Nekromanti Snabba frågor om misslor

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Varifrån kommer misslorna egentligen? Föll de ner ur ett hål ur himlen, eller uppfanns de av en nekromantiker med narcissism (en spelare i min spelgrupps personliga teori)? Vad tror ni?

Det står i spelledarens guide att misslor inte kan förörka sig med andra varelser, men kan de genomgå själva kärleksakten? Gäller detta även för demoner och skuggvarelser?

Finns det något samband mellan misslorna och alverna, de är ju rätt lika?

Det verkar som om det enda folkslaget som inte älskar misslorna är tirakerna, vad kan detta bero på?

Blir misslor någonsin berusade, eller dricker de alltid med måtta? Jag har själv aldrig hört talas om en berusad missla...

Det verkar ju finnas några icke pacifister bland misslorna (Nattros t ex) hur ser misslesamhällena på dessa individer?

Tacksam för svar...

/Weilyn
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det står i spelledarens guide att misslor inte kan förörka sig med andra varelser, men kan de genomgå själva kärleksakten? Gäller detta även för demoner och skuggvarelser?
Självfallet. Fantasygenren är ju helt jävla poänglös om olika raser inte kan nuppa med varandra. I demonernas och skuggvarelsernas fall beror det ju lite på; en dansare kan ha vissa problem att vara storlekskompatibel med en frakktrukh tex, och siklarna har ju inte ens några kroppar. Också för demoner beror det på vad för gestalt de har tagit sig; men en bra demon är ju en sexig demon, liksom.

- Ymir, svarar kanske på fler frågor senare
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mina personliga kunskaper/åsikter är (tills vidare; de kommer nog att ändras då Misslor kommer ut) dessa:

Varifrån kommer misslorna egentligen? Föll de ner ur ett hål ur himlen, eller uppfanns de av en nekromantiker med narcissism (en spelare i min spelgrupps personliga teori)? Vad tror ni?
Misslorna importerades från spelet Trollvinter, som jag har för mig att CJS skapade, genom en mycket underlig dimensionsportal. Övriga detaljer är överflödiga :gremwink:

Det står i spelledarens guide att misslor inte kan föröka sig med andra varelser, men kan de genomgå själva kärleksakten? Gäller detta även för demoner och skuggvarelser?
Med tanke på att misslorna tycks vara typiskt humanoida fantasydäggdjur skulle jag gissa på att fortplantningsorganen är av samma typ som hos alla andra däggdjur, och svaret blir alltså ja, med förbehåll för deras storlek och allmänna ovilja till att beblanda sig med andra raser.

Finns det något samband mellan misslorna och alverna, de är ju rätt lika?
Bra fråga, men ytligt sett och med nuvarande kunskap skulle jag säga nej; misslorna kommer ju också ursprungligen från ett alvlöst universum.

Det verkar som om det enda folkslaget som inte älskar misslorna är tirakerna, vad kan detta bero på?
Troligtvis att tiraker inte gillar små, gulliga saker, utan ser dem som veka och mesiga, drag som varken går hem i deras samhälle, religion eller kultur på något som helst sätt. De duger ju inte ens som slavar...

En annan anledning kan ju vara att tiraker helt enkelt inte tycker att varelser utan päls har ett tilldragande utseende, och därför inte uppfattar de hårlösa misslorna som gulliga.

Blir misslor någonsin berusade, eller dricker de alltid med måtta? Jag har själv aldrig hört talas om en berusad missla...
Med tanke på att de tillhör Mundanas bästa ölbryggare så är svaret troligtvis att de visst blir berusade, även om de kanske inte har någon riktig suparkultur. Att man inte hör talas om det kan ju bero på att detaljer om misslorna i allmänhet lyser med sin frånvaro i mycket av materialet.... har du läst något om en berusad aunurier, taup eller darken någon gång?

Det verkar ju finnas några icke pacifister bland misslorna (Nattros t ex) hur ser misslesamhällena på dessa individer?
Ungefär som alla samhällen ser de som bryter mot normen skulle jag gissa; med viss misstänksamhet om än inte med fiendskap utan anledningar (fri tolkning av ordet; i misslornas fall direkta anfall på samhället). De tas nog emot som misslor i övrigt, men är knappast några man ser som föredömen eller bjuder med glädje.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
En annan anledning kan ju vara att tiraker helt enkelt inte tycker att varelser utan päls har ett tilldragande utseende, och därför inte uppfattar de hårlösa misslorna som gulliga.
Tiraker tänder inte på utseende, även om det säkert har viss inverkan, utan dofter (feromon antagligen). Misslors sexuella lukt är enligt tirakerna äckligt sötsliskig. Dock lär härjande tiraker våldta misslor; tiraker våldtar alver trots att de tycker alver luktar osexigt fränt. Och att misslor är små, klena varelser utan våldskultur gör säkert sitt. Dessutom är ju tiraker något av mundanas onda folk och som ondingar kan de inte gilla de små pluttgulliga misslorna omotiverat som alla andra gör. Lägg därtill att kontakterna mellan folken lär vara minimal. Jag tror nästan att de flesta tiraker på mundana inte ens vet vad en missla är för något.

