Nekromanti Snabb äventyrshjälp tack!

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Imorgon kommer två stycken koboltspelare hem till mig och vill lira eon. Då hela gruppen är kobolter tänker jag låta dem hållas till en viss gräns. Problemet är att de absolut inte vill/kan tänka själva. Lägger jag ett hinder ivägen för dem vill de att mina SLPs ska lösa det åt dem. Gör jag inte det blir dem griniga och tycker att jag suger som spelledare. En svår sits. Nu låter mina kompisar som värsta idioterna, vilket de inte är egentligen. Det är bara så att de blir vilda slaktkämpar när de ska spela rollspel. Även om de har en pasifist som roll, vilket ledde till att jag förbjöd dem spela liknande roller. De klarar inte av det.
Problemet tills imorgon är att båda är dödstända på allt som heter Ninja. Därför har de skapat varsin lönnmördar karaktär. Då jag ser min uppgift som spelledare att vara där för spelarnas skull vill jag inte göra dem besvikna, utan ge dem ett rafflande bofferäventyr kryddat med spännande stealthsituationer.
För att skapa äventyret har jag tagit min inspiration ifrån japan, för att matcha deras karaktärers stil. Jag tänker använda legenden om Yoshimitsu, den herrelösa samurajen som hjälper bönderna i uppror mot makten. Han var en japansk Robin Hood kan man säga. Rollpersonerna skall få höra ryktet om en maskerad krigare som rånar de högre stånden för att sedan dela ut det till fattiga. Ju längre tiden går destu mer information och rykten får de höra om honom. De ska få höra om den ansiktsprydda hjälmen. Ett ledsamt ansikte fram och en rasande demon bak.
Givetvis kommer adeln och kungen vilja bli av med denna stråtrövare och då rollpersonerna är ökända för sitt yrke blir dem kontaktade. Nu är frågan, vad tycker ni Yoshimitsu ska vara för en figur? Ska han vara en vanlig människa med hög heder och generositet? Kanske en nedkallad demon som lyder under en magiker som betalning som en känst? Kan det hända att han är en varelse från skugglandet här för att bekämpa orättvisa? Är han en ande iförd en rustning? Något annat? Var snälla och tipsa lite om vad han kan vara för en figur. Jag tar gärna emot andra tankar som ni tycker passar in i äventyret. Tack så mycket!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Spelare VS Spelledare

"Då jag ser min uppgift som spelledare att vara där för spelarnas skull..."

Bryt, bryt,brytbrytbrytbryt!
Själv eftersom jag är spelledare ser jag att spelarna är där för att underhålla mig. De ska underhålla och roa mig, inte tvärt om. Även om det är så att alla ska ha roligt är det i första hand jag som bör ha roligt då jag är spelledare.
Med det menar jag inte att jag nödvändigtvis måste utsätta dem för svårigheter och kapa deras armar och ben - även om det kan vara lite kul from time to time.

Åter till den riktiga frågan, ville bara förtydliga att spelarna inte ska sitta på sina höbalar och tugga halm och du får mocka upp efter dem.

"Nu är frågan, vad tycker ni Yoshimitsu ska vara för en figur?"

En gång för inte så länge sedan körde jag ett äventyr till Eon där det var ett mindre legoknektsgarde som terroriserade staden. Folk gjorde inte annat än att prata om hur äckligt bra de var och hur de dödat person X förra veckan. Det var en stor nyhet.
Men när rollpersonerna sökte upp denna grupp så märkte de att de bestod av 8 stycken helt värdelösa bönder (+2 smeder) som hade fått nog av att vara fattiga och i smyg gjort snygga rustningar och överdrivet stora vapen. De gav upp och/eller vart dödade inom loppet av en kväll och ordningen i byn vart ganska lugn, även om ett hus råkade ta eld av en helt orelevant händelse.

Det är en sak du kan göra, låt honom vara helt värdelös bara det att hans rykte säger att han är världsbästüberdemonsuperduperdeluxebbq!
Eller så kan han vara en nekromantiker med vandöda slavar.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Re: Spelare VS Spelledare

Jag tackar, det låter som en rolig idé. Sedan skall jag tänka lite på vad du skrev om spelare VS spelledare. Jag ska nog ta ett snack och säga att jag inte tycker det är roligt om dem inte börjar spela rollspel snart. Annars har vi ju talisman.
Så Yoshimitsu skall alltså vara ett gäng bönder som levt upp en gammal myt för att lättare kunna råna de rika? Hmm, jag gillar den idén. Det betyder att han hela tiden kommer tillbaka om de dödar en av de förklädda bönderna, något som kommer att sätta paranoia i mina små spelare. Mohahahaha, ONDSKA, HAHAHA! Tack för tipset, nu kan jag börjar skissa SLPs, kartor och händelser.
 
Top