Nekromanti Snabba strider

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Hej på er alla! Jag tänkte jag skulle skapa min första tråd här på forumet. Jag är ny här sen tre dagar tillbaka (hehe, for your information =)

I alla fall, jag undrar hur ni gör för att snabba upp en strid när man vill att den inte ska ta nödvändig tid. Jag har beslutat mig för att ändra på stridsreglerna en del så att det ska gå fortare. Också gjorde jag en spännande sak idag när vi satt ner och spealde; jag lät mina rollspelare få höga stridsfärdigheter (när rp:na skapades), bara för att jag skulle snabba upp det hela lite.

Jag tycker att så som reglerna är nu, så måste man skriva ner handling för handling på papper och penna, och sedan hålla reda på antalet tärningar. Och alla VINIT-ändringar och variationer, anfallstyper osv. Jag har inga som helst problem med detta, och tärningarna är en sak som jag lätt håller reda på. Jag kan reglerna på alla variationer och hanterar dessa lätt.
MEN - det tar tid. Rollspelarna vill gärna ta lite tid att välja variation och typ, och skapa någon slags strategi. Det tar lång tid att slå alla tärningar, och man missar alla spännande moment i striden. Jag tycker att det ska gå fort, man ska få ont om tänketid, man ska slippa skriva ner på papper, och man ska inte behöva räkna efter hur många tärningar man ska ha.
Det som tar längst tid, och är det jobbigaste i reglerna, det är att man måste ha varje handling planerad innan varje runda (regeln för Flera anfallshandlingar på sid.26 i Spelledarens bok), vi (eller bara jag) har löst detta på följande vid, och då går det fort:

För enkelhetens skull kallar vi anfallaren för A, och försvaraen för F.
<ul type="square">
[*]Man kastar VINIT, tar hänsyn till alla regler som påverkar slaget, som vanligt.
[*]A talar om vilket anfall han/hon gör, vilka typer och variationer. F försvarar sig däretfer.
[*]A talar igen om vilket anfall han/hon utför. F försvarar därefter.
[*]Rundan fortsätter så tills A inte vill anfalla mer, och F inte planerar att göra motanfall. När det är nästa runda kastar F VINIT-slag precis som vanligt.
[/list]
That's it.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
"Han slår mot ditt huvud, vad gör du?" (kastar och lyckades)
"Jag duckar!" (lyckades)
"Svärdet swischar över ditt huvud och cuttar ditt hår :gremsmile:. Han försöker igen, denna gången lågt eftersom att du duckade" (lyckades)
"Jag parerar" (lyckades)


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nu kommer genast flera frågor:

- Hur svårt kan det vara för F att försvara sig, när han vet hurdant anfallet är?

Jag tycker inte att det spelar nån roll. I detta fallet låter jag mina RP välja försvarsvariation medans jag (SL) själv inte använder några variationer. SLP får det svårare och RP får det enklare. Vitsen är ju inte att RP:na ska dö under en strid ändå.

- Ökar inte svårighetsgraden för ALLA anfall/försvar extra utöver det första anfallet/försvaret?

Ja, det gör det ju. Denna regeln har vi tagit ändrat: svårighetsökningen sker gradvis. Svårighets graden är först Normal - OB3T6, varav den sedan ökar med +OB1T6 för varje handling man utför. Men ja, vi använder den frivilliga regeln för Upprepade försvarsmanövrar.

Detta fungerar bra för mig för att mina spelare inte är så överdrivet bra vad gäller regler för strid, och dem bryr sig inte alltid om att välja det bästa alternativet, utan mest vad som känns bra och vad som "skulle sett tufft ut".

Så...nu har jag delat med mig lite av mig själv. Nu vill jag veta hur NI gör för att snabba upp en strid? Tills vidare kommer jag att använda detta systemet tills jag anser att det inte funkar, eller tills jag hittar en bättre. Vi spelade så idag, och JA, det var skitroligt! Och fort gick det.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Snabba strider och sådant

Hej och välkommen till forumet!

Vitsen är ju inte att RP:na ska dö under en strid ändå.
Om detta är utgångspunkten, borde man kunna snabba upp striden ännu mer och helt enkelt bara säga hur Rollpersonerna vinner.

