Nekromanti Smidigare spel

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Efter att nu senaste gången ha SL:at Nya mutant (89) kom jag fram till att reglerna egentligen är för stridsfixerade och långsamma, den mesta tiden lades helt enkelt på strid. Nu är jag dock inte helt säker på om de var för långsamma eftersom jag troligen inte hade spelat på ett halvår.

Men jag funderar ändå på om det finns lite alternativ. Främst då mörk framtid(nära framtid) men även science fiction och nära framtid(som kanske inte är så mörk).
Med alternativ menar jag alltså mer på rollspel som har smidigare och snabbare regelsystem än Nya mutant som är lite likt Nya mutant (behöver inte vara det, dock inte f(j)antasy ).

Jag skulle gärna behöva ha svaren så fort som möjligt eftersom jag imorrn kommer att besöka sfbokhandeln (jag bor inte på ett ställe som har sfbokhandeln).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Du har nog ett rätt smidigt spel som det är, mitt förslag är att klippa lite i reglerna, Mutant är ju rätt smidigt som det är vad gäller allt utom möjligen strid (som jag iofs efter att ha genomlidit NeoSpel tycker är attans smidiga).
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Tipsar om Sci-Fi spel.

Alltså, vad gäller Sci-Fi spel kan jag nog tycka att Traveller Classic är väldigt enkelt, och inte så stridskoncentrerade. Däremot har de väldigt mycket om och kring regler.

/Honken
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Hoppas jag inte är för sent ute...

Mitt tips är i alla fall D6 Space. Samma regler som gamla Star Wars alltså (och lite mer också beroende på hur man vill ha det). Ingen som helst värld i boken dock utan det hittar man på själv, pyttsar ut några tärningar i sina färdigheter och sen kör man. :gremsmile:
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Hoppas jag inte är för sent ute...

OK, jag har redan varit vid sfbokhandeln men man kan ju alltid beställa via internet.

Hur komplicerade är reglerna i shadowrun?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hoppas jag inte är för sent ute...

"Hur komplicerade är reglerna i shadowrun? "

Otroligt komplicerade, i min mening. Reglerna är många, inte strömlinjeformade och tar en massa tid för en ovan Shadowrun-SL. Åtminstone i den version jag har.
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Mitt tips skulle vara, sluta strida och rollspela istället. Vill man slås så gäller det att man står ut med långa strider om man ska ha ett bra system som gör strider uthärdliga och realistiska.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Nej.

"[...]sluta strida och rollspela istället. Vill man slås så gäller det att man står ut med långa strider om man ska ha ett bra system som gör strider uthärdliga och realistiska."

För det första så är inte strid uteslutet ur "rollspel". För det andra så är det rätt individuellt vad man anser vara uthärdligt. Slutligen så tenderar de mest detaljrika systemen att vara de minst realistiska (där vi har Neospelen som fanbärande exempel). 'Nuff said, really.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vill man slås så gäller det att man står ut med långa strider om man ska ha ett bra system som gör strider uthärdliga och realistiska.
Selethils poäng täcker egentligen detta, men jag kunde inte låta bli:

Vad är det som säger att ett system är bra om det gör striderna realistiska? Många populära genrer inom rollspel utmärks av att strider där ofta är orealistiska i åtminstone något avseende.

Dessutom kan man mycket väl hävda att högt tempo och snabba ryck är en viktig aspekt av att göra en strid realistisk.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Feng Shui - För hjältekampanjerna.. Man utgår från arketyper och modifierar dem när man gör sina gubbs.. Använder 2T6, där ena tärningen drar av den andra.. Striderna är rejält snabba och involverar spelardelaktighet..

Star Wars d6 - Enkelt att göra gubbs, någorlunda snabbt system förutsatt att spelledaren är bra på att räkna ihop T6:or.. Går till viss del att konvertera från T20-system..

Elric! - Använder BRP, men T100..(?) Enkla karaktärsskaparregler, förvisso smått bundna till rollpersonen men det går att ignorera.. Enkelt stridssystem som går att utöka med hjälp av "spot-rules" (typ tilläggsregler, regler vid specifika situationer).. Har dock bara läst det, så jag vet inte hur det funkar i praktiken..

EDoD - Mitt egna BRP-system.. Fördelen är väl att det är gratis.. Nackdelen att du måste kontakta mig så att jag får skriva ihop det.. :gremtongue: Striderna använder bara en slag och det slaget symboliserar skada + träff.. Inget initiativ finns.. Behöver fortfarande speltestning.. Karaktärsskaparreglerna är rätt generella och tillåter nästan vilka yrken som helst..

T10-systemet - Jag tycker förvisso det är lite för simpelt, vilket gör att man får ha överseende med vissa saker men enkelt är det.. Karaktärsskaparreglerna har lite tidigt DoD-tänk över sig och striderna är väl vettiga, även om de är lite... simplistiska och inte det snabbaste som finns.. Har dock inte spelat det så mycket..

/Han som skrev rollspelen i den ordning han kom på dem
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Hmm... ska ta en närmare titt på de där rollspelen. Men, hur är revolver eller Alea, någon här som vet?

