Nekromanti Snabbkurs i Eclipse Phase?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Någon mer som är bekant med Eclipse Phase? Kanske rentav spelat det?

Jag har börjat fundera på att försöka dra ihop en grupp i höst, och spela med ett annat regelsystem som jag snickrar ihop (troligen baserat på samma grund som Rotsystem).

Det jag funderar över är det här med världskännedom. Fördelen med att nästan uteslutande spela rollspel som utspelar sig i nutid (kanske ner till 1970-tal, upp till 2020 kanske) är att spelarna redan vet vad som gäller. De vet hur tåg funkar, de vet vilka företag som är störst, vilka filmer som gått på bio, vilken butik och vilket mode som gäller. De vet hur världen funkar och de har verktygen som krävs för att lösa problem kreativt.

Samma fördel finns ju i generiska fantasyrollspel där alla vet att det är låtsas-medeltid plus alver och dvärgar och orcer och man vet ungefär vad man har att förvänta sig. En kamrat brukade spelleda Star Wars, där fanns samma fördel: Även om ens enda erfarenhet är originaltrilogin finns ändå en grundläggande känsla för ungefär vad som finns och vad man kan förvänta sig.

Eclipse Phase... not so much. Ganska olikt nutid, och inte en välspridd spelvärld.


Så jag tänkte kolla med er hur ni pitchat och förberett era spelare (eller förberett er som spelare).

Vissa saker tänkte jag försöka hålla hemliga från dag 1, till exempel

Firewall (de rekryteras i typ första eller andra äventyret), Exsurgentviruset, psikrafter, ev. Factors, antagligen det mesta kring Pandoraportarna...

Men det är ju ändå en helt sjukt rik och detaljerad spelvärld och jag vet inte hur realistiskt det är att tvinga spelare att läsa flera tjocka böcker för att ha koll inför ett kort testäventyr. Och de behöver ju ändå viss förkunskap för att ens kunna lösa äventyret. Och för den delen behöver ju jag som SL välja vad jag ska fokusera på att plugga in... Jag minns inte allt jag läst liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Just nu tänker jag dels en kort pitch motsvarande kanske ett stycke (som nämner The Fall, inre/yttre systemet, ego/morph och resleeving) och sedan en liten folder med en avkortad tidslinje, en enkel solsystemskarta och...

Jag hade tänkt lägga det här i en spoilertagg men se den gubben gick inte... Här är iaf min skiss över grejer jag tänkte ta med i foldern, som är tänkt att vara en klassisk såndär utskriven A4 med dubbelsidigt tryck och som vikts så varje sida får tre "paneler"... Lite som dendär "So You've been En Nobled"-flyern till Nobilis...

Historia
  • Titanerna
  • Hur det står till med jorden
Samhället
  • Inre systemet – hypercorps
  • Yttre systemet – anarkister, kollektivboende
  • Jovian republic – antitranshumanister
  • Ekonomi
    • Gamla ekonomin (jovian)
    • Nya ekonomin (yttre)
    • Blandekonomi (inre)
  • Företag
  • Organisationer
  • Planetboende kontra habitats
Teknologi
  • Ego / morph skillnad
  • Resleeving
  • Ego
    • Mentala egenskaper
    • Psychosurgery
    • Egocasting, farcasting
    • Forking, alfa/beta
    • Backup
  • Morph
    • Fysiska egenskaper
    • Egna tillförda fördelar
    • Uplifts, synths, robotar… baselines i minoritet
    • Cortical stack
  • Rymdfart
    • Fysiskt flygande
    • Egocasting; farcasting
  • Mesh; ecto, muse, vr, ar
Problemlösning
  • Infiltrera genom att låtsas vara någon är alltid ett alternativ.
  • Våld är alltid ett alternativ som är ganska dumt.
  • Hacking av datorsystem (och allt är datorstyrt – inkl. fordon och robotar)
  • Använda tjänster / rykte för att få tag på information/ledtrådar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Jag har spellett en kortare kampanj i Eclipse Phase förra året. Det var en hel del förarbete för att få grepp om världen och settingen, lätt den mest krävande och ambitiösa världen jag har försökt spela i, men jag tycker dock det är värt allt besvär eftersom settingen är så fantastisk och rik på möjligheter.

