Nekromanti Snabbare strider

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Hejsan! jag undrar om ni har några bra tips för att snabba på processen vid strid, då detta brukar ta upp alldeles för lång tid i vårat spelsällskap.

tacksam för svar
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag förstår inte vad problemet är... Ingen i min grupp har någonsin klagat på att strider tar för lång tid till Eon.
De brukar också gå ganska fort, ett par rundor bara. För eller senare så fummlar någon, och då är dom ganska döda sedan.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
För eller senare så fummlar någon, och då är dom ganska döda sedan.
Hemskt det där... Ganska cyniskt...


Snabba upp strid var det ju.

Låt den som misslyckas minst med vinitslaget bli anfallare.
Om striden involverar fler en två personer slå ändå bara ett vinitslag.

Spela med effektjämförining på undvika (fast det kan väl knappast någon spela utan då är det ju extremt svårt att träffa)

Strid till någon är försatt ur stridsbart skick inte tills folk dör. Om någon tillfogas extraskador två rundor i rad flyr de gärna :gremcrazy:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Inga speciella försvarsvariationer. Inga brytslag. Vill man vara extrem kan man säga att endast en handling är tillåten per runda.

"Låt den som misslyckas minst med vinitslaget bli anfallare. "

...precis som vanligt? Den som får bäst effekt vinner?

"Spela med effektjämförining på undvika (fast det kan väl knappast någon spela utan då är det ju extremt svårt att träffa)"

....och jag är ju en av de som inte använder effekter. En enkel anledning som bottnar i regler är att poängen med flera anfall går fölorad. Varför göra fler anfall när vi ändå räknar effekter? Jag vill inte ha ob4T6, tar hellre 1 anfall med 3 tärningar. Olika antal ob-tärningar för att beräkna svårighet går inte bra ihop med effekter.

"Strid till någon är försatt ur stridsbart skick inte tills folk dör"

Hur kan man fortsätta strida mot någon som är försatt ur stridbart skick? :gremwink:
Jag antar att du menar att folk med en nivå smärta borde ge sig oftare, jag håller med i allmänhet.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
"Låt den som misslyckas minst med vinitslaget bli anfallare. "

...precis som vanligt? Den som får bäst effekt vinner?
Nej... Om båda misslyckas med vinitslaget så hamnar man åter igen på öppnings avstånd.

/Hartland - har tidigare i veckan varit helt borta och hoppas att han inte är det nu...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Nej, nej, nej...

Ända gången då båda behöver slå för vinit är då striden öppnas (eller återöppnas) samt då du behöver ett relativt initiativ för avståndsstrid. I bägge fallen räknar man bäst effekt oavsett om slagen är lyckade eller misslyckade.

I alla andra fall är det ju bara försvararen som slår Vinit och där behöver man bara kolla om det lyckas eller inte. Lätt som en plätt!

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Här är i alla fall några tips:

Om du är SL:
1) Lär dig reglerna
2) Skapa en tabellsamling med de tabeller du behöver ur stridskapitlet m.h.a. en kopiator, lim, sax och ett antal A4
3) Ha väl förberedda SLPer, dels du har planerat att använda men det kan även vara bra att ha ett "lager" av generiska statsvakter, soldater, tirakrövare etc
4) Förbered med några stödord SLPerna stridstaktik så du inte behöver fundera så mycket på det i stridens hetta
5) "Höfta" de flesta SLPers utmattning och blödningstakt.
6) Lär dig elementär huvudräkning (det har man nytta av även i verkligheten) och använd det ursprungliga skadesystemet. Kan man räkna är det faktiskt det snabbaste

Om du är Spelare:
1) Lär dig reglerna
2) Behärska din stridsteknik/taktik (detta snabbar inte bara upp, det ökar din stridseffektivitet också)
3) Hjälp SL, kan vara med att uppdatera kartan, hålla reda på vem som är anfallare/försvarare eller bara genom att undivika onödigt tjater.
4) Planera medans de andra agerar, så att du kan agera omedelbart då det blir din tur.

Finns säker flera råd, men där är ett axplock.

/Bjorn
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Nej, nej, nej...

ömmm... var det där en tillrätta visning eller ett tips om hur man slår vinit?

/Hartland - fundersam
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Två tips för att snabba upp striderna.
Döda spelarna direkt i början av striden med jätte eldklot! (okej det var inte så seriöst...)

