DoD Snärja / Snårskog

Monoceros

Veteran
Jag fick mig en funderare när jag läste beskrivningen av besvärjelserna Snärja och Snårskog...

Det står att "Offret är oförmöget att röra sig. Att ta sig loss kräver ett slag mot UNDVIKA. Varje försök är en handling i strid, och ett försök får göras per runda."

Syftar besvärjelsen egentligen på att offret bara är oförmöget att förflytta sig (vilket hade varit en mer regeltekniskt korrekt term), eller räknas alla handlingar som kräver rörlighet in? Kan en snärjd person exempelvis strida och undvika attacker utan problem?

Jag har ju tänkt att de som fastnar i snårskogen inte kan agera alls, annat än för att försöka ta sig loss, men det är fullt möjligt att tolka det som att de bara sitter fast med benen och inte kan förflytta sig.

Vi hade två olika tolkningar kring bordet.
Jag var lite inne på att man förlorar alla handlingar som kräver rörlighet tills man tagit sig loss, men tänker också att det kanske blir för bra om man inte kan ducka/parera medan man sitter fast...
Sedan blir man ju tvungen att avgöra vilka handlingar som kräver rörlighet... Tankeverksamhet påverkas ej, så då uppstår frågan - kan en snärjd magiker kasta besvärjelser? Ja - fast nej om de har rekvisit gest?
Det vore enklare om det bara gällde förflyttning, men å andra sidan blir besvärjelsen kanske för kass...

Back