"If there is nothing to lose, there is nothing to gain."
- gammalt Klingonskt ordspråk

Med andra ord - om striden inte innebär en risk för rollpersonerna, varför då bekymmra sig om regler alls? Då är det kanske bäst att helt friforma striderna. Det kommer garanterat att snabba upp dem jämfört med att använda regler. :gremgrin:


Nå, över till riktiga svar:
Nu vill jag veta hur NI gör för att snabba upp en strid?
Vi har spelat ganska länge ihop och har därför hunnit lära oss i princip alla små tabeller och regler utantill. Det innebär till exempel att varje Spelare direkt vet (på ett ungefär) var han har träffat. Spelledaren behöver inte slå upp tabellen varje gång utan kan direkt titta på eventuella extraskador. Varje Spelare kan då i tur och ordning tala om Skadeverkan och Träffområde för SL som markerar av på respektive motståndare. Åt andra hållet samma sak - Spelledaren talar om Skadeverkan och Träffområde för var och en av de träffade Rollpersonerna och dennes Spelare kan då lätt markera av den skada som tagits.

Detta innebär ett minimum av bläddrande i regelböckerna och alltså en ansenlig uppsnabbning av strider.

Hur applicera detta på en ny spelgrupp?
Man skulle kunna rita av träfftabellen och låta varje spelare själv ta reda på var han har träffat/blivit träffad. Vidare kan man skriva ner olika specialmanövrar och deras respektive regler på små kort och låta spelarna ha dessa framme.

Kort sagt: låt spelarna hjälpa till att ha reglerna framme. Förr eller senare kommer ni att börja lära er diverse resultat utantill och då kommer allt att flyta på snabbare.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Att rollpersonerna ska kunna dö är för mig ganska centralt, annars tappar strid snabbt i spänning för min grupp, de ska veta att de kan dö om de blir oturligt träffade av en pirat-huggare...
Jag brukar låta mina SLPs göra det man "borde" göra i de strider de hamnar i, och rollepersonerna är ju upp till spelarna...
Dör någon, så dör någon...

Uppsnabbandet av strid, våra strider går ganska snabbt... Men vi kan också de flesta regler, spelarna kan rulla färdigt slag medans jag beskriver en tidigare händelse så ofta blir det i stil med:
RP1: "Jag svingar mot huvudet och missar totalt."
RP2: "Jag träffar med en pil som gör 15 skada, i 69, alvarlig skada 3"
SL: "Din dil tar i bröstkorgen och tränger in i lungan. Ni i närheten hör hur er motståndare gurglar till när pilen träffar."

Och så vidare... När man kommit igång med systemet så folk har skadan och handlingar i princip klara innan jag berättat klart vad den första skadan gör så flyter det fint... Då är det bara lite vinit och döds/chockslag att slå mellan allt annat...

En annan "uppsnabbande" sak är ju att SLPs kan fly om de blir totalt mosade... Jag menar, hade jag vart rövare och vi var 10 som hoppade på 6 personer, och efter 30 sekunder så är vi 4 rövare kvar på benen... Då skulle jag fan springa därifrån... Om jag inte gjort det för länge sedan...
Det är sällan man slåss till döden om man inte har en chans...

Men, om ditt system fungerar och är roligt så är ju det det som är viktigast... Ha roligt, det är den enda regeln som (borde) gälla i alla spelgrupper... Inte ens SL har alltid rätt är en regel som inte har undantag, men även den är väl en gyllene regel... :gremwink:
Välkommen till forumet förrästen...
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant

Hej och välkommen till forumet!
Tack! :gremlaugh:

För det första vill jag poängtera att rollpersonerna fortfarande kan skadas, även om de inte dör. För det andra menade jag inte... aww... dåligt av mig. Jag menade inte att RP:na inte kan dö, jag menar att spelledaren inte leder för att försöka döda RP:na. Självklart kan dem dö! Och det ska dem också veta om, de ska ju inte få göra dumma saker för att de vet att de har en säker vinst.

Jag menar inte "jag kan faktiskt också" när jag säger att jag med kan skadetabellerna/träffområden/delområden samt regler för olika stridsvariationer utantill, men alltså, även om man kan dem, även om man kan dem snabbt, så går det inte alltid så fort.

Självklart menar jag att vissa strider bör spelas mer efter regler och är mer viktiga, men jag trodde jag gjorde det klart att jag pratade om snabba strider.

För övrigt gillar jag inte ritade träfftabeller och stridskort, visst är det ett bra medel för nya spelare, men jag gillar att ha det rent på bordet, inte så mycket papper att hålla reda på (jag menar när det inte behövs).

Tack för era svar iaf! Hata mig inte för att jag tycker annorlunda :gremsmile:. Jag försökte bara få nån och tänka till och skapa en schysst tråd, men det var inte det enklaste.
Jag skulle gärna vilja ha fler svar från andra också!