Jag var den enda med förkunskaper i världen så det föll mest på mig att informera de (två) andra spelarna. Vi använde oss av ett par fan-made intro-dokument jag hittat (antar att du sett dem redan?) 10 Things you should know about Eclipse Phase, Eclipse Phase Introduction for Convention Games och Player Primer. Spelarna läste även igenom några utvalda sidor i Grundboken för att få ett grundintryck av världen, men det rörde sig nog bara om 10-20 sidor totalt.

Min taktik var sedan att en gång om dagen via sms med egna ord på svenska för att det skulle bli så tydligt som möjligt fördjupa mig i ett ämne i taget så att alla skulle få grepp om just den delen av settingen. Det blev totalt 15 sådana minifördjupningar. Vill du ha dem för inspiration så säg bara till.

Sedan spenderade vi nästan två kvällar med att bara prata igenom spelvärlden och skapa rollpersoner (kanske inte så fokuserat, kunde lätt kortats ner till en kväll).

Jag höll inget direkt hemligt i förväg, vi körde med default-förutsättningen att rollpersonerna tillhör Firewall, dock som rookies. Givetvis fick de bara grundläggande info om de flesta företeelser, men jag tyckte att alla de saker du valt att hålla hemligt är ganska allmän kännedom, åtminstone att de existerar och definitivt som rykten. Ett par av dem antas väl till och med ha basunerats ut som enorma mediahändelser.

De saker som var svårast att få grepp om och som nog också var svårast att få att fungera på ett naturligt sätt i spel var;
Muses, att komma ihåg att använda dem och att spela dem.
Cornucopia machines, hur mycket de förändrar ekonomi och tillgänglighet. Jag hade nog begränsat deras tillgänglighet och även blueprints ganska kraftigt, beroende på var man befinner sig givetvis.
Rep, lära sig hur man använder tjänster och sitt nätverk.
Mesh, att man ständigt är uppkopplad och har tillgång till all info och sitt kontaktnät, det ställer till det en del, kan vara bra att på olika sätt kapa meshuppkopplingen då och då.
Forks och Forking, hur man kan kopiera sig och göra enklare lydkopior var ganska svårt att få till i spel utan att det blev förvirrat, krävs en del vana kanske, för effekterna av det är onekligen coola.
Övervakning, både med kameror och mesh-övervakning. Teoretiskt sett loggas och registreras all man gör hela tiden. Man kan komma runt detta på olika sätt, men det kan bli en rejäl börda, ibland bara antog vi att även den totala övervakningen har sina brister.

Finns säkert massor mer att säga men detta är vad som dyker upp i huvudet just nu.
Hoppas du får ihop en schysst intro-sammanfattning. Dela gärna med dig av den om du vill, mer intro-info är alltid välkommet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Paal;n34337 said:
Jag var den enda med förkunskaper i världen så det föll mest på mig att informera de (två) andra spelarna. Vi använde oss av ett par fan-made intro-dokument jag hittat (antar att du sett dem redan?) 10 Things you should know about Eclipse Phase, Eclipse Phase Introduction for Convention Games och Player Primer. Spelarna läste även igenom några utvalda sidor i Grundboken för att få ett grundintryck av världen, men det rörde sig nog bara om 10-20 sidor totalt.
Jag tänker mest att många spelare jag träffat skulle ha svårt även med den ganska blygsamma mängden text -- de vill inte "plugga" helt enkelt. Primern hade jag hittat; de andra två ska jag leta rätt på. Tack för tips!

Paal;n34337 said:
Min taktik var sedan att en gång om dagen via sms med egna ord på svenska för att det skulle bli så tydligt som möjligt fördjupa mig i ett ämne i taget så att alla skulle få grepp om just den delen av settingen. Det blev totalt 15 sådana minifördjupningar. Vill du ha dem för inspiration så säg bara till.
Om du ids skriva av dem och posta så vore det najs. Jag vet inte om jag kommer vara såpass ambitiös själv dock.


