Nekromanti Snösaga - problem, tankar och erfarenheter [SPOIL]

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Jag kör igång Snösaga nu om några veckor med min spelgrupp. Därmed kommer nu en tråd där jag berättar om problem och tankar. Jag hoppas på att ni fyller i med fler problem, tankar och kanske även erfarenheter/anekdoter från er som redan har spelat kampanjen.

Vi börjar med Problem:

R för romans. Romansen mellan Ljusets Barn och Maria är ett potentiellt problem. Det behöver nödvändigtvis inte bli något problem, men det finns helt klart saker som kan gå fel. I normalt spel är inte romanser lika blodiga om de spårar ur, men här är romansen en nyckeldel av handlingen, vilket stramar åt läget lite.
Ä för äventyrets stil, vilken är mycket pampig och aningens överdriven. Man får passa sig så att det inte blir fjantigt med alla pompösa och omvälvande händelser.
L för luddig struktur. Mycket är skrivet på ett för mig ibland obegripligt vis. Spelledarpersoner, platser och föremål introduceras i texten först när skaparna anser det relevant. Ingen berättade att det passar att läsa sista kapitlet först, utan det fick man upptäcka själv.
S för spelledarpersoner. Det finns (särskilt i första akten) massvis utav spelledarpersoner att hålla reda på och etablera väl för att spelarna ska få någon slags koll på läget. Många spelledarpersoner är mycket viktiga för historien, och här och där finns riktigt viktiga detaljer som måste finnas med för att en del saker ska gå ihop.

Om vi nu tittar på begynnelsebokstäverna (i fet stil) i de senaste fyra styckena får vi fram ett femte ord:
R Ä L S för att kampanjen är ganska hårt rälsad här och där, figurerna måste göra vissa saker för att historien ska fortgå.

Sådärja. Nu har vi fem problem uppräknade. Här kommer den andra delen av inlägget, tankar:

Det första problemet jag räknade upp var Romans.
Romansen mellan Ljusets Barn och Maria bör helst inte fjanta ur. Detta tror jag att man löser enklast med hjälp av att hålla romansen på en ganska abstrakt nivå. Dessutom har vi redan ganska väletablerade rollfigurer, så det löser sig nog.
Vad har ni tankar runt romansen? Hur har ni löst det? Hur gick det?

Det andra problemet var äventyrets stil. Att kampanjen är så pompös och aningens överdriven. Man kan kanske tona ner vissa saker en aning. Men å andra sidan: är det egentligen ett problem? Jag skulle tro att det blir ett problem först när man gör det till ett problem. Kanske ska man bara 'stick with it' och köra den pompösa stilen helt ohämmat.
Återigen: Hur löste ni det? Vad tänker ni?

Det tredje problemet var den luddiga strukturen, sättet på vilket kampanjen är skriven. Bästa lösningen är nog att försöka ha koll på sina tre stycken V samt början och slut. Låt mig förklara. Jag sysslar med improvisationsteater. En form är att man bestämmer sig för varsin figur, definierad med tre V: Vem är man, Vad vill man och slutligen Vart är man på väg? Till det lägger man sedan en bestämd början och ett bestämt slut.
Om man som spelledare dels kan alla rollfigurers och spelledarpersoners tre V samt början och slut för a) spelmötet och b) hela kampanjen. När man vet vart man är på väg är det mycket enklare att improvisera. Förberedelser i form av anteckningar och genomtänkta spelledarpersoner gör nog mycket.
Upprepning: Vad tror ni? Hur löser ni det?

Det fjärde (och för mig mest framträdande) problemet är spelledarpersonerna. Jag tror även här att lösningen (i alla fall i teorin) är enkel: lugn. Om man tar det lugnt och låter sociala scener med viktiga spelledarpersoner ta tid blir det nog enklare. Överspel i vissa mått är nog inte heller fel, för att allting ska bli tillräckligt tydligt. Man skulle till exempel bjuda in figurerna på middag hos några av fylkjarlarna (af Satigia till exempel) för att de ska lära känna alla lite bättre och lättare förstå hur relationerna hänger ihop.
Och ytterligare en gång: Hur löser ni spelledarpersonerna? Hur mycket tid använde ni till att etablera dem väl? Har ni några sköna knep?

Det femte problemet är rälsningen. Återigen tror jag att det är viktigt att veta om sina tre V. Bara man vet vart man är på väg blir det nog lättare att ta ut svängarna runt händelserna lite. Hur löser ni de mest rälsade bitarna? Lät ni det vara så? Vad gör man när spelarna vill åt något annat håll?

