Nekromanti "Snälla SL"-mekanismer

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Rutten trådtitel måhända. Vet inte exakt vad man ska kalla en sån här mekanik, men det var i nån tidig version av Västmark jag stötte på den först.

Det handlar alltså om attribut/personlighetsdrag/egenskaper som ger bonusar till andra slag OM spelaren kan redogöra för varför det skulle vara relevant i den aktuella situationen. Exempel: Jag har FV 10 i yxa, men när jag hugger på Göran som kidnappat min tax har jag FV 12 eftersom jag har personlighetsdraget "älskar taxar +2".

En trevlig idé, men som jag kan tänka mig uppmuntrar till krystade förhandlingar med spelledaren. Man kan ju teoretiskt få +2 på allt så länge man lyckas få det till att taxar världen över får ett bättre liv i och med varje handling.

Visst, det är power-gaming, men kobolderi är ju inte binärt så att säga. Finns det luckor för fulspel i systemet kan det missbrukas även av oss carebears. Och med "missbruk" menar jag egentligen vad som helst som kan uppfattas som spelförstörande. Bara att det tar tid att gå igenom sina attribut för att fnula på vilka som kan tänkas vara applicerbara inför varje handling är ju en trist detalj. Likaså är det risk för att SL förvandlas till en domare som bombarderas med "snälla SL, men det här då...?"-frågor som hen måste ta ställning till.

Frågor jag då ställer mig (och framför allt er):

1. Hur upplever ni med erfarenhet av dylik mekanik att det fungerar? Är den här jakten på bonusar genom krystande ett problem?
2. Vilka spel finns det med mekaniker som funkar (ungefär) så här? Har de några bra lösningar på de tänkbara problemen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
WOD har ju sina specialiseringar som ger en extra tärning om de är aktuella.

Jag har helt enkelt bestämmt mig för att lita på mina spelares omdömme när det kommer till sånt här och ifrågasätter dem inte för mycket om de inte gör helt uppenbart fuskiga saker som att ta specialiseringen "På natten" i vampire.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Burning wheel har typ det här genom att när man slå för en färdighet kan man få bonustärningar från sina andra färdigheter genom att beskriva hur man använder de kunskaperna i sin handling.

Och det funkar ganska fint då det känns som systemet och svårighetsgraderna är byggda för att man ska göra det. Mu spelar jag iogs bara bw via text där det sällan är bråttom och man kan tänka igenom sin handling noga. Måhända kan det upplevas lite mer krystat om man sitter ansikte mot ansikte och det behöver gå lite fortare.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vi kallar dem bananbeskrivningar. »Här är en banan, beskriv hur du löser problemet med hjälp av den«

Supergänget är världens bästa svenska rollspel baserat på bananbeskrivningar. Möjligtvis undantaget Drakar och Bananer, men det är inte publicerat. Grejen där är att du löser alla problem med massor av dumma bananer, och du lyckas alltid (om tärningarna håller med).

Och det är väl än lösning. Var tillåtande. Men det blir ju kanske inte spelet man är ute efter.

Conspiracy of Shadows har en cool grej, som åtminstone är lite relaterad. Där har man en doom rank som går från 1 till 6. När den når 6 får SL döda ens rollperson (men inte innan). Dessutom har man ett öde, »Lojaliteten till mina föräldrar blir min död«. Man kan automagiskt vinna en konflikt genom att beskriva hur den leder en mot ens öde, men då höjs ens doom rank med 1. Det finns alltså ett pris.

Det är faktiskt en idé. Begränsa hur ofta man får använda bananbeskrivningarna. Då blir kanske inte av med de löjliga försöken, men det blir åtminstone inte så många försök.

(Egentligen tycker jag ju att dethär inte borde vara något problem, men så har jag ju också bara vettiga spelare)
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
För mig handlar det om vilken typ av spel och upplevelse man är ute efter.

I Svavelvinter heter "bananerna" erfarenheter och är en central del av mekaniken. Att hitta på (ibland långsökta) sätt att använda och motivera dem är en kul del av spelet. Och det passar med settingen Trakorien, där det skrivna också är det verkliga.
(Det finns en begränsning: man måste kryssa av alla erfarenheter innan man får använda dem igen - och när man har gjort det blir rollpersonen bättre, och får en ny erfarenhet).

Men i en annan typ av spel, om man är ute efter något mer gritty (som i Fria Ligans kommande postapokalyptiska spel), känns den här typen av "räddningsplankor" helt fel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jo, i ett lite mer lättsamt eller humoristiskt spel förstår jag att det funkar skitbra. Där är ju "bananeffekten", vilket var ett bra namn, till och med önskvärd.

Frågan är hur man (om man bortser från hur "vettiga" spelare man har) löser det i mer "seriösa" settings. Finns det fler exempel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
I Lady Blackbird får det att funka och håller stämningen relativt "seriös" men bristen på begränsningar av bananerna gör att det snabbt stegrar och spelare blandar in allt för många bananer.

InSpectres och Panty Explosion Perfect kanske inte är "seriösa" i sin framtoning men har en mekanik som är närmast identisk med det du beskriver.