Paal;n34337 said:
Jag höll inget direkt hemligt i förväg, vi körde med default-förutsättningen att rollpersonerna tillhör Firewall, dock som rookies. Givetvis fick de bara grundläggande info om de flesta företeelser, men jag tyckte att alla de saker du valt att hålla hemligt är ganska allmän kännedom, åtminstone att de existerar och definitivt som rykten. Ett par av dem antas väl till och med ha basunerats ut som enorma mediahändelser.
I och med att mitt fokus som SL är på mysterier och deckaruppdrag kombinerat med drag av skräck så föredrar jag att börja kampanjer med så mycket att upptäcka som möjligt. För mig blir det lite som i Call of Cthulhu: vet spelarna att det är en shoggoth så blir de inte skrajja eller ens förvånade. Samma sak om spelarna t.ex känner till exsurgentviruset. Och att faktiskt spela igenom introduktionen till firewall ser jag som en mycket god rollspelsmöjlighet; jag älskar ju origin stories i spel och jag gillar dessutom hela "nu får ni reda på något hemligt"-grejen...

Jag är inte främmande för tanken att plocka bort saker ur den beskrivna världen för att få till en värld som passar mitt föredragna sätt att spelleda =)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Här är minifördjupningarna, de är som sagt skrivna som sms ur minnet, utan minsta finess så de är knappast felfria, men de ger nog en hyffsad övergripande bild av det mesta. Använd vad du vill.

VARNING för eventulla spelar-spoilers!

EP faktoid #1 ca 150år i framtiden utbryter ett världskrig som ger upphov till att ett antal militära självutvecklande (seed AIs) AIs aktiveras, dessa kallas TITANS och går så småningom till attack mot hela mänskligheten och utplånar mer än 90% av den. TITANS försvinner plötsligt och lämnar solsystemet via wormhole-portaler (pandora gates). Jordens fall betecknas the Fall, och utgör punkten för den nya tideräkningen. Nuvarande spelår är år 10 efter the Fall.


EP faktoid #2 Jorden är i princip obeboelig pga strålning, nanopester och mördarmaskiner och betraktas som en förbjuden zon, bevakad av militära satelliter (kill sats). Solsystemet är dock koloniserat och den överlevande mänskligheten (transhumanity) är utspridd i det inre systemet, asteroidbältet och det yttre systemet.

EP faktoid #3 Det finns ingen överljushastighet, warp drive eller hyperspace. Rymdresor är relativt långsamma pga avstånden. Persontransporter via rymdskepp sker oftast bara inom kortare avstånd, typ i omkrets kring samma planet. Längre resor sker oftast via Farcaster, man skickar sitt digitaliserade medvetande i ljusets hastighet via quantumlaser och laddas in i en ny kropp eller datorsimulation vid sin destination.

EP faktoid #4 I princip alla har en sk cortical stack, en liten datorenhet placerad i hjärna/ryggrad som konstant "backar up" ens medvetande i digital form. Skulle man dö men ens cortical stack klara sig kan man om man har råd återupplivas och bli "resleeved" i en ny kropp och i princip minnas sin egen död. Skulle "stacken" förstöras har de flesta backups av sig själva som en slags försäkring, men man förlorar då all tid man levt sedan backupen. Och om någon skulle komma åt ens backup och tex infektera den så är man permanent död.

EP faktoid #5 I Eclipse Phase delas ens förmågor upp mellan ens mentala medvetande, ens Ego, och ens fysiska kropp, ens Morph. Egot är ens sinne/medvetande/själ typ. Den besitter alla färdigheter och minnen, man ÄR egot. Morphen kan vara ens födslokropp, men många har bytt kropp ett antal ggr och ens Morph behöver inte ens vara mänsklig, den kan vara syntetisk, en replikant eller robot eller ett förmänskligat djur. Ens ego är det man skickar när man använder en Farcaster.