Slutligen: Erfarenheter.

Den här avdelningen är helt upp till er andra. Vilka viktiga erfarenheter har ni? Vilka saker gick fel? Vilka saker gick bra? Hur löste ni problemen? Har ni några läckra anekdoter? Vilka partier var svåra att spelleda?

Rasmus, som sitter i skolan och har håltimme.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
LÅNGT svar

Romans:
Svåraste problemet i min spelgrupp. Har pga ganska pubertal umgängeskrets undvikit sådant tidigare, men det är ju inte det lättaste i denna kampanj. Valde att samtala med han som spelade ljusets barn om det. Jag valde att hålla det rätt så abstrakt, och det funkade så långt vi hann spela. Men någon charmig romantik blev det ju aldrig.

Episkt och pompöst:
Jag älskar sånt. Köpte det rakt av och svalde med hull och hår. Mums!

Luddig struktur:
Förstår inte riktigt problemet... hur tänker du? Jag märkte inte av några problem med strukturen?

SLP:
Största problemet är den abnorma mängden SLP. Jag valde att sålla bort en del, göra de som var kvar ännu mer stereotypa och låta ha hela släkter ha liknande personligheter. Man riskerar att göra det platt, men jag hoppas att jag lyckades undvika det. Att vara förberedd med en SLP-lista var ett krav för mig. Den ser ut så här:

Jonas SLP-lista (ej komplett)

Räls:
Kampanjen är rälsad som fan, men i praktiken visade det sig att rälsen låter sig riktas om hur lätt som helst utan att intrigen faller ihop.


Min favoritdel av kampanjen var att jag verkligen lyckades få spelarna och deras RP att ställa sig på Wulfrarnas sida, något de kommer få äta upp senare.

En krönika över hur det gått för oss, ungefär, från Riotminds forum:


Jo då, visst har jag börjat, men särdeles långt kom vi inte. Spelmötet avslutades efter händelserna dagen efter bröllopet.

Jag tänkte först att kampanjen skulle vara rätt så svårspelad, speciellt i början med mina hack n slash-spelare, men på något magiskt vis så skötte sig alla exemplariskt och hade riktigt roligt! Allting flöt på oväntat bra överhuvudtaget måste jag säga.

Utan att veta om det så spelade de mig dessutom verkligen i händerna. De blev vänner med Wulfrarna, nästan fiender med Uvailerna, en av dem har gjort en tjänsteflicka gravid, en annan har skaffat en flickvän medan en tredje ingrep med mod och sinnesnärvaro mot Uvailarna och högg dessutom huvudet av Silgra och uppfattas av folket i Storhavn som en rejäl karl. Mycket att spela på när de återvänder efter Ysetur, med andra ord.

Den största utmaningen var, inte helt oväntat, att presentera alla personer, spela dem så att spelarna kan skilja dem åt, och få rollpersonerna att komma ihåg namnen. Där gick det inte riktigt bra faktiskt, speciellt när de av någon anledning blandade ihop Uvailarna och Wulfrarna(!). Kan vara smart om även spelarna skriver upp lite anteckningar för att skilja familjerna åt.

En annan miss är att jag inte introducerade Oktar riktigt ordentligt, vilket kommer straffa sig för mig senare. Jag ska försöka reparera det under de två veckor som kommer innan Sote kommer med sorgebudet. Jag missde också att ge dem en ordentlig relation till Miri och Huld, vilket också hade behövts och tyvärr inte går att reparera.

Hoho, idag kommer Sote tillbaka med sorgebudet, och om vi håller samma takt som tidigare kanske de eventuellt får slåss med Brotbesten idag, men det är inte säkert. Akt 1 kommer vi ha spelat klart runt nyår, skulle jag tro!

Skönt att det fungerade bra med kärleken då! Själv misstänker jag att det kommer bli problem, vi har haft problem med det där förut, vi har fått lite svårt att distansera oss tillräckligt från våra verkliga själva. Och dessutom är jag alldeles för lättfotad

Jag funderar starkt på att förklara för han som spelar Ljusets Barn redan innan att han kommer träffa en kvínna som hans rollperson kommer bli förälskad i. Han kommer nämligen över lite tidigare än de andra. Jag har c:a en halvtimme på mig att bestämma mig för om jag ska göra så eller inte.

Haha, jo nog drygar vi ut alltid! Men vi spelar bara en gång i veckan också. Men drygas ut, det gör det. Idag tog sidospår upp hela spelomgången (det hände helt vansinniga saker, en av spelarna försökte lönnmörda Vret Uvail i hans eget hem! Ö.h.t så har de ägnat sig åt saker som kommer få en hel del konsekvenser längre fram i kampanjen, vilket gör att jag sitter och småler igenom hela spelmötena ).

