Nekromanti Snabba idéer till Skugglandet!

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Kom igen nu, grabbs and flicks! Kratz behöver hjälp.

Jo, så. Jag har en karaktär med "skugglandsaffinitet" i min kampanj just nu, och jag har droppat en bomb om Älvakonungens återkomst (y'know, den där som är fastfrusen i en ispelare någonstans i Mitheras skuggland). Han har nu följt efter en av skugglandets budbärare in i skymningens rike, och är nu fast där för en mindre tid. Jag har inte tänkt att han ska få spela solo där inne allt för länge, men jag vill göra det en minnesvärd upplevelse.

Vad ska hända? Ska han träffa på något mystiskt skuggväsen som lurar honom, kanske ett hjälpsamt möte? Ska han bara få se lite häftiga miljöer och sedan komma tillbaks till Sidraskogen (vi spelar Thalamur, yo)?

Det han vet angående Älvakonungen (vet inte om jag vill spela vidare på det just nu eller låta honom forska i det) är att någonstans i väst så finns det legender om någon Älvakonung som är infrusen i en ispelare, och att han har en massa tjänare. Han vet ju också att denna ryktas vakna till liv igen snart.

Så vad ska jag göra?

//Kraetyz, som aldrig planerar mer än 1-2 spelmöten i förväg
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Varför har han följt efter budbäraren? Kan du låta budbäraren försvinna och lämna honom på helt egen hand?
Jag skulle nog personligen skulle nog se till att han får hjälp av någon skuggvarelse mot att han avlägger någon form av löfte, kanske att återföra något till skugglandet som stulits flera år tidigare, eller lura tillbaka tjuven till skugglandet och varelsen.

En annan variant är att han får skåda hur en stor skugglandsarme börjar samlas, kanske för att kämpa emot Älvakonungen, eller är det på väg att invadera mundana för att jaga bort civilisationen och låta vildmarken sprida ut sig ännu mer i mundana och på så sätt även göra skugglandet mer närvarande.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Budbäraren var* en kanin, så den kan (och kommer nog att) försvinna snarast! Varför han följde efter är det ingen som vet. Padir Nadir Moroir är en gammal man som har många höns på loftet eller vad det heter.

Det där med ett stulet föremål skulle kunna vara intressant, speciellt eftersom Padir är av ätt Kobinku (som ju forskar inom Skugglandet i viss mån). Ett stulet föremål kan mycket väl ha hamnat på något av deras muséer, eller någon akademi där det studeras. Om han ska in dit och återta det lär det bli en ful affär.

EDITED*
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Personligen så skulle jag nog låta ett föremål från skugglandet vara något ganska så vanligt, kanske ett par tärningar eller en gryta/kavel. Men låta föremålet få väldigt underliga egenskaper i mundana, som till exempel bli löjligt stora/tunga. Med andra ord ge föremålet någon egenskap som ställer till det för spelarna. Men så fort föremålet kommer till skugglandet så antar det "normala" egenskaper.

Själv klart är föremålet av största intresse för magikraten själv och det kanske till och med är så att magikraten i egen person studerar föremålet. Vilket kommer tvinga spelaren att antingen smyga sig in och stjäla föremålet eller kanske försöka bli favoriserad av magikraten och där med få tillgång till föremålet.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
En grotesk varelse betraktar Padir på avstånd. Den verkar arg, men inte aggressiv. Om Padir tar kontakt med varelsen så berättar den att dess namn är Stamptå (från dess stora klump till fot), och att den kan erbjuda honom en väg ut ur skugglandet om Padir så önskar. Det enda Stamptå begär är att Padir hämtar tillbaka någonting som blivit stulet. Stamptå har blivit av med sina tärninger, två bentärningar som togs från honom av en grupp dagsfolk i svarta rockar och långt hår. Om Padir går med på detta så leder Stamptå honom ut ur Skugglandet. Om ingenting mer än “ut” specificeras så kommer han dock släppas av någonstans i norra Savaprovinsen.


Det är väl den introduktion jag skrivit ner för mig själv. Jag sätter här upp för två möjliga äventyr, både jakten på tärningarna (exakt var dessa är går att bestämma senare) och en grej med Gierasherna i Savaprovinsen som jag planerat ett tag. Men, får se hur det går. Jag kommer behöva ett flertal händelser, dock, ifall Padir inte nappar på det första.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Du kan låta honom stöta på en skuggvarelse som försöker förföra honom, låta dem spendera natten gemensamt. Varelsen visar spelaren vägen ut. En tid senare så lämnas beskedd om att han är far eller så lämnas ett skugglandsblodsbarn på hans trapp med en notis om att ta hand om barnet. Barnet i sig växer kanske i rasande fart (fysiskt), men åldras långsamt mentalt eller tvärt om.

Sen är frågan hur elak du är som spelledare, är det accepterat att låta fol karaktärerna bli av med armar/ben/ögon? I så fall skulle du kunna låta spelaren kanske offra någon form av kroppsdel för att få sig något från skugglandet.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag brukar klassa mig själv som snäll spelledare i den mån som historien tillåter mig. Det här är ett introduktionsäventyr, så kroppsdelar kan man väl kanske stryka (for now...).

Angående faderskap vore det riktigt roligt (och svinigt), eftersom killen är en 40+ medborgare utan familj. Den ska jag komma ihåg! :gremlaugh:

Angående skugglandsarmén som nämndes innan så skulle det också kunna vara något. Alternativt att han stöter på folk på väg att ansluta sig till den. Om han sjunger en kampsång för dem så kanske de låter honom gå oskadad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Angående skugglandsarmén som nämndes innan så skulle det också kunna vara något. Alternativt att han stöter på folk på väg att ansluta sig till den. Om han sjunger en kampsång för dem så kanske de låter honom gå oskadad.
En annan variant är att han ser någon som är på väg att ansluta sig till armen, de kanske till och med färdas gemensamt en bit. När de slår läger för natten så blir de anfallna av något och framför allt spelaren får slåss för sitt liv (varelsen kanske inte ens kan skadas av järn/stål) efter konfrontationen så erbjuder spelarens tillfälliga färdkamrat honom en kniv/dolk som kan skada liknande bestar fram över. Vad som dock inte nämns är att dolken är stulen och att ägaren letar efter dolken.
 
Top