The Shab-Al-Hiri Roach gör det fast med karaktärer som kan tänkas hjälpa till med det man företar sig.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag gillart't. Jag gillar't så mycket att jag byggt in den typen av mekanik i mitt eget system. Inte pga Vöästmark utan pga Hans Matiné som uppmuntrar till rkeativt tänkande. Det finns dock ett spelledarveto men spelledaren ska godkänna det mesta som är rimligt för att få action och häftiga beskrivningar. Det är frihet under ansvar kan man säga men hellre det än låsta tbelliserade BRP-system med fokus på realism.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • en banankorg Affiliation. Wolverine jobbar bäst ensam, okej i par och har vissa grupprelationsproblem, vilket gäller här?
  • en banankorg Distinction. Är det Bäst i sin branch som passar bäst i just det här slaget, och vill du använda det till Wolverines fördel eller hans nackdel?
  • ungefär två banankorgar för superkrafter. Vilken aspekt av Wolverines läkeförmåga och/eller klor passar bäst in här?
  • en banankorg Specialties. Funkar Intelligence Expert eller Close Combat Master bäst?
  • en banankorg Scene Distinctions. Hur är det med den Panikslagna Folkmassan i scenen? Eller Sprakande Kortsluten Elkabel?
  • en banankorg Fiendens skador. Jupp, man får inte minus av att ha ont - motståndaren får plus av att du har ont.
  • ...och jag tror nog att det är ett par banankorgar till som jag inte kommer ihåg.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
När mina spelare använder "bananer" lite väl krystat ställer jag ett motkrav.

Följande hände när spelarens karaktär försökte hota någon med stryk om personen inte gjorde som karaktären ville, men misslyckades med slaget:

Spelare: "Jag vill använda min egenskap "Går över lik" för att slå om en tärning."
SL: "Ok, men om du misslyckas igen måste du göra verklighet av ditt hot. Det är ju LIK du går över."
Spelare: "Huh, ok, jag skiter nog i det..."
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Måns said:
När mina spelare använder "bananer" lite väl krystat ställer jag ett motkrav.

Följande hände när spelarens karaktär försökte hota någon med stryk om personen inte gjorde som karaktären ville, men misslyckades med slaget:

Spelare: "Jag vill använda min egenskap "Går över lik" för att slå om en tärning."
SL: "Ok, men om du misslyckas igen måste du göra verklighet av ditt hot. Det är ju LIK du går över."
Spelare: "Huh, ok, jag skiter nog i det..."
Briljant! :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Tomas (Harold) said:
Måns said:
När mina spelare använder "bananer" lite väl krystat ställer jag ett motkrav.

Följande hände när spelarens karaktär försökte hota någon med stryk om personen inte gjorde som karaktären ville, men misslyckades med slaget:

Spelare: "Jag vill använda min egenskap "Går över lik" för att slå om en tärning."
SL: "Ok, men om du misslyckas igen måste du göra verklighet av ditt hot. Det är ju LIK du går över."
Spelare: "Huh, ok, jag skiter nog i det..."
Briljant! :gremlaugh:
Jag gillar också svavelvinter där man kan vara "Så du går över lik? Du får en öde om du dödar honom fast han pratar!" Då blir det banana split till och med! :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Måns said:
När mina spelare använder "bananer" lite väl krystat ställer jag ett motkrav.
Fin idé. Det är nog något sånt jag är ute efter, men att motkravet ska vara så automatiserat av systemet som möjligt så spelledarn inte behöver fundera så mycket inför varenda tärningsslag. Ett sätt att lösa det på är ju att begränsa antalet gånger man kan använda en trait antingen genom typ Svavelvinters ödespoäng eller genom att temporärt kryssa traiten när den använts. Problemets storlek minskar ju onekligen en hel del då. Men det där med motkrav låter ju betydligt skojigare, om än mer tankeintensivt.

Finns det något annat elegant sätt att begränsa bananandet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Måns said:
När mina spelare använder "bananer" lite väl krystat ställer jag ett motkrav.
Blir inte det tekniskt sett en form av pudelutställning då?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
På samma sätt som spelvärlden återspeglas i reglerna återspeglas också reglerna i spelvärlden.

Snubben som tar +2 för "älskar taxar" på alla sina handlingar är verkligen en taxarnas förkämpe, här ligger det massor med plot och ruvar.

Annars, jag tycker inte att det blir ett problem i praktiken, å andra sidan spelar jag inte med gnälliga rövhål.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
God45 said:
Jag gillar också svavelvinter där man kan vara "Så du går över lik? Du får en öde om du dödar honom fast han pratar!" Då blir det banana split till och med! :gremsmile:
Ja, så kan man också göra. Det är coolt. Man kan köpslå med:

"Är du helt säker på att du inte Går över lik?" *Skjuter över en ödesmarkör till över bordet och lägger ovanpå den som redan ligger där*"Vad säger du, punk? Make my day?" :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
krank said:
Måns said:
När mina spelare använder "bananer" lite väl krystat ställer jag ett motkrav.
Blir inte det tekniskt sett en form av pudelutställning då?
Mjo, man skulle vilja ha det någorlunda automatiserat. Är det ungefär det som Apocalypse world gör så bra? Att ha färdiga alternativ för varje trait? Man skulle kunna ha nåt liknande anti-banansystem kanske.
 
Top