Snabbkurs i spelets regelmekanik

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Mina syskonbarn vill spela Handbok för superhjältar - Rollspelet och deras pappa, alltså min bror, har utsett mig till spelledare. Problemet är att jag inte har spelet och har snålt att tid med att läsa så nu behöver jag en snabbkurs i spelet regelmekanik. Någon som kan ge mig en sådan? Superkrafter tänker jag att jag kan snabbläsa ur syskonbarnens regelbok när de kommer hit. Små äventyr har jag hittat på Daniel " @Äventyr " Lehtos hemsida så den delen är under kontroll.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Om du har tillgång till kraftkorten, låt barnen dra sina krafter och fokusera se på dem. Mina barn är yngre, men när jag spelat har det bara varit krafterna som de velat lösa problem med. Färdigheter, grundegenskaper, etc., har fått dem att börja zona ut. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tyvärr inte. Barnen har regelboken. Det är allt.
I så fall, kör grundegenskaper och krafter, men hoppa över färdigheter. Det är i grund och botten ett relativt enkelt spel, med små T6-pölar där du behöver få minst en framgång. (Minns inte exakt, men jag tror det är 5+ som gäller.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En cool grej är att rollpersoner har saker de måste göra. Typ, städa hemma, gå ut med hunden, får inte gå ut efter 22, ta hand om lillebror. Det skapar lite roliga och lättigenkännliga krav på dessa superhjältar. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Det finns 8 grundegenskaper som kan graderas 1 till 5 (man för delar 24 p på dessa så medel är 3).

En handling innebär i grunden att slå 3T6, varje tärning som visar lägre eller lika med värdet på den egenskap som prövas är lyckad. (Exempelvis ett slag på 2, 3 och 4 mot Kunskap 3 ger två lyckade). Svårighetsgrad i hur många lyckade som krävs går från 1-4.

Färdigheter går från +1 till +3 och ger alltså extra tärningar att slå när färdigheten är tillämplig. Slagen i sig går fortfarande mot en egenskap enligt ovan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Låter väldigt likt Sagospelet rymd fast med T6:or i stället för T10:or.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Superkrafterna har också tre steg. Exempelvis kan du ha Läsa tankar 1-3. Nivå 3 är bättre än nivå 1.

Super krafter kostar olika många hjäktepoäng att aktivera. Ibland kan kostnaderna variera beroende på vilken nivå de aktiveras på.

Varje spelare börjar med 5 hjätepoäng. De kan även användas till omslag etc.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Superkrafterna kommer i tre grupper: lätta, medelsvår och svåra. Men det har ingen effekt i spel, bara på hur många hjältepoäng de kostar att lära sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag skulle rekommendera att spela med de färdiga RPna (snyggt illustrerade och finns att hämta ner på hemsidan) och så lägga tid på att laborera med de olika tabellerna på s. 29-34 och 40-46 för bakgrund, plikter 9ch förutsättningar om ni vill ha lite RP-skapande (eller bara hoppa över det, går och så fint, kanske bara slå för plikt).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Konflikter, som strid, avgörs av motståndslag - flest lyckade vinner och gör tex skada på motståndarens stryktålighet. Här finns det några olika superkrafter som kan hjälpa till.
 
Top