Nekromanti Snabbkurs: Enkel affischlayout

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Hej!

Eftersom jag behöver tillverka en enkel affisch på egen hand - det är något av en bortglömd konst för mig* - så skulle jag vara väldigt tacksam för lite allmänna layouttips, men speciellt lösningar på de problem jag har med att välja program samt med att lösa ett layoutfeature.

Egentligen är affischen av enklaste svartvita slag, och följer modellen:

Rubrik

Datum - Evenemang
Evenemangsbeskrivning

Datum - Evenemang
Evenemangsbeskrivning

Datum - Evenemang
Evenemangsbeskrivning

Läs mer på:

[flärpar]
Kontaktinformation
Längst ner på affischen ska det alltså sitta en rad med avrivningsbara info-flärpar. Tillkommer gör också ett par logotyper, som behöver få plats.

Vad jag har krux med är att jag bara har Word installerat, och jag har ingen aning hur det programmet kan lösa idén med flärpar. Så vad jag främst behöver hjälp med är antingen ett tips hur det kan låta sig göras i Word, eller ett tips på ett annat, gratis, program och hur det låter sig göras där.

Sedan vill jag naturligtvis inte att affischen ska se ful och amatörmässig ut. Vad finns det för enkla Do's och Don'ts kring val av typsnitt och layoutupplägg som är värda att veta för en återbliven nybörjare?

* För tio år sedan läste jag en kurs om grafisk formgivning på gymnasiet, och tyckte jag var ganska bra. Men jag har inte sysslat med det överhuvudtaget sedan dess.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Flärparna längst ned, antar jag ska inkludera text skriven "på tvären". Det gör du kanske lättast genom att skapa en textruta (med ritverktygen) och ställa in att texten ska gå på det hållet (ett val som finns i någon av flikarna för textrutans inställningar). Textrutor är också enkla att duplicera.

I övrigt har ju word idag inte så väldigt mycket begränsningar. Det klarar också att köra text över en bakgrundsbild, om man vill det. Eller andra liknande utmaningar som programmet sög på för tio år sedan.

Undvik att använda för många olika typsnitt, inkl. effekter som fet eller kursiv stil. (Undvik öht. att använda kursiv stil på en affisch, för nio av tio typsnitt...)

Om du centrerar text, se till att göra det något så när konsekvent och inte blanda centrerad och vänsterställd text. (Det går att byta från centrerad rubrik till vänsterställd text, men inte fram och tillbaka...)

Det är väl vad jag kan komma på. Åh, förutom - glöm inte väsentlig info, som datum eller plats. (Mycket vanligare än man kan tro... :gremsmile: )
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Tack för tipsen! Med hjälp av en textruta gick det att lösa mitt krux enkelt och smidigt. Blev ganska bra till sist. :gremsmile:
 
Top