Sote dök upp med sorgebudet de sista 20 minutrarna, så resan mot Vretgaard påbörjas nästa spelmöte. Det har alltså tagit två spelmöten för oss att ta oss så långt

Haha, jo, nog tar det tid alltid. Tredje spelmötet tog precis slut, och det slutade med Hulds försvinnande! Jag beräknar att fajten med Brotbesten bör vara slutet på spelmöte nummer fyra (när jag läste kampanjen trodde jag spelmöte 1 skulle sluta där ).

Nåja, de ägnar sig som sagt åt en hel del runtomkringsaker. Förra spelmötet bestämde sig en av rollpersonerna, som fått ett ont öga till Uvailarna att försöka lönnmörda Vret Uvail. Han lyckades, med en förgiftad pil (efter ett antal spännande, roliga, och kreativa försök med bland annat förgiftad soppa) vilket gett ett gensvar i hela Vildland som INTE kommer vara till rollpersonernas fördel senare.

De andra rollpersonerna som vägrade ställa upp på de dumheterna bestämde sig istället för att ta reda på vad det låg i de där ryktena om Fältskäraren norr om Hallvind. De letade reda på honom och hans anhang och lyckades med nöd och näppe dräpa honom och föra tillbaks hans huvud till Hallvind där de hyllades för sitt hjältemod och fick god kontakt med Vilgar af Saatigia (vilket kommer vara bra tills senare).

En av rollpersonerna har dessutom en flickvän i Storhavn som tagit upp tid, och en annan har gjort en kvinna gravid och smitit från sitt ansvar (att Oktar bad dem åka till Vretgaard var alltså en lättnad för honom).

På vägen mellan Storhavn och Vretgaard har de jagat, festat loss i Hallvind, råkat i bråk med bönder, råkat i bråk i Nordanslätt, blivit bestulna i Nordanslätt, gått vilse i Svartliden och förlorat ett hyrsvärd (eller vad de nu kallas i Trudvang) till ett skogsrå.

Väl i Vretgaard har de grälat med Huld, försökt ta reda på mer om legenden om Ouvar Skarprättare, jagat efter björnar, jagat efter vargar, blivit bekanta med trollet under bron, hittat lik i källaren, Ljusets Barn har umgåtts med Maria, de har bråkat med Haldur Ouvar, blivit bekanta med Tomus Hagtorn, lekt med barnen, blivit bekanta med Hjelmarna, försökt köpa loss Sote, grävt upp och grävt ner Miri Hallak och Strang igen och säkert lite till.

Men de har fruktansvärt roligt, faktiskt! Fast de inte får slåss så mycket.

Dagens kommentar blev för övrigt:
"Du vaknar upp av att du har något varmt och fuktigt nära ditt ansikte".


Jodå serru, nu händer det grejjer här! Efter Hulds försvinnande sökte de i skogarna i flera dagar, männen i byn under Ouvars ledning efter björnar och Huld, medan rollpersonerna jagade varg, eller något ännu värre!

En av rollpersonerna, som sedan tidigare slagit i sig i slang (och respekt) hos trollet under bron begav sig västerut för att ta reda på vilka som, enligt trollet, börjat trafikera den gamla leden allt oftare. Hans resa förde honom förstås till Jaktgodset, men mer om det senare.

Ljusets son försökte ta tillfället i akt när han spenderade en härlig eftermiddag med Ödets Dotter i kanoten. Tji fick han dock, någon kyss släppte hon inte ifrån sig! Mötet med björnen förvirrade en hel del, men Ljusets son lät det bero.

De återstående rollpersonerna hittade inga vargar, men till rollpersonernas besvikelse hittades en björn, och Ljusets Son råkade i luven på Ouvar. Det mesta följde alltså händelserna som de är tänkta i boken, och de tog sig till koppargruvorna och slog ihjäl, efter mycket problem, Brotbesten. De återvände till Vretgaard, där de hittade Sote (nu köpt av en av rollpersonerna och allmänt känd som Fredag) och skickade honom med barnen samt ett brev till Saatiaga ner till Hallvind. Men hettat blod skyndade de nu efter spåren västerut.

Ungefär samtidigt träffade den redan västerut resande rollpersonen på tre märkliga typer, och snart kände han igen dem från när de lämnade båten i Storhav ett par månader tillbaka. Han slog sig i slang med dem, men lämnade dem några nätter senare, och följde dem på avstånd då han inte riktigt litade på dem.