EP faktoid #6 Nästan alla har antingen en slags datorenhet inbyggd i hjärnan (mesh inserts), eller en löstagbar trådliknande datorenhet fäst på huvudet (ecto). Dessa möjliggör konstant uppkoppling mot nätet (the mesh) och ger all info direkt till ens sinnen, oftast i form av AR (augmented reality) som ett slags lager av information ovanpå verkligheten. Eller som XP (experience playback) vilket låter en uppleva andras inspelade sinnen som de vore ens egna med total inlevelse. Dessa datorenheter kör också vad som kallas ens Muse, ett AI program som de flesta haft som ständig kompanjon sedan barnsben. Ens Muse fungerar som en kombinerad kalender/tjänare/nanny/hjälpreda/informationssökare och assisterar en med allt möjligt, oftast lär de sig ens preferenser snabbt och man behöver vars instruera i nödfall. Ens Muse manifesteras oftast som en valfri figur/personlighet i ens periferi men kan egentligen se ut och fungera hur som helst.

EP faktoid #7 Begreppet AI förekommer vanligast som en av tre former i Eclipse Phase, AI, AGI och Seed AI. En AI är ett program med begränsad eller kraftigt specialiserat intellekt och kunskapsområde. Ett avancerat självständigt tänkande program, dock ej i nivå eller flexibilitet med en människa. Är dock oftast extremt kunnigt och skickligt inom sina specialområden.
En AGI (Artificial General Intelligence) är ett program med flexibilitet och intellekt i nivå med människor, de kan resonera fritt och utvecklas och lära sig, men inom vissa ramar och säkerhetsbegränsningar.En Seed AI är en AGI som saknar eller gjort sig av med sina spärrar. De kan i teorin förbättra och utveckla sitt intellekt till gudalika nivåer. De är förbjudna eller satta under sträng bevakning i större delen av solsystemet. TITAN AI-erna som nästan slog ut mänskligheten är exempel på långt gångna Seed AIs.
Det är möjligt att låta sin rollperson vara en AGI.

EP faktoid #8 Uplifts kallas djurarter som "lyfts upp" till mänskligt intellekt. Oftast blir de också fysiskt omgjorda för att fungera i en mänsklig värld. Endast vissa lämpliga raser valdes ut för upplyftelse, nästan alla pre-Fall. De vanligaste arterna för rollpersoner är; olika typer av större apor, vissa fåglar, bläckfiskar, grisar, valar, delfiner och neandertalare. Det förekommer också att vanliga människor väljer att "sleeva" sig i djur-morphs och att uplifts väljer att "sleevas" i människo-morphs. Så termen Uplift syftar egentligen på intellektet, egot, som utvecklats från djur. Kroppen eller morphen är ju vanligtvis av samma djurart, men det är ju inget måste.

EP faktoid #9 Forking är vad man gör när man kopierar sitt digitaliserade ego och låter denna kopia (oftast som en kroppslös infomorph) utföra uppdrag och handlingar på egen hand. Det finns fyra typer av Forks. Alpha forks är exakta kopior av ens medvetande, med färdigheter, minnen och allt. Beta forks är förenklade kopior med försämrade färdigheter och i olika grad kraftigt reducerade minnen. Delta forks är extremt förenklade versioner med ett fåtal färdigheter och i princip inga minnen. Gamma forks är forks som har gått fel, blivit korrumperade eller ofullständiga.
Alla kan göra forks av sig själv och skicka iväg på digitala ärenden, bl.a. Ego Casting via Farcaster, eller som autopilot i en farkost. Alpha forks är olagliga förutom som rena back-ups i stora delar av solsystemet, medan Beta och Delta forks ofta är tidsbegränsade innan man måste "merga" med dem igen. Forking kan vara kontroversiellt och skapar lagliga problem på många ställen. Tex kan en Alpha fork på rymmen anses vara egendom som ska deletas direkt på vissa platser medan de anses vara individer med fulla rättigheter på andra.

