Nekromanti Snabba kontra kraftfulla angrepp, Snabba storsvärd

SchackGuru

Veteran
Joined
13 May 2003
Messages
17
Location
Växjö
Jag bara undrar om jag har förstått dem avancerade stridsreglerna rätt.. Snabba utfall ger fördel i vinit och nackdel i skada och Kraftfulla ger fördel i skada med nackdel i Vinit. Det låter ju rättvisst, men jag såg också andra regler där det tydligen skulle vara lättare att försvara sig mot kraftfulla o svårare med snabba.. Skojarna du att man anänder snabba anfall isåfall??

Dessutom kan man verkligen slå snabbt med Storsvärd och andra jättelika vapen?

Det var allt tack o hej
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Kör man med den frivilliga regeln att snabbt/kraftfullt även påverkar försvararens paradmöjligheter så blir snabba anfall mer attraktivt, ja. Kombinera kraftfullt anfall med fint, eller låt det komma som en andra attack så motståndaren får svårare att parera, så går det jämnt ut. Men snabba anfall är ju det man ska satsa på - få in flera små sår, höja fiendens Smärta och sedan lägga in nådastöten. Särskilt när det hjälper att hålla initiativet. Fast med kraftfulla anfall som knuffar tillbaka motståndaren så det blir öppningsavstånd igen spelar ju initiativändringen ingen roll.

Ett snabbt anfall med storsvärd o dyl är möjligt, brukar väl innebära att man försöker tippa in spetsen på motståndaren t ex - nyttjar man balanspunkten bara är det inget konstigt med snabba anfall med stora vapen. För mig känns det däremot konstigt om man lassar in flera kraftfulla anfall i en runda - även om man har högt i färdigheten blir det lite underligt om man hinner ta sats från tårna flera gånger...

Mvh / Phelan
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Dessutom kan man verkligen slå snabbt med Storsvär

"Dessutom kan man verkligen slå snabbt med Storsvärd och andra jättelika vapen?"

Vapen har styrkekrav juh. det innebär juh om man kan hantera/håla i dem i handen/händerna utan att ha svårt med att svinga och utnytta dem väl. Vi tar t ex. storsvärd. självklart kan man svinga med svärdet snabbt OM man klarar av dess STY-krav. Självklart låter det kanske ganska otrovärdigt att man attackerar snabbt med en storyxa. Men det är det inte. De krävs bara högre STY på dem eftersom de är större och är mer klumpigare. Det är där SI kommer in liksom. De är har väldigt lågt i sista siffran i SI:n eftersom de är så klumpiga.

Hoppas jag förklarat så du förstår :gremcrazy:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Kombinera kraftfullt anfall med fint, eller låt det komma som en andra attack så motståndaren får svårare att parera, så går det jämnt ut.
Nja finten gör väl även vapenslaget Ob1t6 svårare så "jämnt" går det väl knappast ut... Fördelen med fint är ju om motståndaren är sämre i FC, och man med en fint el. en snabb fint gör Ob slaget omöjligt för honom...
Fint är Mums...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Okej, grundförutsättningen var att man har ett högt FV själv så man har råd att ge själv fler tärningar på färdighetsslaget. Målet är ju i alla fall att få motståndaren att slå många tärningar på sin parad, särskilt om han tack vare sköld får lättare att parera. Å andra sidan, med ett tungt vapen och om man vet att motståndaren kommer parera och inte undvika är det bara att klämma till så hårt som möjligt och räkna med att den lede fi blir tillbakaknuffad och gärna faller också. Funkar bäst om man är trukh, troll osv...

Oavsett vilket så går det att slåss rätt taktiskt antingen med lätta, snabba attacker eller stora och tunga, beroende på vad man själv och motståndaren har för utrustning.

Mvh / Phelan
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Suck...

Läste igenom beskrivningen av storsvärdet . Det var troligen jag som satte vikten (2,8 kilo) på ett 150 cm:s svärd (skulle satt den till max 2,2 idag), men jag skrev inte beskrivningen. Det anges ha "tungpunkten" :gremtongue: :gremconfused: :gremgrin: långt fram (för att slå igenom tunga rustningar), vilket med den vikten innebär att vapnet blir trögt att svinga. Därför kan man hävda att beskrivningen allena gör att man kan sluta sig till att det inte går att göra snabba attacker med svärdet. Möjligen kan man leverera ett första hugg med hyfsad fart, men tröghetsmomentet gör att det blir svårt att åstadkomma en schysst backhandretur...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
"Snabbt" är ju relativt...

