Nekromanti Snabbregel fråga, vad har jag missuppfattat??

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Är det möjligt att göra en 5-foot step och lägga en spell inom samma runda samt inte dra på sig en AO.

Till exempel: En fighter och mage är involverade i närstrid på battlegrinden. Kan då magen ta en 5-foot step bakåt och lägga en spell utan att att dra på sig en AO och inte behöva slå Concentration test?

Det borde ju rimligtviss inte stämma eller? Diskussion dök upp på ett spelmöte och enligt våran tolkning så är det möjligt. Har vi verkligen tolkat rätt??

//Flurtis som är undrande.
 
Till exempel: En fighter och mage är involverade i närstrid på battlegrinden. Kan då magen ta en 5-foot step bakåt och lägga en spell utan att att dra på sig en AO och inte behöva slå Concentration test?

Det är en helt ok möjlighet.

Det funkar enligt reglerna, förutsatt att man med 5fotsteget kommer utanför threat range men det menade du förstås.
 
Japp, Bombu har rätt, men också unde förutsättning att trollisen kan/får göra ett femfotsteg. Det får inte vara för svår terräng etc.
 
Fast är det inte så att five-foot step alltid utförs som sista handling, efter andra handlingar (move/standard)?
 
Nejdå enligt reglerna så står det följande:

"You can take a 5-foot step before, during, or after your other actions in the round."

Vidare så står det att:
"You can only take a 5-foot step if your movement isn’t hampered by difficult terrain or darkness. Any creature with a speed of 5 feet or less can’t take a 5-foot step, since moving even 5 feet requires a move action for such a slow creature.

You may not take a 5-foot step using a form of movement for which you do not have a listed speed"


Så det är helt rätt att ta en 5'-step för att gå ur threat arean för att sedan lägga en spell utan att dra en AoO (härlig språkblandning :gremsmile: )
 
Visst är det så att man kan: Attack, Move, 5 foot.
Men inte: Attack, 5 foot, Move?

För visst får man inte ta en move action om man har 5-foot:at innan? Men man kan göra sin standard move och sen 5-foota:a?

Min hjärna säger detta till mig.
 
lasergreger said:
Visst är det så att man kan: Attack, Move, 5 foot. […] Men man kan göra sin standard move och sen 5-foota:a?
Nix pix!

The Hypertext d20 SRD said:
You can move 5 feet in any round when you don’t perform any other kind of movement. Taking this 5-foot step never provokes an attack of opportunity. You can’t take more than one 5-foot step in a round, and you can’t take a 5-foot step in the same round when you move any distance.
 
Korrekt, jag blandade ihop det med move-action (om Move så ej 5ft).

Mer info finns här: http://www.d20srd.org/srd/combat/actionsInCombat.htm#take5FootStep

Det intressanta här är kolumnen till höger, not 1, som säger "Regardless of the action, if you move out of a threatened square, you usually provoke an attack of opportunity."

Poängen där kan tolkas vara att bara välja handlingen 5-foot step provocerar inte fram en AoO, men själva förflyttningen gör det.
 
Fast det står även »Taking this 5-foot step never provokes an attack of opportunity« (min fetstil).
 
Okej, då tappar concentration och combat-casting värde rätt så hårt med andra ord.

grejen är ju att ett femfotsteg är ganska kort och det är inte alls säkert att man kommer från alla threatened areas genom att göra det

Tänk large creatures med 10' range, eller stångvapen med range.

eller framför allt om man har hamnat mellan två arga fiender som gör att en femfotsreträtt bara räddar en från den ena fienden, då är concentration och combat casting väldigt väldigt bra.

Men som du mycket riktigt visar om man slåss emot en ensam fighter utan range där man kan manuvrera ganska fritt då är 5fotsteg en bra teknik.
 
Ibland vill man även kasta besvärjelser med en casting time på en full round action, och då kan det ju hända att folk klampar in och slår på en medan man håller på. Då är det också bra med Concentration.

/Kalle
 
Ibland vill man även kasta besvärjelser med en casting time på en full round action, och då kan det ju hända att folk klampar in och slår på en medan man håller på. Då är det också bra med Concentration.

Indeed....

håller helt med :gremlaugh:

så gott folk, när eran level 3 sorcerer lägger sin mäktiga summon monster I.

då tar det en hel djv...llla runda... och om de tre hill giants kommer nära så gäller det att ha sin combat casting och maxad concentration, så han inte får några onödiga attacks of opportunity...

det är ju så onödigt att dra på sig ..... :zeppelinare: extra hp i skada...

:gremgrin:

Bombu flummar runt och är inte så seriös
 
Back
Top