Efter ett par diskutioner om strider har jag väl på ett ungefär kommit fram till att EON's striddsystem är väldigt bra. Det ger möjlighet till både varierade och skapligt realistiska strider. Men det är också så att jag tycker det kanske kan vara nödvändigt att ta till de lite mer avancerade reglerna för att systemet inte ska spåra ur, t ex om spelarna börjar bli väldigt bra med höga värden.
Men i mina scenarion lägger jag sällan vikten vid strider och därför vill jag inte ha ett allt för avancerat stridssystem som kostar speltid. Sist t ex så spelade vi i 4 timmar med en strid som tog en timme att spela. Jag skulle vilja ha ner den tiden till hälften vilket säkert löser sig av sig självt när vi alla blir mer vana men då är det fortfarande så att vi enbart spelar med grundreglerna.
Någon som har några förslag på olika sätt att spela strider så att de inte tar så lång tid men ändå känns realistiska? Vilka regler använder ni och vilka struntar ni i? Eller andra kombinationer eller kanske husregler.
Men i mina scenarion lägger jag sällan vikten vid strider och därför vill jag inte ha ett allt för avancerat stridssystem som kostar speltid. Sist t ex så spelade vi i 4 timmar med en strid som tog en timme att spela. Jag skulle vilja ha ner den tiden till hälften vilket säkert löser sig av sig självt när vi alla blir mer vana men då är det fortfarande så att vi enbart spelar med grundreglerna.
Någon som har några förslag på olika sätt att spela strider så att de inte tar så lång tid men ändå känns realistiska? Vilka regler använder ni och vilka struntar ni i? Eller andra kombinationer eller kanske husregler.