Och jag är tvärsäker på att det är Krister Sundelin som skrivit Trollvinter.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tiraker tänder inte på utseende, även om det säkert har viss inverkan, utan dofter (feromon antagligen). Misslors sexuella lukt är enligt tirakerna äckligt sötsliskig. Dock lär härjande tiraker våldta misslor; tiraker våldtar alver trots att de tycker alver luktar osexigt fränt.
Jag talade inte om sexuell attraktion mellan misslor och tiraker vid tillfälligt, utan snarare om den allmänna uppfattningen av deras gullighet, dvs. den egenskap som gör att vuxna däggdjur uppskattar utseendet på de flesta däggdjursungar, och den är normalt inte av erotiskt karaktär. Det är dock bra att denna aspekt på förhållandet tiraker/misslor tas upp; hade helt glömt bort att det nämndes...

I mångt och mycket tycks dock tiraker likställa misslor med små (och kanske lite extra patetiska) människor, vilket innebär att de i stort sett endast är användbara som byte, slavar och för Bazirk möjligen handlingspartners. Undantaget är Marnakh, som vad jag förstår ser upp till misslornas pga. deras förmåga att accepteras av människornas samhällen.

Att tirakerna är Mundanas "onda folk" tycker jag är en väldigt grov förenkling. Folk som rauner, kragg och kamorianer ligger enligt mig på samma nivå vad gäller antingen blodtörstighet eller "den starkes rätt"-mentalitet. Över huvud taget tycker jag att Eon gör ett mycket bra jobb vad gäller att undvika "hej, vi är onda random encounters av naturen"-orcher genom att följa sitt tema att ondhet och godhet är subjektiva värden. Nu har jag säkert övertolkat det du sade, men jag tycker ändå att det är viktigt att kommentera :gremwink:

Jag tror nästan att de flesta tiraker på mundana inte ens vet vad en missla är för något.
Håller med; förutom de ganska så assimilerade Marnakh och ett par Bazirk lär alla tiraker som inte härstammar från norra Asharien eller Consaber ta misslor för människo- eller alvbarn.

Och jag är tvärsäker på att det är Krister Sundelin som skrivit Trollvinter.
Då har du förmodligen rätt; jag har en egenskap att träffa fel på sådana gissningar :gremwink:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Krille??

Misslorna importerades från spelet Trollvinter, som jag har för mig att CJS skapade, genom en mycket underlig dimensionsportal. Övriga detaljer är överflödiga
Hmm, har alltid fått för mig att Krille var mannen bakom misslorna!!?

//Flurtis
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Misslor super nog rätt friskt. Det är skördefester, sång, dans och lull-lull på ganska hög nivå, som jag ser det.

-Hjalle, skål.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Re: Snabba frågor om misslor(Mest för spelledaren)

Min personliga teori om misslor, uppkomm strax efter det att jag läst Legender och Hemligheter i den boken står det att det förutom mundana finns 9 parallela dimensioner som styrs av varsin demon furste och att alla dessa världar försöker invardera mundana vart tioyusende år, när bariären mellan världarna är som svagast. Min teori är alltså att misslorna ursprungligen är skapade av någon av dessa demonfurstar, kanske som trälar åt furstens mer demoniska varelser eller heltenkelt som ett misslyckat försök att skapa en bra och duglig ras. Det kan mycket väl tänkas att demonfursten tog insperation från de stolta och mäktiga alverna när han vill eskapa ett mäktigt släkte men helt enkelt inte var kompetent nog. Sen har två misslor genom något magiskt missöde slungats ut ur demon dimmensionen och landat hos kraggisarna.

Så kanske kommer en av demonfurstana att anföra horder av krigiska misslor när de anfaller för att ödelägga mundana, eller så har misslorna som finns kvar i demondimensionen revolterat så kanske kommer ingen demonfurst över huvudtaget, bara några förskräkta misslor som hittat en port till en annan värld.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Läs inläggen...

Läser du ett respektive två inlägg ned finner du att detta dels redan påpekats och dels att jag redan sagt att jag troligen har fel i frågan... ett påpekande räcker liksom om ingen vill komma och säga att den verkligen vet vad som är fallet :gremtongue:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Läs inläggen...