Jag har förstått det som att d6 ska vara smidigt, men tenderar det i att bli segt som frag blir av alla sina tärningar kanske det inte är så bra(fast i frag ska man sitta och dividera och krångla).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Hoppas jag inte är för sent ute...

Hur komplicerade är reglerna i shadowrun?
Tja grundreglerna är relativt enkla (själva mekaniken, men alldeles för många regler), men sedan kommer man då in på specialsaker som Magi (inklusive astralplanet), Decking och att man cybernetiskt kontrollerar fordon/robotar. Alla dessa saker har egna specialregler i mängder. Just magireglerna har dessutom ändrats i typ varenda expansion som beskriver magi respektive varje ny utgåva av grundreglerna.

Lägg därtill tonvis med andra regler som bara uppkommer vid väldigt speciella situationer.

Som spelledare blir det lätt väldigt tungt. Man kan säga som så att förmågan att skapa fungerande regelsystem var aldrig FASA's starka sida. Däremot var de väldans bra på att skapa intressanta spelvärldar.

/Ulfgeir

Jag gillar dock spelet även om min beskrivning ovan kan ses som väldigt kritisk.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
"Jag har förstått det som att d6 ska vara smidigt, men tenderar det i att bli segt som frag blir av alla sina tärningar kanske det inte är så bra(fast i frag ska man sitta och dividera och krångla)."
Näe, Frag (brädspelet?) är mycket krångligare.. I Star Wars slår man ett visst antal tärningar (hur många beror på vad man har i färdigheten) och om det är över en given svårighetsgrad så lyckas handlingen.. I strid slår man sedan skadeslag och om det är över personens Styrka får denne ont, beroende på hur högt över Styrkan det är.. Det jag tyckte var segt med systemet var att min spelledare räknade prickarna på tärningarna istället för att räkna samman nuffrorna.. Normalt så slår man väl 4-5 tärningar per slag..

Feng Shui-reglerna kan du hitta i korthet direktlänk, pdf), fast när jag läste dem för något år sedan så var det mest bara tråkigt och oförståerligt..

Till T10-systemet finns det en Västmark..

Jag glömde även att nämna <A HREF=http://www.inthedark.nu/>In the Dark</a> där rollpersonskaparreglerna är enkla och regelsystemet enkelt (SV < 1T6 + färdighet + egenskap + ytterligare 1T6 om man har en specialisering i färdigheten).. Stridssystemet gör inga som helst anspråk på att vara realistiskt utan det är enkelheten som sätts framför allt.. Dock har jag haft en av mina bättre eldstrider som SL med det systemet..

/Han som hittade In the Dark och tänkte använde det till att spelleda en cyberpunkvärld med mod:ade regler
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om ELRIC!/Stormbringer:

"Använder BRP, men T100..(?) "

BRP använder ju T100, det är senare BRP-derivat som börjat använda 20-sidiga tärningar istället.


"Enkla karaktärsskaparregler, förvisso smått bundna till rollpersonen men det går att ignorera.."

Eh, jag förstår inte alls den meningen, så jag tänkte bara fråga vad du menar. Karaktärsskaparregler borde väl vara bundna till rollpersonen, eller vad menar du egentligen?


"Har dock bara läst det, så jag vet inte hur det funkar i praktiken.."

Fungerar utmärkt, så länge som man har Spot Rules-sidorna nära till hands och fantasifulla spelare (med rollpersoner som svingar sig i lampor i taket, duckar bakom välta bord, slåss medan de rör sig nedför en trappa och sånt). Stridssystemet förutsätter också att deltagarna, då främst rollpersonerna och viktiga motståndare, är riktigt bra med sina vapen (gärna en bit över 100%, alltså) för att strider ska bli riktigt kul.

Inte det bästa stridssystem jag sett, men väldigt bra för att bygga på ett så väldigt gammalt regelsystem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Han och sedan Eksem said:
"Enkla karaktärsskaparregler, förvisso smått bundna till rollpersonen men det går att ignorera.."



Eh, jag förstår inte alls den meningen, så jag tänkte bara fråga vad du menar. Karaktärsskaparregler borde väl vara bundna till rollpersonen, eller vad menar du egentligen?
Meh! Päck! Det där ändrade jag ju när jag korrekturläste.. Jag kommer ihåg så tydligt att jag tänkte "Höhö, vad pinsamt om jag råkat skriva rollpersonen istället för världen.. Folk skulle nog undra vad tusan jag hade i huvudet när jag skrev det.. Tur att jag upptäckte det"..

Ja, jag menade "världen", inte rollpersonen..

/Han som undrar vad som hände i den där korrekturläsningen
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Ett par grejer jag har kommit och tänka på som gör strid allmänt snabbare:
<ul type="square">
[*]Inget initiativslag (brukar vara en väldigt tidsödande grej)
[*]Fasta skadevärden för vapen, alltså vapens skador mäts inte i tex. 3T6+2 utan man använder istället ett fast värde tex. 4 (dock kan man ha ett slag som alltid är detsamma som man sedan bara plusar på vapnets skada på).
[/list]

Det var nog det jag kunde komma på.

Förresten, är det någon här som vet hur bra kvalitet det är på matrix d6?
 
Top