EP faktoid #10 Exsurgent virus. Detta virus eller snarare denna grupp av virus är ett mystiskt och svårförklarligt nanovirus som kan existera i både biologisk och digital form. Viruset kan skriva om biologisk och mental kod och förvandla både människor och AIs till vansinniga mardrömsvarelser, eller bara ändra deras psyke till något förvridet. Viruset antas antingen ha sitt ursprung från the TITANS eller av utomjordisk härkomst. Det dök upp för första gången under the Fall. Viruset är i stort utrensat från solsystemet förutom på jorden och alla de avspärrade zoner och rymdstationer som lagts i karantän sedan the Fall. Trots detta dyker det ständigt upp nya muterade former av det, ofta med katastrofala resultat. Individer smittade med viruset benämns Exsurgents.

EP faktoid #11 Asyncs är benämningen på personer infekterade av Watts-MacLeod varianten av Exsurgent viruset. Denna variant skriver över den infekterades sinne och ger Asyncen psi-förmågor. Asyncs har oftast mentala åkommor och diverse andra problem men denna variant av viruset tycks ändå relativt mild och mestadels gynnsam. Asyncs fruktas, hatas och stöts ut av de flesta samhällen.

EP faktoid #12 Cornucopia machines (fabbers), generella nanofabricators, som extremt avancerade 3D-skrivare för alla möjliga material. Gör att man i princip kan tillverka vad som helst så länge man har råvara, mineraler och spårämnen och sånt samt ritningar eller designkod. Olika stora maskiner klarar olika volymer och hastigheter, finns allt från industriella till bärbara. Användandet är olika reglerat i olika delar av solsystemet, i det inre systemet är det hårdare restriktioner medan det är ganska oreglerat och fullt av piratkopierade designs och ritningar i det yttre mer anarkistiska delarna.
De flesta får sina dagliga ransoner mat och kläder och dylikt från Cornucopia maskiner på något sätt, antingen gemensamma eller personliga. Fabbers är en stor bidragande orsak att det nya ekonomiska systemen utvecklats och att transhumanismen i stort lever i ett post-scarcity samhälle, dvs ingen borde behöva gå utan förnödenheter.

EP faktoid #13 Ekonomiska system. Tillkomsten och tillgängligheten av nanoteknologi och Cornucopiamaskiner har grovt sett delat upp transhumanismen i tre olika ekonomier.
The Old Economy: där Cornucopiamaskiner styrs helt av överklass, företag eller regimen och den vanliga människan måste köpa och betala för allt till producenter med pengar. Ungefär som vi har det idag. Oftast stor fattig underklass och rik elit. Detta är den mest ovanliga formen och används mest i diktaturer.
New Economy: Fri tillgång till Cornucopiamaskiner och inga begränsningar förutom tillgång på ovanliga råvaror. Oftast bara tillgängligt för medborgare av samhället och dessa förväntas oftast arbeta för kollektivet ett fåtal timmar per vecka. Alla grundbehov som kläder, mat och sjukvård är grstis. Oftast är resurserna för vad som ransoneras ut per person varje dag tillräckliga för att leva i överflöd, men om man vill ha eller tillverka något stort eller som kräver mycket ovanliga råvaror får man använda sig av din reputation, sitt anseende och status. Reputation är ett faktiskt spelvärde som är förbrukbart. Vanligast i de yttre regionerna men ökar snabbt i popularitet.
Transitional Economy: en blandning av den nya och den gamla ekonomin. Cornucopiamaskiner är tillgängliga för alla men de är begränsade till att bara kunna tillverka enklare ting. Mer avancerade maskiner hålls av styrande/företag/gemenskapen. Mat, kläder, hushållssaker och vardagsting är gratis, medan allt avancerat eller dyrt måste betalas för antingen med pengar eller reputation. Alla medborgare betalar någon form av skatt för att täcka systemet. Vanligaste ekonomiska modellen, störst i inre systemet.