Du... var det inte Krille som hittade på misslorna, egentligen?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Snabba frågor om misslor (Spoilervarning)

Jag tycker att den demon som vill skapa en helt ny tjänarras, är mäktig nog för att genomföra det (och dessutom begåva den med vissa telepatiska förmågor) och får resultatet misslor är lite väl skrattretande patetisk i sin mäktighet för att passa i Eon... och detsamma gäller ironin i det hela. Idén om en apokalyps ledd av legioner av krigiska misslor är dessutom på tok för bra för att vara sann :gremwink:

Fast jag har ju haft fel förut :gremtongue:

Däremot har jag för mig att de någonstans nämner att andra parallella plan kan uppstå och sedan försvinna, så en närmare gissning vore att misslorna i så fall härstammar från ett sådant plan (där rollspelet Trollvinter av ett underligt metafysiskt sammanträffande råkade utspela sig :gremwink:). Eller från en annan planet (vem har sagt att Mundana är den enda?). Vi känner ju till från L&H att intelligenta hominider kan uppstå spontant, så varför inte?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Misslor + Krille + Trollvinter = Sant

http://www.foxtail.nu/old/trollvin.html

Googla om osäker.

Jag trodde kopplingen Krille-Trollvinter-Misslorna var allmänt känd, men jag antar att jag kanske blivit hemmablind av att ha hängt i typ 8 år på det här forumet; det är mycket möjligt att det är evigheter sedan någon senast tog upp att misslorna hör hemma i Trollvinter från början.

- Ymir, colasugen
 

Belgarath

Veteran
Joined
27 Aug 2007
Messages
18
Varifrån kommer misslorna egentligen? Föll de ner ur ett hål ur himlen, eller uppfanns de av en nekromantiker med narcissism (en spelare i min spelgrupps personliga teori)? Vad tror ni?
Jag har hört att misslorna fanns i ett rollspel som hette trollvinter... hur de hamnade i Mundana har jag däremot ingen aning om.

Det står i spelledarens guide att misslor inte kan förörka sig med andra varelser, men kan de genomgå själva kärleksakten? Gäller detta även för demoner och skuggvarelser?
I Katres Gåtor har misslan Nattros och kraggbarbaren Krole samlag... jag tror däremot inte att det blev någon avkomma, den skulle i och för sig nog se ganska cool ut.
Demoner och skugglandsvarelser kan nog föröka sig med misslor.

Blir misslor någonsin berusade, eller dricker de alltid med måtta? Jag har själv aldrig hört talas om en berusad missla...
Hade med en berusad missla i mitt förra äventyr faktiskt.
Hon sov i en gränd, liggande i sina egna spyor.
Spelarna skulle förhöra misslan, så de slängde henne i havet för att hon skulle kvickna till...
Det gjorde hon inte...

Hon drunknade...
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Spelarna skulle förhöra misslan, så de slängde henne i havet för att hon skulle kvickna till...
Det gjorde hon inte...

Hon drunknade...
Hehe, så kan det gå, synd om misslan bara.
Hur gick det med äventyret sen då?
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Jag skulle nog ha fixat ihop det med lite improvisation, det är synd att låta ett äventyr gå till spillo bara för att någon dör.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Instämmer! Misslor flyter!

(de är så urbota söta att havsguden helt enkelt inte kan låta dem sjunka)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Misslor + Krille + Trollvinter = Sant

Haha :gremlaugh: Jag hade bara kul. Skämtade lite :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Misslor + Krille + Trollvinter = Sant

Jo, jag misstänkte det, vilket var halva anledningen till att jag inte besvarade inlägget... kan dock förvarna om att ironi syns mycket dåligt på internet, och jag var fortfarande inte över 60 på att du var skämtsam, alla faktorer inräknade....

Vad gäller gissningen är det ödets sätt att förklara för mig att jag inte ska gissa vad gäller sådana här saker: är jag halvsäker gällande någon fakta har jag fel (i det här fallet var det ju också säkert över ett halvår sedan det togs upp, så det hade väl klumpat ihop sig i rollspelsmakarinformationsförrådet längst bak i minnet), så är det bara. Tyvärr glömmer jag ibland bort det, som nu.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Spelarna skulle förhöra misslan, så de slängde henne i havet för att hon skulle kvickna till...
Det gjorde hon inte...
Hon drunknade...
Misslan var superviktig, så utan henne kunde de inte fortsätta.
Du har just fått tiotusen poäng i tävlingen om årets elakaste spelledare :gremwink:

Eller så har du jäkligt jobbiga spelare...
 
Top