Nekromanti Snabbast

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Vika av SW-Bab5 o ST:s skepp är snabbast o starkast, i normalrymd alltså, fast å andra sidan skulle det va kul att veta vilka av dem som är snabbast i deras olika versioner av hyperrymden, vapenteknologin har vi redan tjafsat igenom en gång, det räcker, vilka som vann låter vi vara osagt, men kan nog konstatera att Bab5 kom sist på den biten.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vika av SW-Bab5 o ST:s skepp är snabbast o starkast, i normalrymd alltså, fast å andra sidan skulle det va kul att veta vilka av dem som är snabbast i deras olika versioner av hyperrymden, vapenteknologin har vi redan tjafsat igenom en gång, det räcker, vilka som vann låter vi vara osagt, men kan nog konstatera att Bab5 kom sist på den biten."

Ungefär samma skala där.

B5s skepp kommer ohjälpligt på efterkälken på alla punkter, helt enkelt. Vi närmar oss inte ens relativistiska hastigheter, och motorstyrkan är nästan löjligt låg om man jämför de andra.

Därefter är loppet jämt. Star Treks impulsdrift sägs kunna komma upp i 0,25 c, även om jag alltid har undrat jämfört med vilken referenspunkt. Star Wars har ingen given hastighetsgräns i siffror, men det tog inte lång tid för den kejserliga flottan att runda Endor och lägga sig i ryggen på rebellflottan. Farten kan vi nog inte sägs så mycket om, annat än att den är hög. Naturligtvis hävdar alla trekkies att Star Treks skepp är snabbast. /images/icons/wink.gif

Vad gäller starkast, så... en Star Destroyer är 1600 meter tungt, bepansrat och elakt krigsskepp. Trots det hinner den ikapp en snabb korvett och en lyckas till och med hänga på Falken ett bra tag, tills Falken tvingar in den mellan två andra och därmed tvingas göra undanmanövrer. Det krävs en del kraft för att göra så snabba manövrer med en så stor tung plåtbit. Jag vill nog hävda att Star Wars skepp har motorstyrka så att det blir över.

Och dessutom, köper man inte det så betänk att den första Dödsstjärnan sägs ha varit 120 km tvärs över, och den kunde förflytta sig för egen maskin. På den punkten kommer inte ens en Borg-kub upp i närheten.

Jag vill nog faktiskt hävda att 200 års rymdnärvaro (B5) leder till sämre teknik än 400 års rymdnärvaro (ST) som i sin tur leder till sämre teknik än 25000 års rymdnärvaro (SW). Den skalan tror jag faktiskt inte att man kan rucka på på något område, och i så fall rör det sig om tillfälliga undantag. Jag har svårt att hitta något i B5 och Star Wars som kan ens närma sig den galaktiska republiken, utom möjligen Q och diverse apskumma randcivilisationer i Star Trek, samt First Ones och Shadows i B5. Undantaget dessa skumma undantag så är nog ordningen tämligen etablerad: B5-ST-SW i stigande ordning.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Känns som att det kommer att bli rätt likt diskussionen om vapen i dessa olika miljöer; En massa tjafs där vi inte komfram till något. Fast skulle bli kul att ha ännu en sån menlös debatt iofs.....

Jag minns krilles roliga inlägg när han dissikrerade frågan några gånger om.....Har alltid undrat varifrån han får sina fakta ifrån.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Caen Ka-sun-dor on 2001-08-21 20:46.</EM></FONT></P>
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jo, krilles visdom och kunskap är svårt att veta var den kommer ifrån. däremot tror jag att han sätter tändstickor i ögonen och har en speciell sak som blöter ögonen åt honom ibland. sen tittar han oavbrutet igeom samtliga avsnitt och filemr från de serierna. sen behndlar microprocessorn i hans hjärna informationen och det lagras i ett minneschip innehållandes över 78349437 ziljoner terrabyte information. chippet sitter i överarmen, och kan lätt kopplas in till hans dator och på så sätt bevara sin kunskap till eftervärlden.
tror jag.

Jag vet att jag har rätt!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Nåt åt det hållet, ja, kan vara saltlösningar, finns i ganska stora påsar å används de som dropp kan de nog räcka ganska lååång tid.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Top