Nekromanti Smittobärande karaktärer

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
En av spelarna i min nya Eon 3 grupp slog fram nackdelen smittobärare. Detta innebär att de är immuna mot sjukdomen de bär på och har -ob1t6 på TÅL slag mot andra sjukdomar. Det innebär även att andra riskerar att få sjukdomen om de misslyckas med ett ob1t6 slag mot TÅL. Tänkte ge smittobäraren en sjukdom som smittar antingen om man är inärheten eller vid beröring. De jag tänkt mig är "magvred" eller "kärvhosta". Någon som har ett annat förslag?

Hur ofta bör de andra spelarna slå sitt tålslag för att se om de blir smittade? Varje dag, vecka, spelmöte eller bara en gång till dess de vart isär en lägre tid?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Kommer det här vara aktuellt efter resten av gruppen mördar smittbäraren session 1? :p

Den här nackdelen är goddamn ospelbar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Jag hade kört på att det bara slås ett slag för respektive spelare. Misslyckas slaget blir de sjuka i någon vecka, lyckas slaget slipper de. Därefter har de också byggt upp immunitet.

Alternativt hade jag kört på en annan nackdel. :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Nej! Ny ide! Han bär fruktansvärd blodsruttnandepest! Så gruppen kan använda honom som ett massförstörelsevapen! Han spottar i brunnar, gruppen ger hans filtar till folk som massförstörelsevapen! Det är en sjuka som typ 1% överlever och är immuna mot och som dödar alla andra över typ några veckor efter de värsta tänkbara smärtorna. Gruppen tillhör den 1% som är immuna. Hylla spridaren av pest! Förgöraren av civilisationer!

(Fortfarande mer spelbart än att han smittar gruppen :p )
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Karaktären kanske kan bära på toxoplasma? Dämpar rädsla något, gör bäraren aningen mer nyfiken och aktiv. Kan ju lämpa sig väl för ett gäng äventyrare! För att smitta vidare förutsätter det dock att karaktären har ett kattanus...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
ceruleanfive;n224224 said:
Karaktären kanske kan bära på toxoplasma? Dämpar rädsla något, gör bäraren aningen mer nyfiken och aktiv. Kan ju lämpa sig väl för ett gäng äventyrare! För att smitta vidare förutsätter det dock att karaktären har ett kattanus...
Jag hade spelat det här konceptet! Sedan hade jag varit crazy cat person trollkarl eller druid.

Hade Eon haft fler raser hade man ju kunnat vara en kattperson och spridit toxoplasma :D
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Som redan nämnts är det nästan ospelbart med en smittobärare för en allvarlig smitta.
Luftburna smittor kräver i princip att han håller sig borta från allt folk, vilket kan sabotera äventyret, de andra rollpersonerna (och gruppens dynamik både in-game och OOC), för att inte tala om hur förödande det skulle kunna vara för RPn själv (beroende på rollperson och spelstil givetvis).

Jag skulle nog köra på något som bara kan smitta vid beröring.
?Sjukdomen borde helst inte vara något som ödelägger civilisationer heller. Mitt förslag är följande:
Först slås ett TÅL-slag för att undvika att bli smittad (vilket du redan nämnt).
Den smittade får Hosta i ob1t6 dagar. RP slår ett slag för TÅL (ej ob). Varar hostan längre än så många dagar börjar det hänga med blod i hostningarna, och man blir sängliggandes. Efter ytterligare någon vecka eller så spyr man blod, och sen dör man." Det borde heller inte vara omöjligt att bota sjukdomen, något som rollpersonen ifråga kanske till och med vet om hur man gör.

?"Oh, du verkar visst lite krasslig. Jag tror du borde testa min farmors recept på grönkålssoppa. Den hemliga ingrediensen är ____ (botemedlet)."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det bör dock nämnas att ett Ob1T6 slag mot TÅL är nästan omöjligt att misslyckas med. Det vill säga, smittobäraren kommer mycket sällan faktiskt smitta någon.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Då smittobäraren inte själv har några tydliga syntom så är det svårt för de andra att lista ut att det är dennes fel. Den låga smittorisken gör även att de inte blir sjuka direkt ofta, tänkte utöver det att det inte skulle vara någon dödlig sjukdom.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Bara ett förslag, en lämplig könssjukdom kan nog passa. Rimligtvis ligger inte rollpersonen runt alldeles för mycket åtminstone inte med de andra i gruppen (killgissar jag, vet inte hur ni lirar) och om tycke skulle uppstå med någon särskild så det erbjuda roligt (tragikomiskt) rollspelande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
God45;n224213 said:
Kommer det här vara aktuellt efter resten av gruppen mördar smittbäraren session 1? :p

Den här nackdelen är goddamn ospelbar.
En grej som skulle kunna vara kul är om samtliga rollpersoner är smittobärare (av samma sjukdom). Var de än drar fram drar pesten efter, och rollpersonerna måste antingen maskera sin friskhet för att inte bli avslöjade eller snart dra vidare.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rymdhamster;n224328 said:
En grej som skulle kunna vara kul är om samtliga rollpersoner är smittobärare (av samma sjukdom). Var de än drar fram drar pesten efter, och rollpersonerna måste antingen maskera sin friskhet för att inte bli avslöjade eller snart dra vidare.
Varför inte olika sjukdomar? En absolut storm utav sjukdomar som drar fram genom landet. XD
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Rhodryn;n224332 said:
Varför inte olika sjukdomar? En absolut storm utav sjukdomar som drar fram genom landet. XD
Eftersom de då skulle kunna smitta varandra, vilket var vad jag ville komma bort ifrån...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rymdhamster;n224335 said:
Eftersom de då skulle kunna smitta varandra, vilket var vad jag ville komma bort ifrån...
Jag antar jag borde lagt till den mening som jag bestämde mig för att inte lägga till... att de skulle vara immuna mot varandras sjukdom. XD
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Rhodryn;n224378 said:
Jag antar jag borde lagt till den mening som jag bestämde mig för att inte lägga till... att de skulle vara immuna mot varandras sjukdom. XD
Antar att jag tillhör "less is more"-skolan =)
 
Top