst föremål eller hämnas en förolämpning.
Poäng
_ Övrigt
_ _ Lyckas med uppdrag _ 250
_ _ Slippa uppdrag _ 150
_ _ Uppnå mål...
_ _ _ Finns i denna tabell _ x2 +100
_ _ _ Finns ej i tabellen _ 250
_ _ Gå upp i rank _ 100x(11-[RANK])
_ _ Gå ner i rank (händer sällan) _ -150x(11-[RANK])
_ Våld
_ _ Fånga/Döda...
_ _ _ Medspelare _ 500 + 100 x [OFFERS RANK - MÖRDARES RANK]
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 350
_ _ _ _ Samma rank _ 175
_ _ _ _ Lägre rank _ 35
_ _ _ Människa, Alv, Dvärg (och andra "Goda") _ 200
_ _ _ Annan varelse _ 100
_ _ _ Djur (fånga gäller ej) _ 25
_ _ _ Fånga, sen tortera _ x1,25
_ _ _ Fånga, sen döda _ x1,25
_ _ _ Fånga, sen tortera, sen döda _ x1,5
_ _ _ Utan att bli skadad _ x1.5
_ _ _ Ensam _ x2
_ _ Pryla...
_ _ _ Medspelare _ 200
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 150
_ _ _ _ Samma rank _ 75
_ _ _ _ Lägre rank _ 15
_ _ _ Utan att bli skadad _ x1.5
_ _ _ Ensam _ x2
_ Föremål...
_ _ Värde _ [VÄRDE]
_ _ Skaffa...
_ _ _ Magiskt vapen _ 250
_ _ _ Annat magiskt föremål _ 100
_ _ _ Bra bostad _ 100
_ _ _ Annat statushöjande _ 1-200
_ _ Förstöra / kasta för...
_ _ _ Medspelare _ x5
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ x3
_ _ _ _ Samma rank _ x2
_ _ _ _ Lägre rank _ x1
_ _ Skövla (förstöra för ickeorch) _ 1-500
_ _ Stjäla ifrån...
_ _ _ Medspelare _ x10
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ x6
_ _ _ _ Samma rank _ x4
_ _ _ _ Lägre rank _ x2
_ _ Hitta (stjäla av ickeorch) _ x1
_ Ljuga / bedra...
_ _ Skryta _ 5
_ _ Snacka skit om...
_ _ _ Medspelare _ 10
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 10
_ _ _ _ Samma rank _ 5
_ _ _ _ Lägre rank _ 1
_ _ _ Grov förolämpning (med iaf viss sanning) _ x3
_ _ _ I personens närvaro _ x5
_ _ _ Lura någon att göra något dumt...
_ _ _ Medspelare _ 50
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 30
_ _ _ _ Samma rank _ 15
_ _ _ _ Lägre rank _ 3
_ _ Bryta löfte, bedra medspelare på andel, etc _ 50
_ Sex...
_ _ Med ovillig...
_ _ _ Första gången _ 30
_ _ _ Därefter _ 15
_ _ Med villig...
_ _ _ Första gången _ 15
_ _ _ Därefter _ 5
_ _ Med flickvän, etc _ x0,5
_ _ Otrogen _ x2
_ _ Bedrar...
_ _ _ Medspelare _ x10
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ x5
_ _ _ _ Samma rank _ x2
_ _ _ _ Lägre rank _ x1 (ingen mod)
_ _ Skaffar flickvän _ 50 x [ANTALET FLICKVÄNNER]
_ Njutning
_ _ Lata sig _ 10
_ _ Gott käk, god röka _ 20
_ _ Berusning...
_ _ _ Salongsberusad _ 10
_ _ _ Aspackad _ 25
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Tja, för det första är jag nog ganska tveksam till det där med att få poäng för godtyckliga mord och våldtäkter.

Men bortsett från nyss nämnda missdåd samt idén med spelledarrotation verkar det till stora delar vara en fantasyvariant av Paranoia. Alla som spelat detta rollspel känner omedelbart igen sig när de hör talas om "riktigt elaka, fega och usla varelser"(i Paranoia spelar man visserligen människor, men alla vet väl hur sådana är), "ganska hög omsättning på spelarkaraktärer"(fast ibland överlever vissa ett helt äventyr) och att det är viktigt att stiga i "ett ranksystem"(ultraviolett säkerhetsnivå sopar mattan med det mesta).