Om man tar halva ansatsen jämfört med vad man tar "normalt" så går det ju snabbare än "normalt".

Att ett storsvärd inte går så snabbt att svinga är ju (eller ska åtminstone vara) en del av dess SI. M.a.o. så kommer ju ett snabbt anfall med ett storsvärd vara ungefär lika snabbt som ett normalt anfall med ett lättare svärd!

/Henrik
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Re: "Snabbt" är ju relativt...

som sagt snabbt är ett relativt begrepp har man mastådont vapnet sune klart som fasen att man kan hugga snabbare än normalt men med det menas ju inte att hans snabba attack är lika snabbt som en som gör ett snabt anfall med en dolk
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: "Snabbt" är ju relativt...

I och med att en dolk har så kass räckvidd så kan man inte göra särskilt snabba anfall i den bemärkelsen att det överraskar försvararen eftersom man måste sticka en ganska lång sträcka för att nå motståndaren, vilket tar tid. Man kan anfalla snabbare med ett vanligt svärd just av den anledningen, eftersom svärdet inte är trögare att anfalla med än dolken och dessutom är några gånger längre.

(Eller... kanske den ytterligare längden istället utnyttjas till att få ett större mellanrum mellan sig och sin motståndare?)

Vidare så har ju stora, otympliga vapen ofta dåliga andravärden i SI, vilket simulerar att de är slöare än 'snabbare' vapen. Men jag skulle inte vilja påstå att dolk är ett särskilt 'snabbt' vapen.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag hade en fundering angående det här...(känn er hedrade, det här blir mitt inlägg nr 667, hade tänkt låta bli att skriva fler ett tag)

Möjligheten att göra mycket skada med ett stort vapen borde ju bero på att man kan få upp ett ordentligt moment i dem. Man får mycket kraft i anfallet när man kan svinga till med ett tvåhandsvapen. I Eon så har varje vapen ett skadevärde, man jag förstod inte varför ett storsvärd gör så mycket mer i skada vid snabba anfall än vilket annat svärd som helst. Storsvärdets skada handlar ju om moment, om kraft. Att göra ett snabbt anfall borde reducera skadan till likvärdig annat mindre vapen, eftersom man faktiskt inte försöker skapa något moment i anfallet, man gör ett plötsligt utfall, mer avsett att behålla kontroll över striden än att vinna striden just nu.

Håller ni med?

Regeln som vi tagit in nyligen (på prov antar jag, brukar vara så) säger att alla vapen som har 2H som beteckning (sen insåg vi att det var några vapen som det inte borde gälla, som ändå har 2H, men ni får använda förnuft) halverar sin Vapenskada vid snabba anfall. Alltså, storsvärdet gör ob4T6/2=ob2T6. Sen kan man lägga till sin grundskada och så vidare...
Åt andra hållet ville jag också göra en mer markerad skillnad, för hur kommer det sig att ett kraftfullt anfall med dolk ökar skadan så mycket mer än med ett tvåhandsvapen? (alltså, en dolk gör 1T6, en annan 4. I vilket fall ger +1T6 mest ökning?) Så, alla de vapen som har sämre snabba skador får också en extra tärning när man gör kraftfulla anfall. +ob2T6 alltså vid kraftfulla. Ja, nu gjorde det väldigt ont.

Först hade jag en fundering där man skulle ha ett värde på möjlighet att utnyttja moment för varje vapen, och sen skulle man få ta sin grundskada (för vad är väl grundskada annat än ens möjlighet att utnyttja vapnets potential?) gånger den faktor vapnet hade, när man gjorde kraftfulla, där stora vapen skulle ha gånger 2. Men det ledde till att vår tirak, med en kradhakz skulle ha gjort...hmm...ob3T6+3 för yxan, han har ob2T6 i Hugg, sen får han +ob1T6+2 från att vara duktig, vilket läggs till grundskadan (eftersom den ökade skadan inte gärna kan vara det att man bara GÖR mer skada, man lär sig utnyttja potential bättre), så hans grundskada blir ob3T6+2...så om han gör kraftfulla så gör han då...ob10T6+2. Ni ser att det ledde till lite krångliga saker.

Hursomhelst, läs, fundera, kommentera.
 
Top