Sålunda följde han dem ända till Jaktgodset, mot vilket han förberedde en vansinnesattack (helt utan anledning, kan jag påpeka, han hade ingen aning om vilka som höll till där) från taket efter en riskabel klättring. Han slog ner två vildbronjor själv, innan de tre männen han mötte tidigare räddade honom från de övriga soldaterna. Blåyxrn som höll till där flydde tillsammans med några av sina soldater och tog med sig alla viktiga papper.

De tre männen var förgrymmade på rollpersonen, då han helt förstört deras planer på infiltration. Men de försonades snart, och begav sig efter Blåyxrns spår mot Ysetur, där de tänkt försöka sig på en riskabel infiltration, förklädda...

Och där slutade spelmöte nummer 5.
 

Herlin

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
65
Location
Kalmar
Hur orkar du?

Du är skum som skriver så LÅNGT. jag trodde det rörde sig om ett par steg neråt men, men...
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: LÅNGT svar

Jag tänkte först att kampanjen skulle vara rätt så svårspelad, speciellt i början med mina hack n slash-spelare, men på något magiskt vis så skötte sig alla exemplariskt och hade riktigt roligt! Allting flöt på oväntat bra överhuvudtaget måste jag säga.

Härligt! Jag hoppas bara på att jag får samma sorts respons då. :gremwink:
Allvarligt talat tror jag att det ordnar sig. Jag har skrivit ut en kopia av din SLP-lista samt börjat göra lite lösa släktträd och sånt. Det funkar nog.
Tack så mycket!

Rasmus
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
R för romans.
Romansen skötte jag helt enkelt så att jag sa till spelaren som skulle spela ljusets barn att han någon gång i kampanjen skulle träffa på en flicka han tvunget måste älska, och att jag skulle säga till när just Hon kom.
Därefter låg allt i hans händer, han skötte det utmärkt, romantiska månskenspromenader, utflykter, smicker, brandtal, etc. Alldeles underbart..

Ä för äventyrets stil.
Äventyret är pampigt, svulstigt och pompöst. Därför är det underbart! :gremsmile: Som du sa, det är inte ett problem om du inte gör det till ett. Njut av det, släpp realismen åt helvete och flyg med! När vi spelade gick vi omkring i spellokalen, jag och spelaren till Ljusets Barn, och höll högljudda brandtal ackompanjerade av Braveheart-soundtracket, en annan spelare kom fram till mig, sjönk ner på sina knän och med en trovärdig stockning i halsen började han läsa sin kärleksdikt! *asg* Han hade förälskat sig i en tvättflicka, och vi "halvlajvade" hela förloppet när han friade, läste dikt, och hela klabbet..
Njut, bara..

L för luddig struktur.
Jovisst, men jag gjorde helt enkelt så att jag lärde mig alla SLP utantill innan, läste igenom allt skönlitterärt fem gånger och sedan "färskade upp" varje spelkväll med att läsa dom nästföljande 40 sidorna.. (vi tog typ 40 sidor per spelkväll om 20 timmar)

S för spelledarpersoner.
Som sagt, jag lärde mig namn, ålder, och sådana saker utantill, gjorde upp i förväg ungefär vilken utgångspunkt alla skulle ha i sin relation till RP, och sedan är det bara att rollspela på och låta det ta sin tid.. Mina RP gick omkring i Storhavn i över två timmar speltid med Rendre och lärde sig etikettsregler och köpte finkläder och bröllopsgåvor! I Paatr blev det kalabalik när en RP, före detta vigman, gick bärsärk när han fick se arenan som var uppflängd utanför staden, och fick för sig att han skulle döda alla slavdrivare med nävarna..

Rollspela på, så blir allt bra..
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Romans

Romansen är SJUKT stort problem för mig. Jag vet att det aldrig kommer att fungera i min spelgrupp, så jag har liksom inte dragit igång kampanjen än.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Romans

Romansen är SJUKT stort problem för mig. Jag vet att det aldrig kommer att fungera i min spelgrupp, så jag har liksom inte dragit igång kampanjen än.
Det må vara sexistiskt, men kvinna i nöd som klamrar sig fast i räddarens famn och sedan leder det ena till det andra funkar varje gång.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Romans

Det kanske skulle funka. Med betoning på kanske. Men det skulle inte dröja särskilt länge innan det hela urartade på ett eller annat sätt. Mina spelare är fan emotionella missfoster hela bunten. =)
 
Top