Nekromanti Snösaga in da house!

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Ah! En snösaga i brevlådan väger gott och väl upp en fördjävlig arbetsdag, det ska ni veta!

Måste säga att riotminds återigen har överträffat sig själva när det gäller sina böckers utseende. Snösaga är lätt det mest överdjävligt snygga rollspeltillbehör jag någonsin sett!

Har bara bläddrat igenom boken än så länge så jag kan inte yttra mig om "storyn" eller så. Boken verkar mycket faktaspäckad i alla fall, mycket information. En hel del kartor och rumsbeskrivningar - något som i min erfarenhet brukar vara trist att läsa, men vi får se. Några spännande SLP fastnade under mitt läsande öga ("yrke: dödsgud" ??? /images/icons/laugh.gif).

Första intryck: Jag vill spela NU!
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Jag blev också lycklig, men blev du inte lite besviken på att det inte var hardback. Den var ju förbannat dyr.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
En annan besvikelse som uppdagats efter lite läsning är den SJUKT vridna kvinnosynen i boken.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Jag citerar mitt inlägg från på riotminds.com-forumet:

"Det jag verkligen irriterar mig på är däremot kvinnoporträtten. Det är bara Jungfru eller Hora som gäller - där den övervägande majoriteten är Horor.

Visst, det kan vara "en del av världen" men seriöst, någon måtta får det vara. Änkemord? Ett helt hushål av älskarinnor? Vadslagning om vem som får i säng flest tjänsteflickor _utan att betala_?

Kvinnoföraktet är enormt och genomgånde. Och mycket irriterande. Var det verkligen nödvändigt Riotminds?"

Jag kan ge fler exempel om så erfodras.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jävlar... det var extremt oroväckande... är det så illa att man blir upprörd med jämna mellanrum när man läser den? Är det i själva verket såpass illa att det kan finnas en poäng i att undvika att köpa den överhuvudtaget?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Det är så pass illa att man stannar upp i sitt läsande, suckar djup och tänker "ah men vad fan!!"

Inte så illa att man ska avstå från köp. Äventyret i sig är det inget fel på.-
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Befriande politiskt inkorrekt ...

Väl medveten om att jag nu beträder minerad mark vill jag ändå påstå att jag till viss del tycker att ojämställdheten i det vildländska samhället känns befriande.

Varför?

1. Politisk korrekthet Det är skönt att någon vågar gå mot strömmen och vara lite inkorrekt.

2. Trovärdighet I primitiva samhällen är det nödvändigt med en uppdelning i kvinnliga och manliga sysslor av skäl som hänger samman med artens fortlevnad. Det är bättre att männen hänger sig åt de riskfyllda sysslorna eftersom de är oviktiga. Kvinnorna är viktiga och dem ska man vara rädd om. Eftersom männen jagar och krigar och ställer till elände är det naturligt att det är de som fattar beslut som rör detta vilket i slutändan leder till ett patriarkaliskt samhälle.

3. Det är på låtsas Rollspelande blir inte lika roligt om det fantasisamhälle det utspelar sig i bara är en blek karbonkopia på vårt eget samhälle.

Änkemord och våldtäkter vill jag dock helst slippa i mina rollspelsböcker.

För övrigt tycker jag det är bra att det finns flera starka kvinnor som SLP i Snösaga. I Vildhjarta uppgick antalet som bekant till noll.

Sådär ja, nu har jag sagt mitt. Nu kan de som vill skälla ut mig efter behag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

Jag håller med. Det är motsättningarna och skillnaderna som bygger en bra värld.

I min fantasyvärld varierar inställningen mycket.

I vissa områden har kvinnan ingen status alls, hos amazonerna är det tvärtom.
Vissa regioner tolererar inte andra religioner.
I vissa regioner betraktas alla icke-människor som monster, i andra är de en normal del av samhället.
På en del ställen är slaveriet en naturlig del av samhället, på andra betraktas det som en styggelse. Det samma gäller andra kontroversiella fenomen som exempelvis prostitution, människooffer, kannibalism och arrangerade giftermål.
I vissa områden betraktas magi som fel och magiker avrättas.

Denna typ av kontraster gör det till en utmaning att resa, även om man inte behöver slåss. Karaktärernas moraluppfattning utmanas och ifrågasätts hela tiden och de tvingas göra val.

Sedan får man ju inte glömma att en rollspelsvärld inte är ett försök att bygga ett utopia. Den är avsedd att ge spänning och utmaning, och för att uppnå detta behöver man konflikter och motsättningar.
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

Om jag inte missminner mig fanns det en tråd på Mutant.nus forum som handlade om sexism i Mutant, huruvida världen skulle vara sexistisk eller ej. Jag har då för mig att de flesta var ense om att någont sådant icke skulle förekomma, då det redan fanns så många fördomar raserna emellan. Jag tycker dock att det borde vara så i DoD också, så bort med sexismen, det gör inte en stämningsfull värld! /images/icons/mad.gif
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Befriande politiskt inkorrekt i all ära

Visst kan motsättningar mellan könen, ojämlikhet och diskriminering vara en givande del av en rollspelssvärld, men då tycker jag att detta bör klargöras av konstruktörerna på ett tydligt sätt. Man ska förstå att det är berättartekniska element som är medvetet inlagda och har ett syfte. I Snösaga tycker jag inte så är fallet. Där verkar dessa element ha slinkit med av bara farten utan någon vidare eftertanke.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

Som sagt, om könsdiskriminering är en medveten del av kampanjvärlden ska detta förklaras och (gärna) motiveras i förhand. Det ska inte liksom smygas på läsaren och anses vara underförstått, så som jag upplever att det hanteras i Snösaga.