EP faktoid #14 Pandora Gates kallas de wormhole portaler som transhumanismen upptäckt, hittills har man funnit fem i vårt solsystem. Den första upptäcktes strax efter the Fall och kallas Pandora Gate, den ligger vid Saturnus och styrs av Gatekeeper corp. De andra portarna är; Vulcanoid Gate vid Vulcanoids nära solen, styrs av TerraGenesis.
Martian Gate på Mars styrs av Pathfinder och Planetary Consortium.
Fissure vid Uranus styrs av Love and Rage Collective och Anarchists.
Discord Gate i Kuiper Bältet bortom Pluto styrs av Go-nin Group och Ultimates.
Portarna antas vara av utomjordiskt ursprung och de antas också vara genom dessa portar som TITANS spårlöst försvann från solsystemet. Portarna öppnar upp wormholes till andra portar i universum och ett växande antal kolonier på främmande världar har satts upp. Nya expeditioner med lycksökare skickas ständigt iväg, men kontroller och koordinater på portarna är inte fullt förstådda eller pålitliga och otaliga expeditioner har aldrig hörts från igen. Dessa mer eller mindre professionella upptäcktsresande kallas Gatecrashers och de lever oftast inte så länge.

EP faktoid #15 Utomjordingar. Transhumanismen har stött på spår av intelligent utomjordiskt liv vid flera tillfällen, oftast via pandora portarnalerna. Pandora portarna själva antas vara av utomjordiskt ursprung. På ett flertal exoplaneter har Gatecrashers funnit spår och lämningar av en sedan länge utdöd civilisation som blivit döpt till Iktomi. Inga spår efter levande Iktomi har ännu påträffats. Icke intelligent flora och fauna är också vanligt på världarna bortom pandora portarna. Tre år efter the Fall inträffade det första mötet med intelligenta aliens. Tre skepp visade sig samtidigt på olika platser i solsystemet och tillkännagav sina fredliga avsikter. Det rörde sig om en ras som påminner om högt avancerade mögelsporer och slemkroppar som påstod sig vara ambassadörer för en samling av utomjordiska raser. På grund av sin vitt skilda fysionomi och psykologi har utbytet med dem varit långsamt och av mindre vikt. De observerar, idkar viss handel, främst med mänsklig bioteknologi och udda småsaker men de vägrar ge transhumanismen tillgång till deras egen avancerade teknologi. De har varnat för användning av avancerade AIs och Pandora Gates, och vägrar ha något att göra med digitala medvetanden. De har återkommit regelbundet ett par gånger per år sedan sitt första uppdykande, så det är tydligt att se har någon agenda, men oklart vilken.
Paal said:
Inser nu att all info om de olika samhällena/hypercorps, politiska fraktioner och planeterna/habitatsen aldrig skrevs ner, allt det tog vi muntligt vid karaktärsskapandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Försvann mitt svar?

Coola sammanställningar, jag kommer nog sno ett och annat... Stort tack hursomhelst!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Eftersom jag gillar att ha saker på samma ställe dumpar jag lite länkar:

10 things you should know about Eclipse Phase

Eclipse Phase Introduction for Convention games

Det verkar som att det skulle vara ganska lätt att exportera bilderna från den nytillkomna Morph Recognition Guide så att de kan printas ut på A4:or med mina (kraftigt) modifierade regler. Vilket är najs.

Nästa steg för mig nu är att helt enkelt läsa grundboken igen (4th edition, min första genomläsning sedan 1st) med fokus på världsgrejer framför allt. Sedan ska jag också kolla den nya Transhuman-boken som verkar vara en rätt fräsig spelarguide av det lilla jag sett...
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Transhuman är definitivt värd en genomläsning. Den ger massor med matnyttig info om allt möjligt, inte minst en hel del tips på hur man spelar kompetenta Firewall-agenter. Lifepath-systemet för karaktärsskapande är också underhållande och kan med fördel användas för personer som inte är så insatta i settingen. Man går ju då en hyfsat logisk ram att bygga upp sin karaktär kring, utan att man måste ha stenkoll på alla olika fraktioner och möjligheter (sen gillar jag iof det totalt öppna och fria men pilliga standardsättet att skapa karaktärer på). Lifepathen borde gå att använda även om du byter ut systemet, bara att konvertera alla modifikationer man får. Ett annat sätt att förenkla för nya spelare är ju att begränsa allt det nya och konstiga i settingen och låta det upptäckas och ta plats efter hand. Spelvärlden är mångfacetterad nog att hantera de flesta typer av spel men det enklaste är nog att låta rollpersonerna starta på en isolerad avlägsen plats (rymdstation/skepp/planetutpost) där man inte behöver lägga så mycket fokus på Rep-ekonomier, meshuppkopplingar och övervakningssamhälle (t.ex.) utan sedan låta rollpersonerna uppleva allt mer av de mer svårgreppade sakerna successivt. Nackdelen med detta är ju dock att man inte får den totala EP-upplevelsen från start utan mer generisk sci-fi, men jag hade nog gått denna vägen ändå speciellt om spelarna inte har lust att plugga in så mycket i förväg. Har inte läst 4e printingen än men det var en del förändringar mellan 2a och 3e, dock mest regeltekniska så kanske inte så intressanta för dig.
Paal said:
Iphone Wall of text :(
Paal said:
Ett annat nybörjartips är att låta RPs Muses fungera som guider till världen och komma med förslag och iakttagelser som Spelarna missar men RP borde ha koll på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har börjat fippla lite. Kommer nog att göra en första version av min folder samtidigt som jag läser om grundboken, så får vi se hur mycket som förändras när jag läser Transhuman.