(skippa snacket med att ni kan tabeller utantill och ni anser er snabba nog för att genomföra en snabbstird, det är inte det jag är ute efter, i detta fall skulle jag pluggat tabeller istället för att ändra regler..Tack)
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant

Förresten tack för skadetabellerna! Väldigt snygg design, och på ett papper bara. Kan verkligen komma till användning!
Creds to Mattias Svendsen och Peter Vittnavall! :gremsmile:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Snabba strider och sådant

som tidigare nämt lär man sig tabeller och svårighetsmodifikationer efter ett tag. Sen när spelarna också börjar lära sig går det ännu fortare.
Själv brukar jag inte anteckna skada på oviktiga SLP. jag bara lägger på minnet ungefär hur mycket skada de har fått, och sedan efter ett tag slår man ett slag och ser om de dör eller inte, det har alltid funkat bra att snabba upp striden genom att göra så för mig.
Du kan ju också (om ni har en dator tillgänglig) fixa en tärnigssimulator och eller ett "skadeprogram", använder själv tärningssimulatro men har aldrig fått chans att prova nått skadeprogram, men ska göra det nästa gång vi spelar
//Purgatory
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant

Ahh, jag gillar det :) Jag gör så med på skadan, skriver aldrig ner den, det är alldeles för omständigt. Man kommer ihåg på ett ungefär.

Men program och sånt gillar jag inte, det är faktiskt ett av de intressanta momenten i striden, att se efter var man träffade och ta reda på skadan. Mina spelare gillar detta så mycket att de blir lika över-ivriga varje gång, hehe så kul ^^

Tack för ditt svar =]
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Snabba strider och sådant

Men program och sånt gillar jag inte, det är faktiskt ett av de intressanta momenten i striden, att se efter var man träffade och ta reda på skadan. Mina spelare gillar detta så mycket att de blir lika över-ivriga varje gång, hehe så kul ^^
RP ska självklart inte slå med program! (om de inte väldigt gärna vill det förstås)

Program har man för inte behöva ägna två år av striden med att slå för ett halvdussin SLP:s, som ju ändå inte lär fylla någon övervital roll i handlingen, utan bara är lite motstånd för spelarna att tampas med på vägen (dessutom spoilar man ju inte hur bra/dåligt slaget gick eller ungefär hur mycket skada det ger genom mängden tärningsskrammel när man slår på datorn ; )
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Snabba strider och sådant

självklart används program bara till SLP. Alla spelare har sagt att det är OK, bara de inte används på deras RP. Men tärningssimulatorn tycker alla funkar jättebra.
Det blir lite mer känsla, eller vad man ska kalla det (eller inte massa avbrott) när man ska slå tärningar då man kan berätta medan man klickar lite på datan. Kombinera detta med att skriva upp viktiga färdigheter som spåra, smyga och liknande. (det senaste var kanske lite OT...)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Snabba strider och sådant (OT)

Det blir lite mer känsla, eller vad man ska kalla det (eller inte massa avdrott) när man ska slå tärningar då man kan berätta medan man klickar lite på datan. Kombinera detta med att skriva upp viktiga färdigheter som spåra, smyga och liknande. (det senaste var kanske lite OT...)
Oj, vad man kan tycka olika. :gremsmile: Själv tycker jag känslan blir oerhört lidande av en massa klickande på datorer som surrar osv. Blir långt från fantasykänsla för mig.
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant (OT)

Oj, vad man kan tycka olika. Själv tycker jag känslan blir oerhört lidande av en massa klickande på datorer som surrar osv. Blir långt från fantasykänsla för mig.
Jag tycker precis som du. Datorn förstör stämningen. Tärningsslagen är en kul faktor för spelarna, men självklart används inte detta på det sätt att det avbryter spelets gång.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Snabba strider och sådant (OT)

datorn används bara till de slag jag gör som SL, som SLP:s attacker, dolda färdighetsslag och liknande. När spelarna slår sina slag används ingen dator.
en annan fördel med datan är att spelarna inte kan få en uppfattning på hur mycket skada deras fiender gör genom att höra om jag slår många eller få tärningar
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant (OT)

Varför ska SLPs slåss mot varann på ett riktigt sätt? Kan man inte bara bestämma vad resultatet av en sådan strid är. Då kan man få det att passa in i äventyret och det går mycket fortare. Så gör jag iaf.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant (OT)

Jag håller helt med dig där... Om något är mer dramatiskt och roligare så bestämmer jag hur det går...

