Nekromanti Snösaga

Oblivion_UBBT

Veteran
Joined
28 Sep 2003
Messages
2
Location
Östersund
God morgon

Jag tänkte spelleda Snösaga nu när vintern kommer krypande här i kalla Norrland.

Vad jag tänkte är är det någon här som varit SL i den kampanjen? i så fall har ni några tips att ge mig? Det är ju gott om intriger så att säga.

väl mött
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ett utmärkt tillfälle att nyttja Sök-funktionen. Jag och Vitulv har haft en del diskussioner om det, och en Riotmindsrepresentant har skrivit ett inlägg om Snösaga också.

Är det mer du vill diskutera, bara specificera upp det så är vi game..
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Jag håller på för tillfället, tycker det hela har flutit på väldigt bra, bättre än jag hade trott, man kanske glömmer några saker ibland, men i allmänhet har det fungerat bättre än jag hade trott, det svåraste att fixa är nog delen med Maria, försök att gå igenom det med den utvalde innan, det skulle nog kunna underlätta.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Snösaga [SPOILERVARNING!]

Jag har skrivit en hel del om Snösaga, både här och på Riotminds forum (du har väl tittat där? På deras Spelledarforum diskuteras Snösaga fortfarande rätt intensivt), men jag tror att en slags sammanfattning av mina tankar kan vara på sin plats:

Gurrgels tips nedan är ett av de viktigaste, och en bra lösning på problemet. Jag gjorde likadant, och även om det gör att det känns lite påtvingat och tappar lite charm gör det saken lättare. Kärlek är svårt att lägga in i rollspel, tycker jag.

Tips nummer två är att fixa en namnlista. Speciellt den första tredjedelen av kampanjen är sprängfylld med personer och namn, varav de flesta inte ens är särskilt nödvändiga. Jag har min egen inte helt färdiga SLP-lista här:
Eksems SLP-lista för Snösaga

Följande är både tips och tanke, och det gäller kampanjens struktur. Det är ofta den är skriven på ett ganska rälsat sätt, så att det verkar som att man som SL måste tvinga RP att göra som det "ska" vara. Så är dock inte fallet. Intrigen och miljöerna är tillräckligt väl beskrivna för att det inte ska göra något om spelarna låter sina RP göra anoorlunda än vad som föreslås i boken (min spelgrupp delade på sig innan kampen med Brotbesten och hälften drog västerut alldeles för tidigt, en lönnmördade en av Uvailarna innan kriget och lite andra såna saker). Det är inga problem, häng bara på dina spelares konstiga nycker, det är roligare så.

Eh, nu kom jag inte på nånting just nu, det var ett tag sen jag spelade... men som sagt, sökningar både här och på riotminds forum ( Riotminds DoD-sida ) borde resultera i massor av nyttiga såväl som värdelösa diskussioner om Snösaga.
 

erti

Veteran
Joined
27 May 2003
Messages
8
Re: Snösaga [Spoiler]

Det jag tycker är svårast är efter att RPna har smiskat Unghorvin (eller vad det nu var han hette) och har en massa schysst loot. Gruppen jag spelledde för insåg direkt vad som var i görningen.
"-Snart kommer dvärgarna ta tillbax allt..."
Det känns så himla löjligt att bara hälla på feta dvärgkrigare tills RPna ger upp. Jag menar... de kommer INTE ge upp! De har massor med cash och tusen magiska prylar! Spelare är girigare än de girigaste dvärgarna! Och envisa som någonting som är väldigt envist!

Att de dessutom, efter dvärgarna, ska acceptera att de är tillfångatagna under flera veckor, månader tom, utan att ha en bra chans att fly på, är helt otänkbart!

Hur gjorde ni andra? Det känns nästan lika rälsat som Den Nidländska Reningen...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,948
Re: Snösaga [Spoiler]

Tja, mina spelare gav upp direkt. Hellre fattig än död. Även om de tvivlade på det under fångenskapen hos Arkerna. Jag förstår inte hur dina spelare kunde vägra att ge ifrån sig skatten. Varför dog de inte?

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,948
länkar

Precis som Foggmock skriver så bör du lära dig att nyttja SÖK-funktionen. Den är ett kraftfullt verktyg för att hitta ämnen som med största sannolikhet har diskuterats förr (Snösaga är ett sådant ämne).

För att underlätta för dig så här i början så har jag samlat ihop några innehållsrika trådar som behandlar just Snösaga på ett bra sätt:

Mina tips till Riotminds (SNÖSAGA SPOILER)
Hur lång tid tar Snösaga?
Att undvika en attack (Snösaga SPOILER som vanligt)
Hur stor är en brotbest?
Tredje mötet med Snösaga (SPOILER - jajjemän!)
Re: Snösaga

Det var några trådar, men det finns fler.

/Vulf
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
[OT] Ordet Spoiler?

Var kommer egentligen det extremt egendomliga ordet spoiler i från? En lika dum fråga som det antagligen dumt enkla svaret, men jag måste veta!

Hoppas bara inte detta förföljer en genom sin rollspelskarriär i stil med: "Hahah, checka där e snubben som inte visste va spoiler e! Snart börjar han väll gagga om att OT är en tärningssort" (nä, lessen för den ruttna humorn. Trött)

Hursomhelst, hoppas någon vet annars blir det till att ge sig av mot andra kunskapskällor efter svar dolda i påhittighetens dunkla mörker...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: [OT] Ordet Spoiler?

Det engelska ordet spoil kan dels betyda att det blir förstört/saboterat/ruinerat eller att någon blir bortskämd eller pjoskad med. Ett alldeles utmärkt lämpligt ord för att förklara att man förstör nöjet genom att avslöja något. Eller nåt. Jag spekulerar ju bara.
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Re: [OT] Ordet Spoiler?

Låter minsann logiskt. Jag tänkte också på spoil men bara så långt som att det förstör/ruinerar något inte att man faktiskt kan tolka det som att avslöja. I brist på annan information anser jag det vara den bästa förklaringen...hittils!

Nåja, tack så mycket. Alltid trevligt när folk ägnar tid åt ens frågor, även de helt ovesäntliga och i vissa fall dumt irriterande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: [OT] Ordet Spoiler?

Det engelska ordet spoil kan dels betyda att det blir förstört/saboterat/ruinerat eller att någon blir bortskämd eller pjoskad med. Ett alldeles utmärkt lämpligt ord för att förklara att man förstör nöjet genom att avslöja något. Eller nåt. Jag spekulerar ju bara.
En fråga som då poppar upp i mitt huvud är varför använder man egentligen det ordet för vingar man sätter på bilar för att förbättra aerodynamiken? Känns bakvänt på något sätt. :gremconfused:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,903
Location
Stockholm
Se det som ...

… att man försämrar oaerodynamiken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Se det som ...

? att man försämrar oaerodynamiken.
Eller nöjet med att köra en bil som halkar omkring som en tvål i botten av att badkar.
 
Top