Nekromanti Snabbare läkning [D20, Conan]

G

Guest

Guest
Ok, detta är en tillslimmad version av mina HP regler. Tänkte bara höra vad ni tycker...

1. Efter varje strid återställs HP till fullt.
2. Varje skada man fått av Massive Damage skrivs upp separat, dessa skador är "riktiga" skador och läker som vanligt enligt reglerna.
3. Skador man ådrar siv av crit-skador räknas också i samma kategori som massive damage-skador. Med andra ord skrivs dessa upp separat och läker precis som vanligt.

Exempel: Barbaren Urkus Burkus manglar på i en strid och ådrar sig några smällar. Första attacken ger honom 12 Hp i skada, pfffttt... Löjligt... nästa är en skada på 19, ingen fara... bara rispor och knuffar. Precis mot slutet av striden får en fiende in en crit-skada på Urkus. Skadan är 12 HP, lika mycket som den första skada, men denna attack träffade verkligen och svärdet genomborrar Ukus ringrynja och trängde djup in i bröstkorgen.

Sammanlagt fick Urkus 43 HP i skada, varav 12 av dessa kommer från en crit. Med andra ord, efter striden återfår Urkus 31 HP. Resterande 12 måste läkas som vanligt. runt 1-2 dagar enligt Conans generösa läkningssystem.


Varför då denna regel? Jo, påskynda scenväxlingarna, och givetvis att få till den rätta Conankänslan. Kung Conan själv åkte på dangel rätt så ofta, men direkt efter striderna tog han sig en rejäl klunk vin och sen var det mot nya äventyr. Riktiga män ligger inte i sjuksängen (Fy vad äckligt manschauvinistiskt det lät, jaja, sådan är Conans tidsålder).

Frågor, förslag, kritik?
 

zorbaz_89

Veteran
Joined
19 Jan 2008
Messages
20
Location
Lysekil & Falun
Inte det mest realistiska men kan vara väldigt praktiskt i en kampagn där mycket händer. Kommer nog kanke testa ngt liknande på min grupp.

//Annika
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag gillar det och funderar på samma sak för D&D, men undrar om det inte kräver att man ökar svårighetsgraden på motståndarna. Reglerna bygger ju i viss mån på nednötning och HP som en resurs. Tar man bort den aspekten behöver ju varje encounter vara riktigt livsfarligt. (Vilket förstås är helt rätt i Conan)

Nu minns jag inte om det finns EL och CR i Conan, men det är väl det som behöver justeras om lite i sådana fall.
 
G

Guest

Guest
Nej, ingen EL eller CR i Conan, och striderna ÄR livsfarliga. Massive Damage ligger på 20. Misslyckas man med sitt FORT-slag så sparkar man i kalendern :gremgrin:

Dessutom är alla skadevärden på vapen runt en tärning högre än i D&D, bredsvärd gör 1T10 i skada och Greatsword 2T20.
 
Top