Okej seriöst då, ta bort stridskonster. Dom sölar mest ner spelet med ännu mer att hålla reda på (tekniker osv.) utan att tillföra speciellt mycket.
Låt undvika helt enkelt vara undvika. man slår ob3T6 och ser hur det går. Min erfarenhet av mina spelare är att undvika manövrarna tar upp mycket tid... har aldrig listat ut varför heller...

Tror det dessa två tips borde snabba upp striden. vi körde så när vi började spela Eon och då tog striderna... tja lika lång tid som nu men då var vi tvungna att slå i regelboken för att se hur allt fungerade hela tiden. kommer aldrig glömma våran första strid, den tog tid :gremgrin:
 

Baron Orm

Veteran
Joined
16 Sep 2003
Messages
20
Location
Katharsis,Kathar ,Soldarn
Det snabbaste sättet att klara av en strid är att undvika den eller skjuta fienden innan dom kommer fram.. men annars så tar det sin tid och blir det många strider kan det bli jobbigt!
jag kan då föreslå ett annat rollspel som tidigare nämt av krille dess skapare men det tåls att skrivas igen Västmark.
 

targather

Veteran
Joined
5 Dec 2003
Messages
13
Location
Partille
om du har tillgång till en dator med excel på när ni spelar skulle jag vilja göra lite reklam för någon person på forumets hemsida (minns inte vem du får ursäkta mig) där det finns ett väldigt fint beräknande skadeformulär för skadedelen iaf. man fyller i rustningsabs, chockvärde, vapenskada och lite sådant och sen är det bara att tuta och köra =)

adressen är http://www.ingenting.f2s.com/eon/

i övrigt som alla andra sagt. starta med enkla regler och lägg in mer och mer, plugga på reglerna så du kan dem, få spelarna att agera direkt när det är deras tur och i förväg tänkt ut vad de ska göra så det inte blir att de stakar sig och inte får något gjort. sätt lite press på dem och låt dem inte få agera om de tar alldeles för lång tid på sig. i riktigt strid har man inte lång tid på sig att fatta beslut. och framför allt. se till att det är ordning så att inte alla skriker i mun på varandra, finns inget som segar så mycket som att man måste säga allt flera gånger innan det går fram eller att prata om andra saker. stridsdisciplin helt enkelt.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Snabbare strider [Lite OT]

Och sen när brukar vi undvika strider?
Då måste erkänna att ingen av oss backar för strider, eller skuter motståndaren innan.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Nej, nej, nej...

"ömmm... var det där en tillrätta visning eller ett tips om hur man slår vinit?"

Det var en tillrättavisning.

För att vinna initiativet i första rundan ska man få bättre effekt än sin motståndare.
Om man tittar på effekter så står det inget om att de måste vara positiva, tvärtom står det att de kan vara negativa.

Slutdiskuterat?
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Effekter

Varför göra fler anfall när vi ändå räknar effekter? Jag vill inte ha ob4T6, tar hellre 1 anfall med 3 tärningar. Olika antal ob-tärningar för att beräkna svårighet går inte bra ihop med effekter.

Om man inte använder effektjämförelse har du följande fall:
Anfallaren lyckas - Försvararen misslyckas: träff
Anfallaren lyckas - Försvararen lyckas: ingen träff
Anfallaren misslyckas: ingen träff

Med effektjämförelse så har du också dessa 3 fall, fast i fall 2 har du fortfarande chans att träffa.

Detta ger en liten fördel om man bara gör ett anfall jämfört med första anfallet om man gör två anfall, men i andra anfallet ökar också försvararens svårighet.

/whale
 

eldritch

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
12
Har haft samma problem i min grupp, så jag tog mig tid att skriva ner lite enklare regler. Rollspel skall vara roligt och intressant, inte fyllt med hyperdetaljer som bara segar ner spelet.

Har lagt till mitt dokument med dom nya reglerna i det här inlägget. Det är bara att ladda ner och tycka till.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
:) [ANT]

För att vinna initiativet i första rundan ska man få bättre effekt än sin motståndare.
Om man tittar på effekter så står det inget om att de måste vara positiva, tvärtom står det att de kan vara negativa.
Då har jag ju missförstått rätt alla dessa år. Vad trevligt.
 

Baron Orm

Veteran
Joined
16 Sep 2003
Messages
20
Location
Katharsis,Kathar ,Soldarn
Re: Snabbare strider [Lite OT]

Men ändå.. jag skall väl göra en sånn karaktär dåh för att föregå med gott exempel..

(jag vet väl så in i H**v**e att vi inte gör det jag g3r bara logiska förslag)
 
Top