Jag tycker mig ändå se lite problem i orch-konceptet (det kan i och för sig bero på att jag är helt förblindad av Paranoia, men.../images/icons/crazy.gif).
*Om man får så mycket poäng för att döda medspelare, vad hindrar gruppen från att slakta sig själv innan man ens satt foten i drakgrottan? Tro mig, de flesta spelgrupper blir överlyckliga om de får en chans att slå ihjäl varandras karaktärer och behöver inte mycket motivation!
*Det här med karaktärsskapande blir en balansgång. Om den är för enkel kan man inte få någon variation alls, om den är för komplicerad blir det ett evinnerligt karaktärsskapande hit och dit. Dessutom är det bra om spelarna i alla fall blir lite fästa vid sina figurer, då rollspelar de feghet bättre. (Paranoia löser detta på ett intressant sätt: alla rollpersoner har kloner som automatiskt ersätter de döda. Gratis extraliv - tills man får slut på kloner...)
* Om man ska dra det hela till sin spets: om nu rollpersonerna är så fega och elaka, varför ger sig de alls ut på äventyr? Är det för att hövdingen säger åt dem (och hotar att ha ihjäl dem om de vägrar)? I sådana fall, gäller det även för ersättningsrollpersoner? Och vad hindrar dem från att gå sina egna vägar när de kommit ut ur hövdingens maktområde?

Trots all denna negativa kritik är jag inte helt negativ och kritisk till orch-projektet. Även om idén med spelare som motarbetar varandra inte är ny är den fortfarande kul. Paranoia blev ju aldrig så stort som det förtjänade, förresten.../images/icons/smile.gif

Ridijeck
Trust the Computer! The Computer is your friend!





(vad katten gör jag uppe så här sent?)
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Okej, du har rätt att jag borde stryka sex/ofrivillig. Mord däremot, tror jag dock bör vara kvar, möjlig bör det krävas någon form av motivation, och kanske poängen bör justeras (även för andra saker).
Om du har rätt att det inte kommer fungerar att medspelare slår ihjäl varandra, faller nog hela iden. Själva tanken var just att låta spelarna blåsa varandra och sticka kniven i ryggen på sin "vän" när han är som mest sårbar. De enda anledningarna till att inte göra det är att man riskerar en strid man kan förlora, och blir svagare för den yttre fienden.
Det rent regeltekniska vid karaktärskapandet blir nog inget större problem (se inlägg: färdighets-system (orch)). Däremot kan det bli svårt att få en unik känsla för varje karaktär - personlighet och andra egenheter.
Anledningen till att orcherna håller sig till orchstammen är att utanför den har de ännu svårare att överleva. Och det är också i stammen det finns orchhonor.
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Angående Mål

Ni kanske la märke till Uppnå Mål i poängtabellen. I vilket fall som helst fick jag en ide från brädspelet Risk, där man kan få uppdrag i stil med utplåna spelaren till vänster eller erövra hela Europa. Jag tänkte att spelarena får vars ett mål som bara de och SL känner till (exakt vilka mål som skall finnas vet jag ej än). När en person uppnår sitt Mål, får han poäng och alla får nya mål.
Frågor?, Vad tror ni?
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
>>Om inte annat så blir rollspelsmotståndarna överförtjusta. Nu kan de ju praktiskt jämföra poängen man får för att mörda och våldta i rollspel...<<

Ja visst är det utmärkt! Skulle de ta upp mitt spel till diskussion skulle jag känna mig mycket nöjd.

>>Sa du att det skulle vara ett roligt spel?<<

Du och jag har antagligen inte samma sorts humor.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Angående Mål

Haha! Jag har sett det! Paranoia! Paranoia!

(Ursäkta. Jag får sådana utbrott ibland.)

Iallafall, det är en sak som också finns i Paranoia: hemliga uppdrag. Fast där är de i första hand knutna till de hemliga sällskap rollpersonerna är medlemmar i.

Ridijeck
(känner sig som en glädjedödare med allt sitt "det där har jag sett i Paranoia")
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Re: Angående Mål

Ok. Jag har hört talas om Paranoia innan, men aldrig varken spelate det eller läst det. Kanske vore något att slå en titt på. Finns det att få tag i? Det var väl West End Games? Som har kursat?
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Om Paranoia

[color:blue]*** Detta inlägg är att betrakta som blå säkerhetsnivå. Om du som läser detta är av grön säkerhetsnivå eller lägre, kontakta närmaste avrättningscentral omedelbart. Tack för ert samarbete. Ha en trevlig dag. ***

Japp, Paranoia gavs ut av salig West End Games, och bästa sättet att få tag på den är nog genom de vanliga kanalerna för begagnat rollspelsmaterial (fråga inte mig vilka dessa kanaler är, det vet andra mycket mer om). Så vitt jag vet finns det en första, andra och femte upplaga av spelet.

Det enda jag vet om första upplagan är att den borde finnas - det är få spel vars första utgåva kallas "second edition".

Andra utgåvan är den stora. Det finns en hel det supplement till denna, men jag tror att det kan vara ganska svårt att få tag på grundreglerna och de mer populära supplementen.

Femte utgåvan är den enda jag har direkt erfarenhet av. Reglerna skiljer sig tydligen en del från andra utgåvan, och enligt vissa är femte också sämre än andra. Själv kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig spelat andra. Det är dock den version som jag tror kan vara enklast att få tag på.

*** Datorn är din vän! ***
</font color=blue>
Rid-I-JCK
Lojal Medborgare
 
Top