En sexistisk värld innebär inte heller att kvinnor bara ska beskrivas som sexobjekt i böckerna, eller att det ska antas som givet att alla rollpersoner (och spelare) är män.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

Som sagt, om könsdiskriminering är en medveten del av kampanjvärlden ska detta förklaras och (gärna) motiveras i förhand. Det ska inte liksom smygas på läsaren och anses vara underförstått, så som jag upplever att det hanteras i Snösaga.

"I detta rollspel förekommer monarkier, som i vissa avseenden kan ses som framställda i en positiv dager. Vi vill dock understryka att vi på RightMinds på inget sätt stöder enväldessystem eller odemokratiskt tillsatta statschefer."
Bläh.

--
Åke
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

"I detta rollspel förekommer monarkier, som i vissa avseenden kan ses som framställda i en positiv dager. Vi vill dock understryka att vi på RightMinds på inget sätt stöder enväldessystem eller odemokratiskt tillsatta statschefer."
Bläh.


Ska det tolkas som att enväldessystem och odemokratiskt tillsatta statschefer ofelbart leder till en sexistisk värld?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Sexism...

Tidigare postat på Riots forum.

Varje spelvärld som gör anspråk på att vara relativt realistisk och där mänskliga drag inte bara mystiskt försvinner bör ha med en dos av både sexism och rasism, och annat otrevligt för den delen. Precis som kärlek och osjälviskhet är en självklar del av en äventyrares värld. Nu tycker jag dock inte att sexismen ska genomsyra världen allt för tydligt eller att de med sådana åsikt är i majoritet. Snarare bör det användas dramaturgiskt. Exempel ur filmens värld är i Braveheart där snuskgubben försöker ge sig på Gibsons tjej. Det ena leder till det andra och snart är filmen i gång. Otrevligt men effektfullt. Man att däremot göra sexism till ett allmänrådande tillstånd är olyckligt.

Att det skulle vara befriande med politisk inkorrekthet i den här frågan i en fantasyrollspelsvärld ter sig för mig en aning underligt. Det vanliga är väl att kvinnan får den roll hon hade i det medeltida Europa. Så vill man gå mot strömmen borde man vända på det. Kanske inte en matriark (men det vore intressant) men en värld där kvinnors status inte är könsbunden. Och som jag påpekade tidigare; i en spelvärld befolkad av människor kommer det ändå dyka upp sexistiska tendenser och människor, allt annat vore orimligt.

Hursomhelst. Jag kan säga att jag inte läst modulen utan resonerar generellt och utifrån det jag läst tidigare i tråden.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

Ska det tolkas som att enväldessystem och odemokratiskt tillsatta statschefer ofelbart leder till en sexistisk värld?

Det ska tolkas som att behöva lägga in texter för att "förklara och motivera" företeelser i en helt annan värld, med helt andra samhällen och där folk lever under helt andra förutsättningar, för att de inte är PK i dagens Sverige, ofelbart leder till bläh.
I de dramapedagogiska indoktrineringsinstrument som Piff&Puff låtsas att rollspelen är så vore det kanske motiverat, men i semi-litterära hobbytillbehör? Nä.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sexism...

Man att däremot göra sexism till ett allmänrådande tillstånd är olyckligt.

Nu har jag inte läst Snösaga, men jag har inte sett tillräcklig info om den i den här diskussionen för att motivera ett sånt påstående. Vilka är det som utför änkemord, och med vilken motivering? Vem är det som har ett hushåll med älskarinnor? Vilka är det som slår vad om att få tjänsteflickor i säng?

Att det skulle vara befriande med politisk inkorrekthet i den här frågan i en fantasyrollspelsvärld ter sig för mig en aning underligt. Det vanliga är väl att kvinnan får den roll hon hade i det medeltida Europa.

I en genomsnittlig fantasyvärld finns det kvinnliga krigare, kvinnliga präster, och tjejer som är ute ensamma på kvällarna och träffar vem de vill. Det är inte den roll de hade på medeltiden...

--
Åke
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Re: Sexism...

"Nu har jag inte läst Snösaga, men jag har inte sett tillräcklig info om den i den här diskussionen för att motivera ett sånt påstående. Vilka är det som utför änkemord, och med vilken motivering? Vem är det som har ett hushåll med älskarinnor? Vilka är det som slår vad om att få tjänsteflickor i säng?"


Som jag skrev i mitt inlägg har jag inte läst snösaga varför jag disskuterade generellt. Däremot är jag bekant med den sexistiska företeelsen där barflickan plötsligt förvandlas till ideel prostituerad och annat i den vägen. Vad jag läst på Riots forum stämmer en del av detta in på Snösaga. Jag föreslår en tripp till Riots DoD forum, där det går att läsa en del utdrag ur Snösaga.
Men som sagt. Min kritik mot äventyret (om någon sådan förekommit) kan vara felriktad. Vad jag avsåg att kritisera var sexistiska tendenser överhuvudtaget.

"I en genomsnittlig fantasyvärld finns det kvinnliga krigare, kvinnliga präster, och tjejer som är ute ensamma på kvällarna och träffar vem de vill. Det är inte den roll de hade på medeltiden..."


Förvisso. Jag kan dock inte minnas när jag såg en kvinnlig smedsmäster senast. Så jag kanske ska omformulera mig. Det vanliga är att kvinnan får en roll som påminner om den hon hade i det medeltida Europa.
 
Top