Här är en första skiss på en solsystemskarta:


Jag kommer att flytta runt layoutelementen en del såklart, det här är bara en tidig skiss. Sedan ska jag försöka hitta något att skriva om Neptunus som känns intressant. Jag har ju fokuserat på sådant som är av ganska allmän karaktär, med några undantag. Tanken är att ge överblick, inte att lista varenda liten habitat.

Jag har också beslutat mig för att skippa hemlighetsmakeriet kring portarna och Factors, men tänker ge dem väldigt lite utrymme till en början.

Totalt kommer foldern att ha sex paneler varav denna blir en. Som synes har jag en del tomt utrymme under kartan där jag skulle kunna skriva lite mer info om... ja, i dunno. Kanske lite info om befolkningsmängd och sånt? En kort notis om polisväsende och sånt som kan vara relevant för rollpersoner?

En panel kommer att vara folderns framsida. Därmed fem kvar. Just nu tänker jag:

1) övergripande, kortfattad tidslinje.
2) Viktiga organisationer (hyperkorpar, politiska grupperingar etc). Ganska rak lista med ett eller ett par beskrivande ord vid varje.
3) Teknologi. Morphs, egos, sleeving, farcasting, habitats, VR, AR, Mesh, uplifts och så vidare.
4) Ekonomier, kanske? Lite om rep som valuta och sånt.
5) Karta över solsystemet.

Jag kommer att få en fin morph-kortlek nån gång, men jag funderar på att göra en egen medan jag väntar. Morph Recognition Guide har ju kommit som PDF och det var inte alltför svårt att få ut bilderna.
krank said:
Sen ser jag att vulcanoiderna ligger fel. De och Merkurius ska såklart byta plats.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Efter att ha läst denna tråden så blev jag lite intresserad av att läsa mer om eclipse phase, och vad ser jag inte i länken om 10 saker att veta om EC om inte :
Lastly, Eclipse Phase is Creative Commons Licensed. You can download a copy for free if you like. If you enjoy the game and would like to reward the writers, you can purchase it from your local gaming store (which is preferred by the authors of the game as they get more money from it and it keeps the local game store in business), or you can purchase the PDFs online at www.drivethrurpg.com.
Men, hittar inte var jag kan ladda ner det som gratis pdf? någon som vet?
krank said:
http://thepiratebay.se/torrent/10167300/Eclipse_Phase_(May_2014) till exempel. Böckerna finns på de flesta torrentsiter.
smulgul said:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Liten uppdatering: Snyggat till kartan i InDesign, lagt in en lista med olika grupper (och ett par beskrivningsord per grupp):



Nästa grej för mig blir nog tidslinje, därefter teknologi och ekonomi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Uppdatering.

Ladda ner som PDF här.

Solsystemskartan är kompletterad med ungefärliga befolkningssiffror, för den som önskar det. "Terraforming" är numera konsekvent "terraformering" för så heter det på svenska tydligen. Religion är flyttat till under kartan.