Annars brukar jag göra såhär...
Jag slår 1T6 varje runda, och om det blir högt så vinner RPs sida den rundan, annars förlorar den lite folk...
Om man vill variera t.ex. att ena sidan består av riddare och andra av bönder så kanske bönderna lyckas "vinna" rundan om de slår 6, och riddarna vinner annars...
Då går det olika varje runda, jäkligt snabbt sätt att behandla en strid som man inte vill ha en speciell utgång på, utan bara kunan berätta för RPs hur det går om de tittar... :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Snabba strider och sådant (OT)

strider mellan SLP slår jag aldrig, det skulle ju ta enormt lång tid. Slår typ en tärning och ser vilken sida som vinner, den andra förlorar lite gubbar.
program och liknande används till SLP:n som slår på rollpersoner.
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: Snabba strider och sådant (OT)

program och liknande används till SLP:n som slår på rollpersoner.
Jaha...nu fattar jag. Mitt misstag :)
Det största problemet kvarstår dock, jag har ingen bärbar dator, och min stationära skulle låta för mycket att ha på.
Men jag tror jag ska hålla mig till vad jag gjort innan, jag gillar tärningarna väldigt mycket <3
Hehe...
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Martins recept på snabba strider

Att använda sig av en kortlek [frivillig regel]

Du behöver

I. 4 kort från en kortlek för varje spelare, och en uppsättning för spelledaren. (Alltså de fyra färgerna, tex de fyra essen, eller fyra kungarna osv.)

Så här går det till:

Korten används till att välja: 1) taktik och 2) handlingar.

A. Taktik
Taktikvalen är i pincip krilles taktikval från T10-systemet, men dom är mer enligt Eons regler, eftersom man kan välja att vara helt defensiv och liknande i vanliga reglerna.

I. Hjärter - Offensiv
Offensiv taktik innebär att man bara kan utföra anfall. Man får +Ob2T6 skada på anfallen. Man kan inte försvara sig. En offensiv spelare blir anfallera mot en taktisk (den taktiska får då inte anfalla), avvaktande, och defensiv.

II. Ruter - Taktisk
Taktisk taktik är nästan vanliga Eon reglerna. Om två taktiskta anfaller varandra avgör effekten vem som träffar först. Om man vill kunna försvara sig så måste man reserva en handling för försvar. Taktisk anfaller avvaktande och försvarare, den avvaktande kan göra Motanfall.

III. Klöver - Avvaktande
Avvaktande blir alltid försvarare, men den avvaktande får anfalla (vanligt anfall) en offensiv om den står upp efter att försvarat sig. Avvaktande kan göra Motanfall mot en taktisk.

IV. Spader - Defensiv
Den defensiva får -Ob1T6 på sina handlingar, men får bara försvara sig.


B. Handlingar
För att välja handlingar så drar man kort och smäller upp dem på bordet samtidigt som taktikvalen.

I. Hjärter: Hugg/Kross anfall
II. Ruter: Stick/Stöt anfall
III. Klöver: Parering / Sidosteg
IV. Spader: Blockering / Bakåtsteg.

Om man göra flera handlingar så får man lägga upp kort i omgångar.

För övrigt tillämpas stridsreglerna (med frivilliga regler som man vill) som vanligt.

Observera att VINIT används annorlunda eller används inte alls. Man kan tillexempel lägga till VINIT på effekten för att se vem som träffar först.

När man använder samma taktik mot varandra används effekten för att se vem som träffar först. När det gäller Offensiv-Offensiv kan detta handla om liv eller död.

När man vill reservera handlingar för försvar, tex. Taktisk-Taktisk så kommer man ha sämre chans att träffa först, eftersom man lägger till +Ob1T6 på anfall (reservera handling för försvar)

Det kan vara lite problem när man gör flera handlingar, eftersom det läggs på T6-or på alla handlingar, vilket gör att man har sämre chans att träffa först. Detta kanske inte nödvändigtvis är ett problem eftersom det begränsar rollpersonerna att göra allt för mycket handlingar. Annars kan man reservera 3T6 på första handlingar för att avgöra effekten, 4T6 på andra osv.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Exakt så där har vi i min spelgrupp alltid spelat! :gremsmile:
Svårighetsökningarna, sättet att säga vilka handlingar man gör... allt på exakt samma sätt.

Striderna går mycket snabbare och blir mycket smidigare på det där viset. Självklart struntar man även i helt onödiga saker som stridsutmattning, och även i viss mån blödningstakt. På det viset blir strider i Eon spelbara, dock tycker jag att även med alla de åtgärderna så är det lite segt men det får man väl leva med när man vill spela Eon.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Snabba strider och sådant

Här hatas inget. För övrigt håller jag med dig, stridernas syfte är inte att döda rp, däremot kan det bli en effekt ändå...

ett tips är att använda forumets sökfunktion - detta ämne har diskuterats förut!
 
Top