På sida 2, som inte syns i förhandstitten, har jag lagt in en tidslinje. Den är en översatt, omskriven och lätt rensad version av den som finns i grundboken.

Kvar är nu teknologi och ekonomi, samt en kort lista med källor.

EDIT: Slängde in en av mina favoritillustrationer från grundboken som framsida.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Uppdatering igen.

Jag funderar på om jag ska starta en tråd i makarforumet istället för nästa uppdatering. Det hör har ju gått från en "finns det?" till en "hej, jag skapar"-tråd.

Hursomhelst är PDF:en uppdaterad med en preliminär teknologilista. Den är ofc inte helt komplett, men tanken är att ge en grund, en överblick att stå på, någonstans att börja när man ska ställa frågor till SL.

Kompletterade också kartan med den marsianska pandoraporten.

Min tanke för tredje sidan:
1) Kort sammanfattning av ny, gammal och övergångsekonomi.
2) Liten lista över olika sorters rep.
3) Ev. en kort lista med sätt att lösa problem. Det blir folderns enda del som är lite mer meta men jag tänker att det kan vara bra att redan tidigt förstå att man förväntas infiltrera och hacka och byta tjänster och samla information snarare än gå in guns blazing (om jag är SL iaf).

Jag skulle också vilja ha något om privatliv, eller avsaknaden av anonymitet...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Blä, nya forumet åt upp mitt fina inlägg...

Uppdaterad version av PDF:en med teknologi och sånt. Lade också in marsporten i kartan.

Nästa uppdatering blir nog i ny tråd i makarforumet. Passar bättre egentligen.

Planer för sida 3:

1) kort sammanfattning av gammal, ny och övergångsekonomi.
2) kort lista med olika sorters rep
3) lista med sätt att lösa problem, framför allt såna som kanske inte är helt uppenbara -- eller som i min erfarenhet många spelare bortser från eller inte ser som tänkbara lösningar. Typ låtsas vara någon annan och infiltrera, eller hacka sig in, eller be sin musa samla information, eller använda rep-systemet för tjänster...
 

Synthmorph

Veteran
Joined
30 Jul 2014
Messages
4
Krank, riktigt imponerad! Riktigt shysst Svensk primer till EP!

Ett riktigt coolt RPG med en rätt avancerad värld. Gillar hela ditt upplägg, hoppas det kommer updateringar så den blir komplett!

Uppskattat och mvh en ny medlem pga denna primer! :)

Samt Paal sjuk nice lista att ge till spelare för lite insikt av EP! gillar den starkt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Tackar! Jag håller på och läser om boken just nu, jag kompletterar med ekonomin så snart jag läst på på reputation-systemet och lite sånt. Jag har utkast på texter om de olika ekonomiska systemen men ska försöka förkorta dem rejält innan de hamnar i foldern...
 

Synthmorph

Veteran
Joined
30 Jul 2014
Messages
4
Kanske en spalt med försvenskade terminologier? skulle va nice eller engelska termonologier förklarade i svenska?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Får se hur mycket jag får plats med. Är ju bara en panel kvar. Och jag tyckte jag fick med en hel del terminologi i tekniklistan...

Jag insåg dock tidigare idag att jag inte förklarar Iktomi nånstans. Jag ska fundera på var jag kan klämma in dem utan att förstöra layouten =)
 

Synthmorph

Veteran
Joined
30 Jul 2014
Messages
4
Fan Krank du är grym! Tänker i mina banor! :D För visst är det du som på Eclipse Phase forum postat D20 Regler? Patch.20?? :D


Ifall det stämmer du råkar inte ha updaterat/skrivit mera på dom? För tyckte det saknades tex. faktioner kostnader/samt conversions. Samt har du några mera rollformulär? En med utrustning/vapen på (såg den med bara vapen) osv. Skulle vara GRYMT!!!

Är också emot D100 men gillar hela konceptet med EP! Men har typ aldrig gilllat något D100, även om flera av mina favorit settings finns där, Call of Chuthulu, Götterdämerung & EP osv.
 
Top